Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa platser går inte att surfa till


Fia76

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är rätt forum för min fråga men jag testar.

 

Jag är uppkopplad mot nätet med ADSL och det fungerar bra.

Jag har en hemsida på norska start.no. För ett tag sedan trodde jag att de gått i KK för jag kom inte inte på varken deras huvudportal eller min egen sida. Vid senare tillfälle surfade jag in där från en annan dator och den fanns ju visst kvar. Det är bara här hemifrån som det inte går. Helt plötsligt en dag fungerade det, men nästa gång jag starade burken var det samma sak. Efter det har det aldrig fungerat.

 

Felet jag får är precis som när man skriver in en adress som inte finns; dvs. "Servern finns inte - Sidan kan inte visas, försök med följande" bla bla... Nu verkar samma dilemma inträffat med en annan site jag brukar besöka.

 

Vad har hänt? Någon som kan ge minsta hjälp var jag kan börja felsöka eller tips på annat forum att fråga på?

 

/Fia76

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem.

Lyckades aldrig lösa det förrän jag bytte operativsystem...

 

Ledsen för dålig hjälp.

 

Frågade också på Forumet....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> För ett tag sedan trodde jag att de gått i KK för jag kom inte inte på varken deras huvudportal.

 

*Lol* - Lättare är det att se om ett företag finns kvar är att kolla http://snr.prv.se/ och söka på namnet/organisations nummret.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chansar på att det är din operatör som har har tappat den domänen i sin DNS-server eller liknannde. Det har hänt mig ett par gånger..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Ganska troligt att det är så. I så fall kan det rekomenderas att ta reda på deras ip adress och skriva det i stället för domän namnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för råd!

Jag testade nyss att surfa direkt på ip-adressen. Jag fick fram den genom att köra nslookup - är det ett okej tillvägagångssätt - får jag korrekt ip-adress då...? Detta är inte alls mitt kunskapsområde :-/

 

Jag har testat att pinga www.start.no och det går bra. Det verkar "bara" vara http och även ftp som inte fungerar.

Kan det fortfarande vara värt att kontakta operatören?

 

Open_Eyes, vad hade du för operativsystem när du hade samma problem? Jag kör XP.

 

/Fia76

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i filen hosts, ingen filändelse, i C:\WINDOWS\system32\drivers\etc om "www.start.no" står där efter ett IPnummer och radera den raden isåfall. Vissa program som ska snabba upp surfning lägger till en massa adresser och tillhörande IPnummer där, man slipper då vänta på DNS serverns svar, men om "www.start.no" har bytt IPnummer så blir det fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade upp hostfilen efter att ha läst ditt inlägg ocg tyvärr var det inte problemet :(

Tack i varje fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förde Win98 när jag hade problemet. Det försvann efter uppgradering till XP.

 

Min ISP hade inga problem att nå de platser jag inte kunde nå. Så därför trodde jag det var något lokalt i min dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...