Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta systemdisk mha Norton Ghost 2003. Hjälp!!


Bärjegård

Rekommendera Poster

Bärjegård

Jag har hållit på i 24 timmar med detta nu :-( Nu behöver jag hjälp!

 

Bakgrund

--------

Jag har köpt en ny HD som jag skapat 3 partitioner på; E: F: G:

Sedan tidigare har jag två hårddiskar; C: D:

 

Nu vill jag flytta C: som winXP+program ligger på till den nya E:

 

Jag har gjort följande (i den här ordningen):

1. Partionerat och formatterat nya HD:n direkt i winXP.

2. Klonat C: till E: mha Norton Ghost 2003.

3. Konverterat E: från FAT32 till NTFS mha WinXP.

 

 

PROBLEM

-------

När jag bootar upp från E: så krånglar XP. När systemet startat och man ser skrivbordsbilden så dyker rutan med "Explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas. Vill du skicka felrapport?" upp. Jag väljer att inte skicka felrapport. Då går det några sekunder, sedan dyker samma ruta upp igen. och så fortsätter det så.

 

Jag har dels jumprat om så E: är master och jag har också testat att styra bootsekvensen i bios-setupen.

 

Vad behöver jag göra för att få detta att fungera? Den som löser detta är jag evigt tacksam!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan gå.

Du plockar ut d:\ (jag utgår från att den är slav på första idekontrollern

och sätter dit din nya disk som slav

sen startar du datorn med en linux tomsrtbt diskett

loggar in och kör kommandot

#dd if=/dev/hda of=/dev/hdb <enter>

blir skärmen svart, tryck på shift.

När allt klart kommer information och

#

tillbaka

Ctrl+Alt+Delete

startar om datorn.

När du ser BIOS info på skärmen tryck på stoppknappen.

Plocka ut c:\ koppla d:\ till master och starta om datorn.

(Jag har gjort det hade c:\ + ett antal partitioner NT4 (FAT16 + Linux på datorn.

Det funkade.

Du kan köra följande test direkt med en linuxdiskett på diskarna.

#fdisk -l <enter>

då kan du se om båda diskarna har 255heads 63 sectors

har de det, stor chans lyckas har de olika, tveksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formattera inte partitionen under XP. Bara partitionera, boota till Ghost och gör partitionskloningen till din önskade partition...

 

...antar XP lagrar enhetsbeteckning på partitionen annars? (disksig?)

 

För E: bör bli C: när du väl startar upp det hela igen... dvs koppla om diskarna så att din nya disk sitter först och som sagt, formattera inte disken - bara klona rakt av i Ghost.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärjegård

Vet inte om jag lyckades göra fel eller om det inte fungerar.

 

Jag partionerade om den nya HD'n till E,F,G igen utan att formatera.

 

Sedan körde jag ghost genom windows och valde att klona c: till e:. sedan bootar ju ghost automatiskt om till DOS. Efter allt var klart så bytte jag bootdisc till e: i BIOS.

 

Men det fungerar inte. Nu står det bara "Press a key to reboot". Och när man gör det så bootar datorn om och sedan dyker samma text upp igen :-(

 

[inlägget ändrat 2003-03-06 22:20:12 av Bärjegård]

[inlägget ändrat 2003-03-06 22:21:34 av Bärjegård]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter allt var klart så bytte jag bootdisc till e: i BIOS.

 

Du kanske inte ska ändra något i BIOS, utan bara koppla ur den gamla disken med C på och stoppa i den nya disken på samma ställe istället... så den blir C istället, annars funkar det inte.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärjegård

De sitter på samma IDE-kabel och jag har redan jumprat om så att den nya HD'n är Master och den gamla Slave. Bara det borde göra den nya till C: vid uppstart. Att byta plats mellan dem på kabeln ska ju inte göra någon skillnad. XP verkar spara diskbeteckningen på nåt sätt.

 

Så nu har jag testat att manuellt gå in i regedit och ändra E: till C: och vice versa. Det blev inte bättre för det.

 

Och om jag inte ändrar i BIOS vilken HD den startar upp från så startar den ju alltid upp från den gamla HD'n. Oberoende vilken beteckning den har. C: är ju inte automatiskt bootdisk.

 

Men jag är tacksam för att du matar på med förslag. Blir mer och mer frustrerad här :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår faktiskt inte. Såhär gör jag när jag kopierar systempartitioner (med winxp på) till en ny disk och använder den gamla disken som extralagring:

 

1) Ta den nyinköpta disken, anslut den som primary master på kabeln och bygling. Märk att ATA66 och uppåt faktiskt kräver att masterdisken sitter på svart kontakt och slavdisken på grå kontakt. Blå kontakt i moderkortet.

 

2) Anslut den gamla systemdisken som primary slave eller secondary whatever.

 

3) Starta datorn med ghost-diskett i floppyn.

 

4) Välja partition clone och kopiera den gamla systempartitionen till en ny partition på den nya disken. Skapar partitionen i Ghost normalt (väljer hur stor plats den ska ta på nya disken).

 

5) Koka lite te.

 

6) Ta ur disketten, starta om datorn. Klart :)

 

Hittills aldrig misslyckas... :9

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärjegård

1) Japp! Kontrollerat i BIOS att rätt disk är Master och Slave.

 

2) Japp! Kontrollerat i BIOS att rätt disk är Master och Slave.

 

3) Ghost-diskett? Jag har Ghost 2003. Hur gör man en diskett?

 

4) Hur stor plats den ska ta? Det har jag aldrig fått välja? Kan du vara mer detaljerad här?

 

5) Te är gott!

 

6) Låter för bra för att vara sant :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Ghost-diskett? Jag har Ghost 2003. Hur gör man en diskett?

 

Antar man kan skapa en genom Ghost Boot Wizard innan du börjar hela proceduren? (eller starta ifrån ghostskivan kanske? Jag har inte kört hemversionen av Ghost tyvärr)

 

4) Hur stor plats den ska ta? Det har jag aldrig fått välja? Kan du vara mer detaljerad här?

 

Om jag gör en partition clone, så får jag välja:

- källpartition

- måldisk

- hur stor plats på måldisken klonen ska ta, om disken inte redan är partitionerad. Går bra att göra den större nu än den gamla partitionen om man har behov av det.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärjegård

Tack för all hjälp!

 

Problemet löste sig dock av 2 andra orsaker.

 

1. Istället för att klona direkt så gjorde jag en imagebackup och en recovery. Det var stabilare.

 

2. Jag gick manuellt in i regedit och bytte diskbeteckningar. E: till C: och vice versa.

 

Och se, 03:15 igår natt kunde jag starta upp på den nya disken utan att den gamla behövde vara inkopplad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...