Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är hög ränta bra?


€inri

Rekommendera Poster

hej

blir högeligen irriterad över att se i tidningen i dag att medan vi har 3,75% ränta så har man inom EMU endast 2,50%.

 

När får vi rösta om EMU? Min äldre moster kommer att rösta mot EMU för hon har lite pengar på banken!!

Men jag då, jag borde väl ha två röster, en för jag är så skuldsatt och en för jag är så mycket för Europa. Kanske tre röster - när jag tänker efter...

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Om det nu bara handlade om räntan... Jag struntar i att vi byter pengar, det är egalt för mig, men jag är orolig för att arbetslösheten ska öka när ECB tar över den finansiella makten. Jag är också orolig för att vi inte kommer att kunna bestämma själva över pengarnas värde. Räntan kommer att höjas och sänkas, precis som nu, men Sverige kommer att ha i princip INGEN makt över vårt eget finansiella läge. Jag anser att låg arbetslöshet är viktigare än låg inflation, därför är jag emot EMU, och kommer att rösta så också.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det var länge sedan svensk penningpolitik gick ut på att dämpa arbetslösheten. Idag funkar Riksbanken på samma sätt som ECB. Dvs. det "enda" den har att göra är att se till att penningpolitiken fungerar. (Att mängden pengar i samhället inte ökar eller minskar för snabbt). Några sociala hänsyn (som exempelvis arbetslöshet) tar inte Riksbanken längre.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Vi borde ha lägre ränta, lägre ränta stimulerar investeringar och då kan ekonomin få fart, dvs vi slipper den lågkonjunktur vi är i idag. Konstigt att endast gå efter ränta när man ska rösta om något som påverkar hela Sveriges ekonomi, inte minst näringslivet. Höga räntor kommer när det är högkonjunktur och det vill vi ju ha! Och att man endast har 2,5% inom eu är ju en styrränta, alla räntor ligger ju inte på 2,5%. Jag har inte många procent på mitt fsb konto, nån procent medan ICA banken har typ 3-4%. Räntan beror på vem man vänder sig till.

 

Styrränta är inte samma sak som inlåningsränta!

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att låg arbetslöshet är viktigare än låg inflation, därför är jag emot EMU

 

Problemet är ju att arbetslösheten är högre i Sverige än vad man kan se. Många sk utbildningar som AF tillhandahåller går ju endast ut på att flytta siffror så att det blir fler studerande och färre arbetslösa. Men hur många får egentligen jobb efter en sådan utbildning? Dessutom så verkar det ju som om arbetslösheten kommer att öka nu, eftersom statens pengar börjar tryta. Så att jag tror inte att den verkliga arbetslösheten kommer att påverkas oavsett om vi går med i EMU eller inte.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min äldre moster kommer att rösta mot EMU för hon har lite pengar på banken!!

Det är ju det här som är mest skrämmande. Att de flesta har en ståndpunkt i EMU-frågan som baseras på en massa ogrundade tyckanden.

 

Det är märkligt att vi har såpass lite debatt hittils, och den som finns är ofta på nivån

"Man slipper växla när man åker utomlands"

"Sverige kommer att förlora sitt inflytande över den ekonomiska politiken"

 

Det är ju svårt att sia om framtiden, men jag efterlyser en mer seriös debatt, som inte är partipolitisk, utan har en ekonomisk vinkling.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt kluven. Å ena sidan tycker jag av princip illa om allt som har med EU att göra, fast å andra sidan ser jag nästan bara fördelar med EMU.

 

1. Penningpolitiken är inte något bra instrument för att styra konjunkturer. Det brukar bara slå tillbaks i form av hög inflation osv. Så länge riksbanken finns i sverige finns det en risk att politikerna försöker ta tillbaks kontrollen.

2. En stor valuta, som Euron, borde bli stabilare. Stabilitet är nästan alltid positivt ut ekonomisk synvinkel. Företagen kan bli mer investeringsvilliga om de slipper ta hänsyn till valutarisken.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-07 14:14:43 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...