Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SK*T Å!!!


Glenn Larsson

Rekommendera Poster

Ja det är tråkigt. Suverän serie!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Kollade faktiskt inte på det...

Får hyra alla delarna då :S Men det kostar ju en del :?

 

 

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Tycker det är mera av en dokumentär av tiden då krig slogs för ädla mål, typ att bli av med Hitler. De krigen som har utförts efter 1945 har inte varit direkt fulla av ära, utan resultat av arrogans, intolerans och ignorans. (Titta; de rimmar!)

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumentär, nu har du nog tappat ditt vanliga kritiska tänkande.

 

Det var en dramaserie, påhittad från början till slut även om det säkert fanns en del som baserades på fakta.

 

Det jag motsätter mig är att amerikanska soldater alltid framställs som hjältar, och som att det var USA som egenhändigt vann andra världskriget.

 

Men jag bryr mig inte så mycket, är dock lite förvånad att just du Glenn tyckte den var så bra ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Band of brothers är baserad på boken med samma namn av Stephen E. Ambrose, Stephen intervjuade de överlevande från E-kompaniet och baserade sin bok på deras berättelser och på de faktiska händelseförloppen från D-dagen fram tills krigsslutet.

Historien är alltså baserade på verkliga händelser och verkliga personer, det ger en dokumentär känsla och en trovärdighet som de flesta andra serier/filmer saknar.

 

Serien är alltså inte "påhittad" från början till slut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ok, vill ni tro det så.

 

Det är skillnad på att basera något på intervjuer och sedan skriva ett drama än att göra en dokumentär.

 

Men ni får naturligtvis tycka serien är bra som underhållningsvärde, men tro för guds skull inte det var någon dokumentär.

 

Själv tyckte jag den var bräddfull av amerikansk propaganda och hjältedyrkan, ungefär som allt som produceras därborta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Eller köpa hela serien på video!

 

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs boken först innan du uttalar dig, den skildrar händelseförloppet under kriget och ger samtidigt ögonvittnes skildringar över det som inträffade, det är inte skönliteratur.

 

Serien är dramatiserad ja, men att avfärda den som ren fiktion är lika felaktigt som att klassa den som en dokumentär.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ni får naturligtvis tycka serien är bra som underhållningsvärde, men tro för guds skull inte det var någon dokumentär.

 

Själv tyckte jag den var bräddfull av amerikansk propaganda och hjältedyrkan, ungefär som allt som produceras därborta.

Och du är ju fullständigt objektiv? Neutral i din syn på USA..?

 

Knappast...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Som jag skrev:

> dokumentär av tiden då krig slogs för ädla mål

 

Det var ingen dokumentär om hur Usa enbart krossade tyskland och hur "överlägsna" de var, utan det handlade om den gemene soldaten. Om de hade önskat vara mera sakliga hade de även intervjuat Tyska, Franska, Japanska & Ryska soldater också (a la discovery channel)

 

> amerikanska soldater alltid framställs som hjältar

 

Amerikansk media lider av x antal miffon som tror att det landet var enbart dom som bekämpade Kaisern i WW1 (när Usa's insatsen var minimal), att de var hedersamt att slåss i Vietnam, att supporta contras i Nicaragua var en bra sak och att Israel är någon form av medlemsstat i Usa som måsta försvaras Osv.

 

Destomera sånt skit som pumpas in i skallen på en genomsnitts yankee destå puckade blir dem, och arrogansen ökar pg av att de tror att de är och vet bäst och har aldrig gjort något fel.

 

Mvh

G

 

"När första kulan flyger över huvudet på dig, då betyder poltik inte ett sk*t."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Oj då, dwet var inte det billigaste :?

 

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Band of Brothers är en skitbra DRAMAserie. Det är inte en dokumentär. Den som påstår annorlunda bör köpa en ordbok, inte argumentera här.

 

Band of Brothers är fiction. En dramatisering byggd på hel-, halv- och ickesanningar. Precis som alltid i "baserat-på-verkliga-händelser-film". Den är också pro-amerikansk. Band of Brothers ligger ju inte direkt fel i tiden eller hur? Glory glory halleluja. Den som påstår att serien inte är jänkarpropaganda är en imbecill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...