Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD vs Intel


pepino

Rekommendera Poster

Funderar på en grej. Amd säger ju att sin Athlon XP 3000+ med klockfrekvens på 2,16 Ghz är lika bra som en Intel P4 3 Ghz. Men är den bättre? Jamena Intels P4 är ju en Ghz snabbare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror nog lite på...

är det pga. beteckningen 3000+ som du säger att AMD säger att den är lika bra som en 3 ghz P4?

 

I vilket fall så har ju P4an på 3 ghz HT vilket enligt intel (antar jag) vara 5-40 % snabbare - fasst i vissa fall långsammare (undrar var dom där 5% kom ifrån)

 

sen så är ju program som är speciellt anpassade för P4an grymmt snabba - så det beror lite på vad du håller på med.

 

Men i överlag är dom kanske likvärdiga

 

edit:

enligt toms hardware så är 3000+ lite överdrivet, Intel verkar ha ett litet övertag

 

fasst med tanke på att båda processorerna kostar strax över 6000kr så är det inte så aktuellt för oss prismedvetna ;)

 

[inlägget ändrat 2003-03-08 20:38:46 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är den bättre? Jamena Intels P4 är ju en Ghz snabbare...

 

Som info kan jag nämna att AMDs processor arbetar på ett annorlunda, mer effektivt kan man säga, sätt än P4, och det är därför dom kan använda sig av lägre frekvens för att uppnå samma eller likvärdig prestanda som en Intel med högre megaherts. AMD thunderbird är egentligen det dom officiellt jämför sig med. Så jämförelsen med megaherts har inte så stor betydelse längre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hade P4 kostat som AMD, hade jag valt P4. Nu brukar dock datakraften i AMD ligga på 50% av intels priser, så då är valet lätt. Sen gillar jag också "underdoggar"..

 

Nu tycker jag det är hög tid att man skrotar 32-bitarskonceptet och börjar tillverka 64-bitars CPU/plattformar även för desktops. Vi har ju haft 32 bitar i 10 år nu!!!! Tittar man på grafikkortsmarknaden så har man ju haft en betydligt häftigare utveckling: Från 8 bitar (1993?) till 256 bitar 2003. Ja, redan för ett par-tre år sedan faktiskt. Räknar man med Pharelia så är vi på 512 bitar idag. (fast pharelia suger)

 

Eftersom man antagligen slår i taket när det gäller GHz, så måste man utveckla snabbare datorer på annat sätt. Mer avancerade processorer, och exempelvis fler bitar och/eller multiprocessorer. Dvs. en 64-bitars dator som snurrar på 4 GHz med dubbla processorer kan jämställas med en 32-bitars ensam CPU som snurrar på 16 GHz. Om man nu utvecklar programvaran också, det vill säga.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD:s modellbeteckning på deras nya processorer har halkat efter. Nya barton kärnan som finns i 3000+ har samma klockfrekvens som den gamla kärnan med 2800+.

 

Det har blivit inflation på modellbeteckningarna och idag är inte dom längre mätbara med intel i samma hastighet. P4:an är mkt. mer prisvärd idag än för nått år sedan. Senast jag kollade så gav intel mer prestanda för pengarna än amd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror på vilka man tittar på. Snackar vi budgetsegmentet (under 2000:-) så är AMD klart bäst.

XP2200+ kostar 800 under P4 2.4GHz. 800 man kan lägga på ett ljudkort eller satsa på ett fetare grafikkort med...

 

Men priserna ligger lika på XP2600+ och P4 2.6 GHz. Och då är det ju egalt vilken man väljer.. P4 kanske?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag det är hög tid att man skrotar 32-bitarskonceptet och börjar tillverka 64-bitars CPU/plattformar även för desktops.

 

We need a 64 bit killer application first! :)

 

Something new and wonderful that's only possible on 64 bit machines...

 

-

 

Övrigt i tråden håller jag med pedagogen - med AMD får man en extremt prisvärd dator i budgetsegmentet, Intel har inte en chans där, med billigaste P4:an på runt 1700sek (2.4Ghz) mot AMDs under tusenlappen för de billigaste still-going-strong-processorerna.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men okej grabbar..

om man inte ser pris mässigt

utan bara på tekniken/snabbhet..

Vilken processor är bäst?

 

 

Skulle vara tacksam för en objektiv

redovisning..

 

//E-s0n

 

[inlägget ändrat 2003-03-10 15:01:41 av E-s0n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag håller med skit i priset och låt oss se rent prestanda mässigt jag står i faggorna och skall köpa en p4 3.6 eller en AMD 3200 med 64 bitars prossesor(ca 2000 mhz) Vilken är bäst. Jag är en allround annvändare av datorn i både 2d/3d.Sedan om jag skall vara Riktigt ärlig så är jag lite rädd att köpa en Amd då dom är så exakta i minneshanteringen och klarar inte lite dropps MEN det gör en intel har haft broblem med min intel Men rätta mig om jag har fel

Tack för ordet

 

tosper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...