Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket javaverktyg är bäst?

myzli

Recommended Posts

Hej!

Jag har alltid använt Emacs (har även testat JGrasp och MultiEdit) för programmering av Java men tänkte testa på något nytt. Finns det någon här som har testat både Visual J++ och JBuilder och bildat sig en uppfattning om vilket verktyg som är bäst/som du föredrar? Jag har programmerat en del Delphi och är därför van vid Borlands Delphiverktyg, är det en fördel vid användandet av JBuilder? Finns det något annat javaverktyg som är bra? Vilket verktyg använder du själv? Jag är tacksam för svar från både Linux- och Windowsanvändare!

/Lina

www.essential.se

Hej!

Sun har ju sin egen Sun ONE studio4, som jag använder. Har inte testat någon annan, eftersom jag utbildar mig på Forte (föregångaren), och eftersom Sun utvecklar Java, så tänkte jag att deras verktyg borde vara bra. Dessutom är den ju gratis, och det är aldrig negativt...

Conny Lundgren

Hej

Jag har testat ett par IDE's (SUN one,JBuilder mfl), och den som jag gillar bäst är Eclipse (som i övrigt är gratis). http://www.eclipse.org

verktyget har många stora aktörer i ryggen, och till skildnad från de flesta andra IDE's så är den snabb..

www.essential.se

Måste bara kommentera, har varit så frustrerad över Sun ONE emellanåt, för den bara stannar upp å väntar helt omotiverat... Ska prova den här Eclipse nu

Ja, jag har testat Studio ONE över helgen (Eclipse har inte gått att ladda ner men nu verkar sidan vara igång igen). Under de kanske 4 timmar jag aktivt använt Studio ONE så har det hängt sig ca 7 ggr (det kan vissa gånger bero på att jag är en kamikazeklickare). Kanske är det så att det bara stannar och tänker, men det är rätt irriterande. Förutom det så tycker jag att upplägget på programmet verkar bra.

En liten fråga bara, fungerar inte brytpunkter i applets? Jag får aldrig någon respons i från programmet på mina brytpunkter. Funderar på om det kan ha att göra med att min applet körs i en appletviewer och därmed är skilt från programmets debugging?

/lina

Conny Lundgren

Det jag har märkt i min utvärdering av Java IDEs är att dom flesta är tokigt slöa (även på en 2,4ghz burk)

Sen tror jag att valet av IDE beror lite på bakgrund, jag har använt MS-ides länge, och Eclipse känndes rätt. (sen att IBM är största sponsorn av Eclipse gör det bara bättre.. ;) )

netbeans = forte/sun one. sun one har bara lite mer funktionalitet.

för att kunna uppskatta sun one så krävs det att man har tillräckligt med minne i maskinen annars kan den lätt kännas slö, processorn har mindre betydelse...

juicex

http://www.pecasystems.com

www.essential.se

Hej!

Jag har laddat hem och testat Eclipse lite.

Nu har jag en .war fil (webbarkiv) som jag skulle vilja ha en i eclipse, för att arbeta med, men jag hittar inga funktioner för att få in den.

Hittar inte heller några funktioner för att skapa webbarkiv, eller för att göra jsp/servlets.

Stödjer Eclipse inte sådant?

• 1 month later...
Martin Miskowicz

precis som de andra nämnde så är Eclipse ett bra tips (och framför allt så är programmet gratis)

jag skulle även vilja föreslå IntelliJ som är till och med bättre än Eclipse men å andra sidan så kostar det pengar..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...