Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor, kylning & minne?


a5300

Rekommendera Poster

Jag är på väg att beställa lite delar till en ny ws från datorbutiken.com och inser att jag vet alldeles för lite om hårdvara för att klara detta på egen hand ;)

 

Har för avsikt att köpa ett ASUS-A7V8X moderkort och undrar nu ang. dessa AMD processorer.

 

-Vad är den egentliga skilldnaden på Palomino och T-bred processorer? (Tänkte köpa en AMD XP2000+ palomino/t-bred)

 

-Hur mycket bör jag satsa på kylning, och vilken är mest prisvärd?

 

-Sen hade jag även en fråga om minne. Undrade var skilldnaden mellan "originalminne" och "standardminne" är?

 

Oerhört tacksam för alla tips/svar någon kan tänkas komma med :(

 

/a5300

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Sen hade jag även en fråga om minne. Undrade var skilldnaden mellan "originalminne" och "standardminne" är?

Original innebär att delarna är tillverkade av en tillverkare, standard innebär att det är grejer från flera tillverkare.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :)

Följdfråga; Skiljer de mycket kvalitetsmässigt (jag undrar iom att standardminne är billigare)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den egentliga skilldnaden på Palomino och T-bred processorer? värmen är väll den största

 

köp en

XP2200+ ligger idag på ca 1000kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minne kan vara bra men kan vara mindre bra ofta bra

själv alltid köp standard funkar fint för mig.

ofta är det samma minne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag också uppfattat. Har dock även läst att detta inte stämmer (t-bred drar förvisso mindre ström, men coren är betyderligt mindre. detta bör ju göra att den egentligen inte producerar mycket mindre värme i slutändan, och lika mycket kylning behövs?)

 

Nej, jag är inte intresserad av XP2200+, då jag inte behöver den prestandan.

 

Det som känns mest aktuellt i nuläget är väl ändå XP2000+ T-bred, men då återstår frågan om kylningen..

 

[inlägget ändrat 2003-03-04 23:24:00 av a5300]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"till en ny ws"

Vad är en "ws" för nåt?

Kolla även http://www.komplett.se/k/k.asp, dit kan man ringa och fråga. Deras standardminnen(twinMOS) fungerar alldeles utmärkt, de kan säkert även rekommendera en lämplig kylning.

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ws står som sagt för workstation :P

 

jag har kollat lite på komplett.se tidigare, har dock ingen möjlighet att ringa eftersom jag inte har en telefon ;)

 

vill dock helst beställa från en leverantör pg a fraktkostnader och annat eventuellt tjafs :/

 

Mvh

a5300

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé beställa allt från en leverantör ifall nått inte funkar.....

T-bred drar mindre ström, bra

T-bred har mindre kärna, fodrar kopparplatta på kylaren.

Glöm inte en droppe kylpasta på processorn. Se tex anvisningar från Arctic Silver hur det ska gå till

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

 

Ska man själv eller nån annan visstas i närheten av datorn är en bra kylfläns viktig. Då kan man ha en någorlunda tyst processorfläkt...

 

Alpha Pal 8045 anses vara bland de bästa och är kompatibel med Asus A7V8X. Den trillar inte av, sitter med 4 skruv.

http://www.micforg.co.jp/en/mb_inf_pal8045e.html#asus

 

8045 finns under processorkylare sockel A hos datorbutiken.

Annars

http://www17.tomshardware.com/cpu/20020916/index.html

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där var du allt rolig, rolig.

 

 

tack så mycket för hjälpen erik6, skall kolla upp länkarna och se om detta bringar lite mer klarhet i det hela :)

 

 

Mvh

a5300

 

[inlägget ändrat 2003-03-06 00:52:46 av a5300]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...