Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställning i XP


Tmed

Rekommendera Poster

Finns det ingen återställningsfunktion i XP Home?

Visst finns Systemåterställning men vill ha tillbaka systemet som det var från början utan att behöva installera om allt igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det rätt svårt, om du inte har en s.k. "Restore CD" från din dator leverantör.

Systemåterställningen tar bort installerade program du kanske vill ha kvar, så var vaksam om du använder den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Systemåterställningen tar bort installerade program du kanske vill ha kvar, så var vaksam om du använder den.

 

Har jag inte råkat ut för, som använt Systemåterställningen två gånger. Programmen är kvar, men systemet återställs till det datumet du väljer bakåt i tiden.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte råkat ut för, som använt Systemåterställningen två gånger. Programmen är kvar, men systemet återställs till det datumet du väljer bakåt i tiden.

Med Systemet menas Operativsystemet, du kan inte ha ställt tillbaka tillräckligt långt de ggr du kört Systemåterställningen, eller så har du inte installerat något betydande program på sistone. Som regel skapar XP återställningspunkter vid varje installation av program som använder sig av MS-installer.

Andra 3:e parts program som inte använder den berörs inte.

 

[inlägget ändrat 2003-03-05 15:42:02 av Niklas Nyfiken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går också att skapa återställningspunkter tex när man installerat/uppdaterat program och drivisar, och konstaterat att datorn funkar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
du kan inte ha ställt tillbaka tillräckligt långt de ggr du kört Systemåterställningen, eller så har du inte installerat något betydande program på sistone.

 

Möjligt, det längsta jag har ställt tillbaka systemet är två dagar. Senast en dag tillbaka.

 

Installerade senaste versionen av Miranda, tror det var samma dag som jag sen återställde systemet en dag tillbaka. Senaste versionen av Miranda följde snällt med en dag tillbaka. Inga problem!

 

Då ska man kanske dra tillbaka systemet en vecka eller nåt för att de ska dra med sig program. Mina program har jag bränt exe-filerna på en CD-skiva, så att det är sällan någon fara egentligen.

 

Uppdateringar finns ju på nätet! :)

Irriterande klart om det handlar om superviktiga program.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå?

 

exe-filerna på en skiva hjälper väl inte om programmen avinstalleras eller är jag helt borta?

 

Antar att den där lustiga funktionen rensar registret också vilket ofta gör att programmen slutar fungera även om man har .exe-filerna.

 

Eller.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
exe-filerna på en skiva hjälper väl inte om programmen avinstalleras eller är jag helt borta?

 

Jag menar om man skulle förlora programmen av någon anledning. Till exempelvis vid ovanstående operation.

 

En del program som jag använder finns inte i den versionen som jag tycker om. Till exempel PowerArchiver (zipprogram) finns inte i gratis version längre. Då är det bra att ha bränt ned programmet på CD-skiva.

 

Antar att den där lustiga funktionen rensar registret också vilket ofta gör att programmen slutar fungera även om man har .exe-filerna.

 

Har du programmet (exe-filen) så kan du alltid plocka bort programmet fullständigt och installera det på nytt.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-05 19:30:58 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var ju faktiskt den att jag ville slippa installera om XP. Jag vill ju ha alla program m.m. kvar och slippa lägga in allt igen.

Som vanlig fick man bara med en Recovery-CD men sätter man in den rensar den hela HD'n, alltid är det likadant, man blir irriterad att man inte får orginalskivan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tmed!

 

Tror tanken med Systemåterställning är att man inte ska behöva installera om XP så fort ett problem dyker upp som förstör systemet av någon anledning.

 

Varför inte testa Systemåterställning till den dagen där du är säker på att datorn flöt problemfritt.

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt med tanke på att jag varit på semester i 1 månad och inte vet vad som gjorts på datorn.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jobbigt med tanke på att jag varit på semester i 1 månad och inte vet vad som gjorts på datorn.......

 

Oj, det var värre! :(

 

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, det längsta jag har ställt tillbaka systemet är två dagar. Senast en dag tillbaka.

Ok, det va som sagt inte nån betydande återställning.

 

Jag däremot, är en såna dära "självlärd" typ och har labbat "massor" utan att ta för kung och fosterland.

Har prövat på mycket inom Systemåterställning oxå, allt ifrån att ställa tillbaka ett par minuter till att ställa tillbaka datorn till början.

Det som är jobbigt med Systemåterställning är att, om man har "Systemövervakning" på alla partitioner än bara Windows (vilket är standardinställningen), och ställer tillbaka en längre tid så märkte jag att systemåterställningen plockar bort filer som anses kan ha gjort systemet ostabilt .s.k. "skadliga filer" (som t.e.x. .exe-filer.

Eftersom Windows inte vet vad som kan ha skadat datorn när man vill göra en återställning så plockar den bort de s.k. "hot-filerna" (såsom .exe) som har sparats på de andra partitionerna EFTER återställnings punkten.

Då jag körde XP (kör win2k numera p.g.a. XP's onödiga komplexitet), stängde jag av övervakningen på de andra partitionerna direkt efter nyinstallation eftersom jag råkat få oanvändbara installationsprogram tidigare (då de berövats sina programfiler .exe)

Grejen med Systemåterställning är att det heller inte går att spara återställmningspunkter hur långt tillbaka i tiden heller eftersom hårddiskutrymmet för systemåterställningen är begränsat (men kan justeras, dock bara till det mindre).

 

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns Systemåterställning men vill ha tillbaka systemet som det var från början utan att behöva installera om allt igen!

Nej, egentligen inte, om du nu inte installerade systemet den senaste månaden vill säga.

Men du säger

Jobbigt med tanke på att jag varit på semester i 1 månad och inte vet vad som gjorts på datorn.......

Inom den tiden borde datorn ha gjort ett flertal "egna" återställningspunkter.

 

Men vi har inte kommit till själva problemet märker jag.

 

Vad är det för fel du upplever, eftersom du önskar ställa tillbaka systemet??

 

Det kanske inte ens en Systemåterställning kan åtgärda t.e.x.

[inlägget ändrat 2003-03-05 21:16:17 av Niklas Nyfiken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...