Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Router


Eva O

Rekommendera Poster

Jag är nybliven ägare till en Broadband Router 4-switch som jag vill installera mot mina två datorer, en har millenium och en har win-98. Datorn med 98 har jag lyckats få kontakt med routern och lagt in de inställningar som skall behövas men jag kan inte koppla upp mig mot internet. Datorn med ME går det däremot inte lika bra med, med den når jag inte ens routern. Jag har sökt efter svensk manual men hittar inte nån... Routern har jag köpt på biltema och det är tydligen förra årets modell på den. I manualen står det bara info om hur man installerar den mot 95 och 98 men jag trodde faktiskt inte att detta skulle vara ett problem. Finns det någon i detta avlånga land som har lust att ge mig en hjälpande hand :)

 

//Eva O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du dhcp eller fasta ip-adresser?

Om fasta ip adresser se till att du har anget gateway adress.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att vår internet leverantör har lagt in spärr på ipadresser... jag installerade den här datorn som är uppkopplad så var jag tvungen att ringa bolaget och säga till om att vi bytte.. ipadressen var spärrad på nåt sätt..??!!

Eva O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att vår internet leverantör har lagt in spärr på ipadresser... jag installerade den här datorn som är uppkopplad så var jag tvungen att ringa bolaget och säga till om att vi bytte.. ipadressen var spärrad på nåt sätt..??!!

 

Det låter snarare som dom spärrat mac-adressen? Dvs den adress som datorns nätverkskort har... du måste isf meddela dem mac-adressen som din nya bredbandsdelare har - eller använda en inbyggd funktion i bredbandsdelaren för att lura företaget. Brukar kallas för MAC spoofing eller något, en inställning där du kan skriva in MAC-adress - där du skriver in den du har på datorn som fungerade innan. (ser du med kommandot 'ipconfig /all' i en dosprompt) och ser ut såhär hos mig:

 

Physical Address. . . . : 00-90-27-26-C5-E3

 

.wey - fejkade siffror ovan alltså...

 

[inlägget ändrat 2003-03-05 18:55:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat den fysiska mac adressen och lagt in den i routern... har även testat att göra det när den inte var uppkopplad mot nätet för att den inte skulle känna att fel adress först var inkopplad.

 

Har du några mer såna här idéer!! Jag är helt säkert på rätt väg... men får liksom inte till det helt!

 

Har du hört talas om routern jag köpt?

 

På kartongen står det "get.... Net" Broadband Router 4-port Switch tror jag tidigare skrev det men jag köpte den på Biltema i Uppsala och det är förra årets modell... (fick den lite billigare). Manual finns en enkel variant utskriven men inga support sidor angivna till tillverkaren även en cd med manual i pdf format som var ganska vettig...

 

//Eva O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yapp, den gör ju det...

Förmodligen har jag missat nåt när jag konfigurerar routern, När jag kör ipconfig så får jag upp två stycken mac adresser, en som adresserar till närverkskorter och en som är den fysiska adressen. OM jag fattat saken rätt så är det den fysiska mac adressen som jag ska lägga in i routern så att ISP tror att det är min första dator som är uppkopplad och inte min router!

Eva O

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag fattat saken rätt så är det den fysiska mac adressen som jag ska lägga in i routern så att ISP tror att det är min första dator som är uppkopplad och inte min router!

 

Det stämmer, förutsatt att det nu är just detta som är problemet. Vad säger din ISPs support?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...