Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bara dör..


okke

Rekommendera Poster

Min dator stänger, till synes, helt omotiverat ner sig. Utan felmeddelande eller liknande. Det har inträffat flera gånger vid två olika händelser. Dels när jag försöker komprimera stora (t.ex. över 1 Gb) Wav-filer till mp3-filer. Ju lägre bitrate desto snabbare går det innan datorn stängs av. Dels när jag söker igenom en partition på hårddisken med ett data recovery-program. Det klarar några gig men sedan dör datorn.

 

Har någon varit med om något liknande eller har en aning om vad det beror på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du mycket om datorer och hur man monterar ihop och sånt?

jag har haft ungefär samma prob. Mitt fel var processorn. Processorn var sönder, den var helt mosad på ena sidan. Du kan ju titta och du vågar ta bort cpu fläkten och det,

 

MVH Eric

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som datorn storknar när den får för mycket att göra.. hmhm. Det kan vara något som är trasigt i hårdvaran. Jag skulle dock kolla följande först:

 

Hur har du det med ram-minnet, tillräckligt? Swapfilen, har den ordentligt med plats?

Fungerar kylningen som den ska? Alla fläktar går väl? Även den fläkten som du kanske har direkt på cpu:n? Stannar den så kan jag tänka mig att datorn bara dör när cpu:n blir för varm.

 

Bosse

 

"Mappen är tom, vill du kontrollera innehållet?"

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 256 Mb RAM och två swapfiler på totalt 768 Mb. Tänkte dock beställa ytterligare 256 Mb RAM i dag. Hoppas att det kan hjälpa.

 

För att kolla kylningen använder jag ett monitorprogram som "spelar in" temperaturvärdena på processorn och moderkortet samt rotationshastigheten på procesorfläkten och när jag kollar de sparade värdena efteråt så ser de ok ut.

 

--

/Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har väl blivit en hel del ihopplockade burkar :-)

Jag kollade processorn men den ser ut att vara ok.

 

--

/Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har inget direkt svar på din fråga, utan har ett liknande problem med min burk.

Min dator dör efter ett tag när jag lirar spel. Trodde att det berodde på grafikkortet, men testade ett nytt, utan framgång. Så jag bytte processorfläkten och det hela verkade att bli bättre, men inte. Den funkar fint när jag har balkongdörren öppen, men det blir så satans kallt åt fötterna =)

 

Men nytt moderkort å processor ligger å väntar på posten så jag är glad ändå =)

 

Om du har ett kraftigt grafikkort å en AMD processor så blir det himla varmt åt den stackars processorn.

 

/Puss i påsk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet är löst; det var minnet. Bytte ut det och sedan var det inga problem.

 

--

/Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...