Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tjoho.. nya datorer....


Danne W

Rekommendera Poster

Fridens gôtt fôlk,

Efter många om och men har vi köpt 5 st nya datorer till företaget (jag har trots allt ett litet bolag). Datorerna är följande: www.sekvencia.se/main.asp?0=P&art=SEK-443-001&1=01-004&2=02-020 . Ni må tro det kliar i fingrarna att åka till kontoret och börja mecka, bara en sån fantastisk uppgradering från all vår michmach med win95 här win98 där, oj där står visst en NTburk, alla kommer att köra samma OS, XP pro. Denna tråd ska inte handla om vad ni tycker om burkarna, utan vad är oddsen att nåt strular? Jag skall med mina ngt begränsade kunskaper utföra följande mirakel: koppla ihop alla burkarna i nätverk, installera emuleringsprogam till vårt datasystem i huvuddatorn, skrivarna ska in, ASG systemet för utleveranser ska in med med kundregister m.m. Jag kommer med stor risk höra av mig under morgondagen, wish me luck (luck has nothing to do with it...)

Vad skulle jag göra utan er?

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Visst, troligen kommer du stöta på problem. Det är alltid något som strular, men med ett forum som detta kommer det inte vara några problem, imorgon kommer du sitta med ett fungerande nätverk :)

 

Lycka till!

 

 

--------------------------------------

Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att något strular torde ligga strax över 100% men kan fås ner till 100% med ett gediget förarbete, dvs kolla om alla program trivs under Windows XP osv...

 

Lycka till!

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var jag äntligen hemma vid en fungerande burk. Jag har under dagen installerat efter konstens alla regler och kors i taket, det mesta fungerar men.., när jag ska in på internet får jag följande meddelande "Java Script has to be enabled". Vad kan jag ha missat, jag har angett ipnr, maskar och dns på alla burkar och kör via D-link 704? lite osäker på D-linknr men den har rullat på innan. Det känns som strul vid all Java, kunde t.ex. inte lämna inlägg på Eforum när en av burkarna funkade..

Behöver jag säga hjälp? Ska åka på turne till Norrland söndag E.M. och vem tror ni alla ringer när det strular?

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni, det börjar fixa till sig här, var tvungen att installera om XP, dom hade bara gjort en OPK installation. Men hur ändrar jag till VGA läge? Har vart inne på bildskärmsegenskaper men där syns bara Standardbildskärm och ingen flik till VGA.

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vart inne på bildskärmsegenskaper men där syns bara Standardbildskärm och ingen flik till VGA.

 

Du måste nog installera grafikkort-tillverkarens egna drivrutiner för att få "alla" flikar, XP har troligen bara installerat någon standardrutin för att öht få det att fungera. Vilket grafikkort är det i burkarna ???

 

Aha ! Såg att det var Radeon 9000;

 

http://mirror.ati.com/support/drivers/winxp/radeonnowdm-xp.html?cboOS=Windows+XP&cboProducts=RADEON+9000&eula=&choice=agree&cmdNext=Next

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-07 12:33:28 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Blekis,

Fortfarande ett mysterium, jag och Sekvencias support gav upp efter 30 min, det går bara inte att ställa om till vga och skärmen syns inte i enhetshanteraren

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat både drivern jag tipsade om _och_ kontrollpanelen på länken nedanför ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, den vägrar eftersom inte skärmen är i vga läge och jag kan inte med all vilja i världen ställa den i vga läge Moment 22?

Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

Avinstallera dom igen via kontrollpanelen, plocka ner drivare från tillverkaren istället;

 

http://www.sapphiretech.com/downloads/downloads.asp

 

kan juh vara något som skiljer, även om jag tvivlar på det. Installerar du som Administratör ? Kanske ska du prova att installera i felsäkert läge ? Startar du om emellan varje gång ? Har du rätt chipset driver för ditt moderkort ? Vad är det för märke på moderkortskretsarna ? Intel, SiS, VIA ? Isåfall kan du behöva ladda ner chipset-drivers från den aktuella tillverkaren för att agp-porten ska fungera korrekt.

 

Kan juh vara en "idiotgrej"; har du kollat att grafikkortet sitter ordentligt nedtryckt i agp-sloten ? Det har jag råkat ut för, då fick jag bild men ingen VGA ...

 

[inlägget ändrat 2003-03-07 13:35:02 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Blekis,

Inte nog med detta strul men internet la av åxå därför sent svar. Jag är tacksam för alla ideer men testat det mesta, det sköna i kråksången är att jag är borta nästa vecka och åter nästa fredag.....

Danne

I'l be back...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nu åter på kontoret. Har lyckats med konststycket att "inaktivera bildskärmskortet" i mina försök att installera kortet med den påföljd att skärmen naturligtvis slocknade. Lösning nån?

Danne -jag borde geniförklaras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F8 vid uppstart och välj felsäkert läge.

 

Eller VGA-läge

 

det borde fungera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa allt vid uppstart, fortfarande kolsvart det enda som syns är att XP laddas sedan kolsvart.. Vad har jag gjort? arrrrrrg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reparation mha installationsCDn ska väl vara möjligt.

 

Eller installera om och gör rätt.

Har inte läst hela tråden, men nog finns det något du kan ta lärdom av och göra bättre.

 

:)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...