Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbordet


markuslar

Rekommendera Poster

Varför låser sig tangentborden på vissa datorer när man trycker ner fler än 3 tangenter på en gång? Jag har problem med min nya dator, det är ju praktiskt taget omöjligt att spela nhl och fifa-spelen när man inte kan trycka på fler än 3 knappar på samma gång. Man kan ju inte springa diagonalt och skjuta samtidigt... Går det att ta bort detta "lås"? Hur gör man i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 möjligheter

problemet ligger i tangentbordet

problemet ligger i operativsystemet som ska hantera signalerna från chipet på datorn som tar emot signalerna från tangentbordet

problemet ligger i chipet som tar emot signalerna från tangentbordet

drivrutiner....rätt , fel

klassik metod att hitta flet är att börja skriva upp vilka kombinationer som funkar och vilka som inte gör det

sen kan man ju prova byta tex tangentbord, operativ system osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inget svar?! Jag kan väl inte sitta och byta operativsystem massa gånger för att det inte går att trycka på mer än 3 tangenter samtidigt? Detta är ju ett vanligt problem, jag har varit med om det på massa datorer så någon mer måste ju ha upplevt samma som jag och någon måste ju veta hur man löser det! Någon som har en lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har upplevt det...fast inte direkt vid 3 (!) tangenter...kanske vid 5,6,7, men inte 3...

 

Någon lösning på problemet har jag heller inte...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget lås hursomhelst. Oftast beror det på kretsen/matriskonfigurationen i tangentbordet, byt tangentbord så får du se.

 

Själv har jag inte noterat något sådan't fel under hela min tid som PC-nisse (1998 och framåt) men minns att under amigatiden (före '98) var det en del PC-nissar som hade det problemet :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att jag läst att problemet ligger ganska långt bak i tiden å e här för att stanna :P

 

tyvärr så brukar det - för mig - vara de tangenter som man spelar på som inte klarar att vara intryckta samtidigt

alltså de tangenter i WASD området eller är det kanske i "kanterna" som det blir körigt?

 

håller jag till ex in WAS tangenterna så piper datorn, samma sak med ex. PLO - men inte för UHJ

 

om möjligt kan du ju byta kontrollerna

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller jag till ex in WAS tangenterna så piper datorn, samma sak med ex. PLO - men inte för UHJ

 

WAS piper hos mej...inte de andra 2...

 

Skiljer nog från tangentbord till tangentbord...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar bero lite på vilken typ av tangentbord det är... men som tjoff skriver kan du kringgå det genom att lägga om kontrollerna. Vad jag läst kan det vara så att du får problem om du ska banka ner just tre (eller fler) tangenter som skapar ett hörn i tangentmatrisen... exempelvis asw eller wsd - medans asd, awd, asdf, zwdv osv fungerar utmärkt.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-03-04 21:06:19 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inget svar

Det var det väl visst...

 

...och kanske inte så tokigt som du tycks tro...

 

Har du prövat den enklaste metoden, att byta tangentbord? Pröva gärna med ett gammalt pålitligt Keytronics eller liknande.

 

Vad har du för tangentbord nu? Skulle ju kunna vara relevant att veta...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...