Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tv out hjälp


Yacob Hersell

Rekommendera Poster

Yacob Hersell

hej!

 

jag behöver hjällp med att fixa tv out jag har en äldre tv så jag fixade så jag kunde se på tv:n och det funkade bra. men i skrivbordet så e d jätte dålig bild och det går ej att höja upplösing. på saker som har bra upplösing (typ 1600x1200) så e bilden skarp på tvn. vad ska jag göra för att det ska va bra bild överalllt på tv skärmen?

 

// jacbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men i skrivbordet så e d jätte dålig bild och det går ej att höja upplösing.

Hur menar du? Är det en låg upplösning, flimrig bild, suddigt, eller är bilden helt deformerad? Vad har du för grafikkort?

 

på saker som har bra upplösing (typ 1600x1200) så e bilden skarp på tvn. vad ska jag göra för att det ska va bra bild överalllt på tv skärmen?

Vad är det för "saker" som har bra upplösning? Hela bilden har en upplösning, t.ex. 1600x1200, men klarar ditt grafikkorts TV-utgång den upplösningen? På min TV blir det suddigt i mycket lägre upplösningar än så, men min TV är rätt gammal och skruttig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yacob Hersell

Om jag tex har en bild som är 1600 x 1200 så e den bikden skarp som f*n. men på skrivbordet kan jag inte ha mer än ja...inte mkt iafl. inte tillräckligt för att få bra bild. jag har gforce 3 ti500 behövs d nått program lr vad e d för fel?

 

På skrivbordet är bilden sudig.

 

// Jacob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte blev det klarare för mig. Inte klarar min TV en upplösning på 1600x1200. Oerhört mycket högre äm vad en normal TV klarar (800x600?)

 

Vid 800x600 är bilden som stabilast för mig, men det fungerar även vid 1024x768, men då blir ex.v rutnätet i Excel oerhört flimrigt.

 

vad jag undrar utifrån ditt inlägg: Har du verkligen en upplösning på 1600x1200 på din TV? Kanske ska minska upplösningen något...

 

Vad är det du önskar göra? Ska du visa ett bildspel på din TV där bilderna har storleken 1600x1200.

Eller?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en bild som är 1600x1200 pixlar. Förklara för mig hur och var den är "skarp som f*n". Du säger ju att den blir suddig på skrivbordet (datorskärmen) och frågar dessutom om hur man kan få en bättre bild på TVn. Alltså kan den enligt ditt eget resonemang inte vara skarp någonstans.

 

Om jag får ge mig på en gissning här... Jag har någon inställning på mitt grafikkort där jag kan visa både bild på datorskärmen och TVn samtidigt. Jag kan välja att ställa skärmarna på samma upplösning (t.ex. 1024*768) eller ställa TVn på en lägre upplösning (800*600) och datorskärmen på en högre (1280*960) exempelvis. Kanske har du gjort det sistnämnda. Du säger att 1600x1200 blir oskarpt på din datorskärm och det kan det mycket väl bli om din skärm är dålig. Den kanske inte är byggd för den upplösningen. TVn visar i mitt fall en del (800x600 pixlar) av skrivbordet. Kanske blir det då skarpare bild på TVn om den är riktigt bra - men den kommer inte visa hela bilden. Med frågan "vad ska jag göra för att det ska vara bra bild på hela TVn?" kanske du menade att ville se hela bilden och inte bara en del av skrivbordet??

 

Är jag inne på rätt spår? Du får helt enkelt formulera dig lite bättre och förutsätta att vi är korkade. För att vi ska kunna ge dig ett bra svar måste du ställa en bra fråga. Förklara ingående exakt vad du försöker visa på skärmarna och vad du ser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yacob Hersell

hej!

 

jo jag ska använda tv:n till skärm för datorn när jag ska ha film kväll här hemma. då vill jaag kunna spela upp dvd som jag inte har på tv:n men som ajg har på daotrn därför vill ja en lite större bild och vill se dvd på min tv. sen skulle det vara roligt om mina ner laddade filmer oxo blev bra...fast det är dom =) ganksas iafl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då vill jaag kunna spela upp dvd som jag inte har på tv:n men som ajg har på daotrn därför vill ja en lite större bild och vill se dvd på min tv.

Specificera "större bild". Mer högupplöst bild eller en bild som fyller ut större del av skärmytan på TVn?

 

Upplösning kan du inte göra så mycket åt. Ditt grafikkorts TV-utgång stöder inte hur hög upplösning som helst. Det är bara att acceptera. Om du vill fylla ut bilden ordentligt så att den tar upp så mycket skärmyta som möjligt, så rekommenderar jag Zoom Player. Det använder jag för att spela film.

 

http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan välja att ställa skärmarna på samma upplösning (t.ex. 1024*768) eller ställa TVn på en lägre upplösning (800*600) och datorskärmen på en högre (1280*960) exempelvis

 

Jag har för mig att GF3ti-modellerna bara klarar att klona bilden och alltså inte kan visa olika upplösningar på olika bilder, men det kan vara jag som minns fel också.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...