Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lön?


FBN

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar vad jag ska begära i lön.

 

Jag jobbar som webbutvecklare. Dvs sql asp osv. samt att jag ansvarar för servrar och support till användarna.

 

Vi är ett litet företag med 8 anställda som växer i omsättning ganska kraftigt. Jag är för tillfället provanställd men den fasta anställningen närmar sig allt mer och jag tänker omförhandla min lön när det träder i kraft.

 

Tanken är att jag så småning om också ska vara ansvarig för utvecklingen av allt utom databasen. Eventuellt kommer jag ha hand om databasen längre fram. Min arbetslivserfarenhet innom webbutveckling är liten, detta är mitt första jobb, men innom administration/support har jag ca 5 års erfatenhet.

 

Jag jobbar i en av Sveriges fem största städer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du jobbar med 2 eller 3 tjänster samtidigt: support, webtekniker och webutvecklare så tycker jag inte det är helt orimligt att begära 26000 i månaden. Kommer du även få jobba som databasadministratör så skulle jag lägga på 2000 vid det tillfället.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Just nu ligger jag ganska långt ifrån 26000:- Men det ska inte hindra mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Lön baserar sig på utbildningsnivå samt ansvarsområde, med tanke på att du inte har någon arbetserfarenhet av webbutvecklare går det ner lite kanske. Är inte så hemma på löneområdet men det jag har läst så borde du kunna få 20-25 000.

 

Har du nån högskoleutbildning?

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, ingen högskoleutbildning. Men jag har pluggat utveckling i ett år via arbetsförmedlingen. Vilket tvärt emot vad jag trodde, var en bra utbildning.

Iofs har jag 5 poäng c++ programering på Universitetet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Mmm ok, ofta baseras löner på arbetslivserfarenhet samt utbildning. Om man t.ex. pluggar till civilingenjör 4.5 år på högskola så ligger medellönen på 39 000:- ...

 

Men visst med tanke på att du har flera arbetsområden så ska du ju ha mer...

/jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju hoppas att den man pratar med övervärderar ens utbildning. ;)

Läste i någon facklig studenttidning en gång om en kvinna som undrade om hon på engelska kunde översätta sin examen från något personaladminstratörsprogram till något i stil med PhD in Personal Administration....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man t.ex. pluggar till civilingenjör 4.5 år på högskola så ligger medellönen på 39 000:- ...

Knappast som nyutexaminerad!

 

[Esc]

---

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något i stil med PhD in Personal Administration....

*LOL* :):):)

Dagens bästa översättning

 

[Esc]

---

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
pluggar till civilingenjör 4.5 år på högskola så ligger medellönen på 39 000:- ...

 

Börjar nästan ångra att man struntade i att plugga... Men nä, då hade jag missat en massa arbetslivserfarenhet istället....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I början av en ny yrkeskarriär kan det också vara intressant att diskutera utbildningsinsatser, såväl interna som externa.

 

I ditt fall är det externa utbildningskurser som kan vara aktuella.

 

Skaffa dig en uppfattning över vilka kurser och inriktningar som är av intresse för dig och ta med dig detta till förhandlingsbordet för fast anställning.

 

Lönesättningen är vanligtvis högre i mindre företag än vid större men å andra sidan finns det vanligtvis heller inte något större utbud av internkurser och rekreationsmöjligheter mm.

 

Utbildningsnivån har mindre betydelse idag än förr vid lönesättning. Förr kunde man t o m argumentera för en högre lön till följd av studieskuld!!!

 

Arbetsgivaren utgår idag ifrån att man vanligtvis har en akademisk examen eller har läst enstaka kurser vid universitet/högskola.

 

Ålderstillhörighet har viss betydelse också vid lönesättningar.

 

Kolla med det lokala fackliga ombudet var lönerna ligger på inom företaget.

 

Som med allting annat så finns det ingen regler utan undantag ;-)

 

Lycka till!

 

//Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...