Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoredigering.


PelleC

Rekommendera Poster

Hej, har du erfarenhet av videoredigering och tillhörande hård och mjukvara ? Då vill jag väldigt gärna få din hjälp.

 

Jag har svår beslutsångest och vill få seriösa tips och hjälp i mina funderingar att välja hårdvara till mitt nya datorbygge, detta sker ungefär vart 4:de år och jag brukar då välja högprestanda så att burken hänger med utan en massa uppgraderingar.

Det skall bli en "all-round" dator men med tonvikt på videoredigering, nu till mina frågor:

 

1,Moderkort & minnestyp, ska jag välja ett som använder enkanaliga 400 Mhz DDR-SDRAM, dubbla minneskanaler 266 Mhz eller RDRAM/RAMBUS ?

 

2,HD, ska jag välja första generationens SATA diskar eller ska jag i dagsläget hålla mig till ATA-100 eller ATA-133, hur stor betydelse har bufferten ?

 

3,Överväger pinnacles videoredigeringskort PRO-ONE, någon med erfarenhet av detta kort ? Det finns nu också med tillägget RTDV, någon som vet skillnaden ? Jag har sökt men ej funnit en begriplig förklaring på vad som skiljer dem åt.

 

4, Adaptec har kommit med något som heter VIDEOh!. Vad kan PRO-ONE göra som VIDEOh! inte klarar av ? All redigering sker väl i ex. Adobe Premier (vilket medfölje Pinnacles kort)

 

5, Adobe Premier stödjer dubbla processorer, har någon erfarenhet av Hyper Threading Teknologin som Intel lanserat i sin 3,06 GHz processor, hjälper den till att öka "farten" i Premier ?

 

Har du fler "tänk på", "akta dig för" eller andra erfarenheter, både positiva och negativa, dela gärna med dig till mig. jag vill hamna rätt på en gång.

 

Tanken jag har med videoredigeringen är att tanka in både DV och VHS och efter redigering bränna ner filmen på DVD.

 

/PelleC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänd på steken!

 

1. Vad/hur vill du redigera = slutprodukt!

2. Välj redigeringskort som klara ovan

3. Skapa därefeter din *burk*

 

/benkebus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...