Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från html till asp och access.


julian1

Rekommendera Poster

Hej.

 

 

Jag försöker göra om några produktsidor från HTML till asp. Jag har byggt en Access-databas och försöker nu finna ut hur jag ska lägga upp sidan.

 

Tänk er en produktpresentation där uppräkningen av produkter och detaljpresentationen ligger på samma sida (inte där man väljer en post ur ett sökresultat ochkommer till en ny sida med en bakåt-länk).

 

Uppräkningen ska bestå utav små bilder där respektive på något sätt också ska innehålla en asp-förfrågan. Klickar jag på en bild ska den alltså öppna information till höger som är hämtat ur samma databas, bland annat en större bild, artikelnummer etc...

 

Sidan ligger på http://www.ceannis.com och den tidigare html-versionen (där man ser hur det ska se ut) på http://www.ceannis.com/collections

 

Där finns även en del andra länkar jag inte vet hur jag ska lösa, t ex till nästa och föregående kollektion, och till en pop up med bild i extra stort format...

 

Någon som förstår vad jag svamlar om?

 

 

mvh Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mycket hänger på hur du bygger upp databasen. Resten kan du nog lösa med länkID och querystrings.

 

Varför har du gjort sidan mindre?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jo, du har säkert rätt. Problemet är att jag är sådan novis bara...

Jag kan nog läsa mig till samt med hjälp av Dreamweaver Ultradev presentera produkter på en sida och sedan på respektive ha en länk som gå till en detaljsida, etc, som jag beskrev. Men det var just det där att ha allt på samma sida.

 

Jag har inte gjort den mindre, snarare större. Collections-sidan är html-versionen som jag vill överföra till asp. :)

 

/jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... sorry. Blandade ihop sidorna. Du får ta det som en komplimang då istället att jag tycker du gjort rätt. ;)

 

Jag är inte riktigt säker på vad som krånglar när du försöker göra allt på en sida men jag försöker ändå.

 

Det första jag skulle göra är att skapa en bra tabell i accessdatabasen. Typ att kolumnerna ser ut så här:

 

productID = ID för produkten

collectionID = Vilken kollektion den tillhör

Link = Länken till bilden

Size = storlek (om man vill ha det med)

Price = Vad den kostar

Description = beskrivning av produkten

relatedproducts = Id på de produkter som också kan vara intressanta. Kanske kommaseparerade.

 

När du sen har gjort upp tabellen på typ liknande sett så får du först räkna ut hur många collections det finns. Sen använder du querystring för att hämta nuvarande collection som visas: Typ default.asp?collection=3

och produkt som ska visas.

default.asp?collection=3&product=312

 

Dessa två värden kan du hämta med ASP genom querystring

typ.

 


Dim collectionnr, productnr

If Request.QueryString("collection") Then
collectionnr = Request.QueryString("collection")
End If

If Request.QueryString("product") Then
productnr = Request.QueryString("product")
End If

 

collectionnr innehåller så värdet 3

och productnr innehåller då värdet 312

 

Sen räknar du enkelt ut vilken produkt som ska visas och vilken kollektion som ska visas.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...