Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TFT-skärm har den en uppdateringsfrekvens som CRT


rmblfish

Rekommendera Poster

hejsan

 

har skaffat en mindre TFT-skärm och såg i bildegenskaper för skärmen att man precis som för vanliga CRT-skärmar kunde välja uppdateringsintervall; typ 60,70,72,75 Hz etc.

Då jag brukar söka minst 80Hz på CRT-skärmar men inte kunde välja det på min TFT-skärm frågade jag min kompis. Han sade då att det inte skulle spela någon roll vad jag väljer på inställningen eftersom TFT ju inte uppdateras genom svepningar uppifrån och ner på skärmen sas utan det är dioderna som släcks resp tänds.

Isf, kan man kontrollera den uppdaterinsfrekvensen någonstans? Och spelar det någon roll vad uppdateringsintervallet står på i bildegenskaper på datorn då jag kör med en TFT-skärm?

Har ett winfast 3D S320 II nvidia Riva TNT grafikkort 32Mb.

 

 

regards

 

 

.....:::::tjingeling!

 

[inlägget ändrat 2003-03-06 16:26:05 av rmblfish]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte se någonstans i användarhandboken/tekniska specifikationerna för skärmen vad den rekommenderade uppdateringsfrekvensen ska vara? Inte sällan brukar 60 Hz vara rekommenderat. Så är det på min i alla fall, och det ger utmärkt bild.

Vad heter skärmen och vilken modell är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick denna skärmen som avgångsvederlag typ från förra ITjobbet när vi sades upp. har ingen manual men kanske kan hitta en i pdf-format om jag letar på internet.

Det är en SyncMaster 570B TFT 15"

 

men grejjen var oxå om någon har koll på detta med uppdateringsintervall/frekvens. När det gäller CRT-skärmar (vanliga gamla katodstrålerör) så vet jag ju att i stora drag är det elektronkanonen som bestrålar fosforskiktet på skärmen, med uppifrån och neråtgående rörelser. och att uppdateringshastigheten baseras på detta.

 

Men tekniken bakom TFT, är det thin film transistor?, och tänds och släcks inte dem på ett helt annat sätt.

 

Mao, då är det väl inte fråga om samma uppdateringsintervall sas.. Behöver man bry sig om det?

Eller är det tändnings samt släckningshastigheten som räknas och kan den styras?

 

Men du har oxå en TF-skärma alltså?

Och i din handbok för skärmen rekommenderas 60Hz?

 

 

 

.....:::::tjingeling!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...