Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mandrake 9.1 RC2 -knas


Don Tomas

Rekommendera Poster

H.

Jag försökte installera Mandrake 9.1RC2, men installationen kommer inte så långt.

Trycker enter to install straxt därefter stannar det upp och två dioder på tangentbordet blinkar sakta (Caps-lock och en nedåtpekande pil på ett vågrätt streck (vad är det för diod ?);)).

 

Inte så viktigt kanske, 9.1 kommer väl på riktigt strax...

 

Tidigare provade jag även SUSE, men då kändes inte grafikkortet igen och det default'ade till någon tvåfärgers superlåg upplösning.

Hur kan man installera drivrutinerna ? Kan man liksom scrolla skärmen med några knappkombinationer så att man ser alla fönster ?

 

/TN

- http://www.quoteland.com/random.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"en nedåtpekande pil på ett vågrätt streck (vad är det för diod ?);))."

Kan tyvärr bara svara på det lättaste. Den indikerar att Scroll lock är aktiv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[color="#a0522d"]Scroll lock[/color]

Jaha, å va' e' de' fö' nå't ?

Det finns en sådan knapp på mitt tangentbord, vilken jag typ aldrig använt (än)...

 

Kan den kanske användas i min fråga två ?

 

/TN

- Scroll lock - Nybörjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jaha, å va' e' de' fö' nå't ?"

Pagina säger så här:

 

Tangent på det klassiska PC-tangentbordet. Användes tidigare för att styra bläddringen (rullningen) av text på tangentbordet. Tangenten har ingen funktion i Windows-miljön.

 

http://members.aol.com/elmothecow/scrollock/ :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-05 17:59:25 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

styra bläddringen (rullningen) av text på tangentbordet

På mitt tangentbord har det iaf aldrig rullat nån text! ;-)

 

En gång har jag upptäckt att scrollock faktiskt fungerar. Det var i nåt program (minns inte vilket) där jag trodde att hela skiten hade hängt sig och jag var nära sammanbrott innan jag provade att stänga av scrollock... :)

 

\\Anp - 3001 - An Anp Odyssey

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för grafikkort?

Hur mycket RAM?

Hur mycket plats på hårddisk för linux?

Vilken processor?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för grafikkort?
Ati Radeon 9500 Pro (128MB)

 

Hur mycket RAM?
1GB

 

Hur mycket plats på hårddisk för linux?
Ungefär 30GB

 

Vilken processor?
Intel P4 2.4GHz 512kB "Northwood"

 

 

Det gick finfint att installera RedHat 8.0

 

/TN

-

 

[inlägget ändrat 2003-03-06 06:44:09 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vicken burk, jag blir ljusgrön;-) Bara gratulera, forsätt kör Redhat 8.0, det gör jag just nu.

Redhat 8.1 kanske kan bli nått för dig.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=388092

 

Som du märkt finns det bra och mindre bra Linuxdistributiner

Till de bra RH exempel ser jag

5.2 6.2 7.1 7.2 7.3 8.0 till de mindre bra enligt min erfarenhet

5.0 5.1 6.0 6.1 7.0

samma med Mandrake, SuSE, osv. bra och mindre bra....detta är ju olika. Som bilar man gillar en och inte en annan....som nån annan gillar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Don,

Jag har givetvis redan hunnit testa både Mandrake 9.1 RC2 och senaste Red Hat Phoebe. Red Hat verkar stabil som tusan, men KDE tokkraschar bara man nuddar det. Gnome är förstås stabilt av bara den(Ted Hat har flest Gnome-utvecklare). Men det är stört omöjligt att få igång 3D-grafik.

 

Mandrake 9.1 RC2 då ? KDE tokkrachar inte direkt, men är extremt buggigt, konstigt för det var det inte i RC1. Det släpptes nya KDE-paket för Mandrake igår som jag laddat ner, ska testa dom nu. Jag kör alltså med bara Gnome i Mandrake 9.1 RC2 just nu. Mandrakes version av Gnome fungerar men är seg. 3D funkar också bra. Däremot är den medföljande 2D grafikdrivern mycket sämre än Red Hat:s och kräver närmast omedelbar uppgradering till Nvidias driver. Det mesta i övrigt fungerar men internetkonfigurationen är tokbuggig som vanligt och kräver handpåläggning, i Red Hat Phoebe funkar nätverk anmärkningsfritt.

 

Man kan kort och gott säga att Phoebe är bättre i allt, utom 3D(ja, och KDE förstås, som man kanske inte vill att det ska funka) ...

 

[inlägget ändrat 2003-03-09 19:03:02 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat:

Har installerat dom senaste Cooker-paketen för KDE i 9.1 RC2, det fungerar iaf men en oerhört störig bugg finns kvar sen original RC2-paketen(en bugg som inte fanns i RC1 eller Beta 3); när man öppnar sin hemkatalog i Konquerors filhanterare(vilket man lär göra rätt ofta om man kör KDE) så sätter Konqi igång att fylla katalogen med font-tmp-filer i rasande fart, tittar man bort är dom snabbt tusentals ...

 

Så jag är tillbaka i Gnome, Nautilus har ingen sån effekt på hemkatalogen som tur är,, felet med Gnome i Mandrake är bara att det är så segt. Det är det som sagt inte i Red Hat ..

 

Uppdaterat igen:

Just den KDE-buggen är lätt att kringå genom att INTE använda full visning av systemfiler och gömda filer i Konqueror, då uppträder inte fenomenet, så kan man använda KDE iaf ...

 

Uppdaterat ytterligare en gång:

Det sega Gnome skrivbordet visade sig ha med grafikdrivrutiner att göra, "glx" biblioteket laddades inte ordentligt, med lite mekande gick det ogång och även Gnome blev "snabbt". Under Red Hat var dock gnome snabbt redan med den medfljande 2D-drivaren ...

[inlägget ändrat 2003-03-09 19:46:40 av Blekis ®]

[inlägget ändrat 2003-03-09 21:53:11 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket uppdaterat där ;)

 

Skriver detta från senaste Phoebe med Konqueror !

 

Inget tokkrash än iaf.

 

Jag är lite grön på Radeon-drivrutiner, det verkar inte gå att installera något till denna version eller ?

 

/TN

- Rock solid, so far...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...