Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrstyra dator


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

hur gör jag för att fjärrstyra en dator? Datorn jag vill fjärrstyra finns på samma nätverk som datorn jag styr med...

 

Trodde det var VPN, sökte lite i windows xp pro men då var det om man skulle använda en modem anslutning. Jag vill ju styra via nätvärket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag för att fjärrstyra en dator? Datorn jag vill fjärrstyra finns på samma nätverk som datorn jag styr med...

 

Bland annat finns det en teknik som heter VNC som AT&T har utvecklat. http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html

 

Sedan finns det en uppsjö andra och liknande program. NetOp heter ett annat exempel.

 

VPN handlar främst om att skapa ett internt nätverk över ett externt nätverk, eller som i det fallet du stött på: att ansluta till ett lokalt nätverk via tex internet.

 

 

.dune. - via IRlänk och N7650

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i xp pro finns ju funktionen att fjärrstyra en dator över ett "externt nätverk" men finns det ingen funktion inbyygt som gör att man kan styra över ett "internt nätverk"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i xp pro finns ju funktionen att fjärrstyra en dator över ett "externt nätverk" men finns det ingen funktion inbyygt som gör att man kan styra över ett "internt nätverk"

 

Jepp, det skall inte vara några problem att välja OPTIONS och sedan välja en dator i din arbetsgrupp där under COMPUTER. Dvs över det interna nätverket.

 

Jag föredrar VNC eftersom tekniken även omfattar tex Linux vilket är väldigt smidigt!

 

 

 

.dune. - via IRlänk och N7650

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag för att få igång detta nu då. jag trodde bara det var att göra en ny anslutning och välja anslut till ett nätverk på min arbetsplats och sedan Anslut till virtuellt privat nätverk och sedan ip adressen till datorn.

men hur ställer man in den datorn som ska styras då??

 

var kan man läsa mer om det här?? någon sida som förklarade detta på svenska vore ju kanon. den datorn som ska styras kör win2k serever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera VNC på datorerna, det tar bara ett par minuter, sen fungerar det klockrent!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag för att fjärrstyra en dator? Datorn jag vill fjärrstyra finns på samma nätverk som datorn jag styr med...

 

1) Glöm bort VPN.

 

2) Glöm bort VNC, ska du fjärrstyra XP-datorer får du oehört mycket bättre prestanda via Terminal Services enligt nedan:

 

3) På datorn som ska fjärrstyras: Kontrollpanelen->System->fliken Remote/Fjärrnånting->Bocka för Fjärrskrivbord/Remote Desktop.

 

4) På datorn du vill fjärrstyra ifrån: Start->Tillbehör->Kommunikation->Fjärrskrivbord. Skriv in namnet på datorn du vill fjärrstyra, alternativt ip-adressen. Kör hårt!

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Fjärrstyrning via publika nät (internet) är lite otrevligt...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, ja? Men nu handlade det om ett LAN?

 

...vidare, det är det man har VPN till - vilket tråden dock inte handlade om ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Min dator tror exempelvis att internet är LAN. (eftersom det är ett nätverkskort ut till modemet).

 

Ofta har man väl även i ett LAN samma fysiska nät som internettrafiken går i? Har man då på diverse fildelningar eller "fjärrstyrningar" så antar jag att dessa går att kapa från internet...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta har man väl även i ett LAN samma fysiska nät som internettrafiken går i?

 

Nja, man separerar dem med routrar (med regelverk för trafiken) och ofta brandväggar (riktiga, inga mjukvarubaserade såsom de bredbandsdelarboxar som det pratas om mest här).

 

Dessutom är de flesta LAN uppbyggda kring IP skapade med privata ip-adresser. Då går det inte att 'kapa' valfri klient på LANet utan vidare utifrån...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Undrar varför riktigt säkra system saknar koppling öht. till publika nät då? Schizofreni?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh.. om man vill ha internettillgång, så kan man juh inte ta bort kopplingen? Nu förstår jag faktiskt inte alls vart diskussionen är på väg.. känns nästan som att diskutera med janspeed ;p

 

LAN = lokalt nätverk, begränsat till en fysisk plats såsom en lokal eller en fastighet - utökas till MAN eller WAN via routrar, brandväggar och andra pinaler. På samma sätt kan man 'utöka' mot internet om man har ett internetbehov. LAN != internet.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...