Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

switch problem? eller?


Jerry_L

Rekommendera Poster

jag har en switch men mitt problem är att datorerna inte hittar varandra i nätverket. innan hade jag en router o då fungerade allt. men vi bytte den för att slippa öpnna portar o så. men nu undrar jag vad som kan vara fel. någon som kan hjälpa mig?

 

 

===============================

lite nybörjare här alltså

så jag försöker lära mig :-)

===============================

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

delade routern ut ipadresser och övriga inställningar kanske? Har du satt adresserna statiskt nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo de gjorde den .. nu har jag så att den väljer adres själv för annars kommer jag inte ut på internet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

vad har du för internetleveerantör då? Troligen tillåter de bara 1 dator åt gången att komma ut på nätet om det är ett bredbandsavtal för hemmabruk.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

ok. vad har du för isp då?

din setup är typ isp--->switch---->två datorer

om jag förstått det rätt? Båda står inställda för dhcp.

Det är inte så att du bara får en IP adress från din isp så att din ena dator får från isp och den andra väljer ett i 169.254. nätet? Då kommer dom få svårt att kommunicera...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

mm... jo.. dom skall ge 5 adresser så då skall det inte vara nått problem.. däremot så är det stoppat i deras switchar för shares och liknande.... har jag för mig. nån som har bbb kan ju säkert ge nått tips hur man kommer förbi. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du .. kunde jag mer om det där skulle jag förstå.

men vi har 10Mbit så vi har en sladd från väggen till switchen och sen sladd till datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Claes Persson
dom skall ge 5 adresser så då skall det inte vara nått problem.. däremot så är det stoppat i deras switchar för shares och liknande.... har jag för mig. nån som har bbb kan ju säkert ge nått tips hur man kommer förbi. :)

 

Om ni bara har en switch direkt från uttaget och sedan kablar till varje dator som i sin tur är inställd på DHCP så får varje dator (upp till 5 st) en publik adress från Bredbandsbolaget.

 

I och med detta så kan det mycket väl vara "spärren" som är problemet. Bredbandsbolaget har spärrat s.k. NetBIOS (tror jag det var iaf) i deras switchar för att hindra att man pillar på grannens grejor.

 

Det är min gissning ialla fall, jag kör Bredbandsbolaget och en switch och har samma problem. Dock är det inget "problem" för mig eftersom jag inte har behov av att nå den andra datorn, men ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du surfa från alla datorer? Det framgick nämligen inte av din beskrivning. Om du kan det så kan du hoppa vidare till punkt 2 direkt.

 

1) Starta ett kommandofönster(DOS-fönster) på varje dator och skriv

ipconfig

+Enter

Då kommer du att få något liknande det här:

C:\>ipconfig

Windows IP Configuration
Ethernet adapter Local Area Connection:
  Connection-specific DNS Suffix  . : isp.se
  IP Address. . . . . . . . . . . . : [color="#0000ff"]123.123.123.123[/color]
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
  Default Gateway . . . . . . . . . : 123.123.123.1

C:\>

Det första som är intressant är vad det står hos dig motsvarande det jag har markerat blått. Det är den IP-adress som datorn har blivit tilldelad. Skulle det där stå 169.254.x.y hos dig, då har du inte ett abonnemang som dit du direkt kan koppla så många datorer som du har igång.

Lösning1:Kontakta din ISP, förklara problemet och se om du kan bli tilldelad fler IP-adresser.

Lösning2:Använd en router - då behöver du bara en IP-adress, för routern tilldelar i sig interna IP-adresser till dina datorer (IP-adresser som inte syns ut på Internet - vilket kan ställa till svårigheter med nätverksspel m.m. - men läser man bara på lite så går det att ordna)

 

2) För att reda ut lite begrepp här - om du har en switch dit dina datorer är kopplade, så hanteras all trafik som skall gå mellan dina datorer enbart av denna - ingen data som inte måste passera ut går ut till din ISPs nätverk. Det verkar vara som om en del folk här i tråden framställer det på fel sätt.

Men du säger att dina datorer inte kan hitta varandra - det här kan bero på många saker.

2.1) Om du bara via utforskaren/Den här datorn/liknande försöker titta på nätverket/arbetsgruppen så - och du här inte kan se någon annan dator än din egen, då kan det exempelvis vara så att dina datorer ligger på olika subnät (nu pratar vi IP-adresser igen...). kör ipconfig som jag beskrev i punkt 1 - kolla vad du får för IP-adresser på dina olika datorer. Säg nu att du får:

123.123.123.123 på dator 1

123.123.124.121 på dator 2

Då kan det vara svårt för datorerna att se varandra.

Det kan även finnas andra problem.

Men testa att i utforskarens adressrad (det vita inmatningsfältet under menyraden) på dator 1 skriva \\123.123.124.121 (eller vad du fick för värde på dator 2 från ipconfig) - får du nu fram det som är utdelat på dator 2?

Om ja - då fungerar nätverket, och du kan åtgärda att datorerna skall hitta varandra på ett par sätt:

* Ställ in så att datorerna tycker att de finns inom samma arbetsgrupp. Du har inte skrivit vad du har för Windows-version, men i WinXP kan du göra såhär: klicka på Startknappen, klicka med höger knapp på "Min Dator" (Eller vad den nu heter på svenska), välj Egenskaper, Välj fliken Datornamn, läs vad det står som arbetsgruppsnamn där. Om det är olika på de olika datorerna - klicka på Ändra-knappen och skriv i fältet Arbetsgrupp in ett nytt namn som du låter vara samma för alla datorerna. Det är inte säkert att det här hjälper, men det kan göra det.

* Du kan med hjälp av en LMHOSTS-fil manuellt säga till dina datorer vilka andra datorer som finns hos dig, och vad de heter. OBSOm du använder DHCP för att få IP-adresser, och du får olika IP-adresser på samma dator efter omstarter eller efter att en viss tid har gått (har för mig att bl.a. B2 gör så) så måste du uppdatera LMHOSTS-filerna på varje dator när så sker...

På WinXP gör du såhär:

- Öppna en utforskare - gå till C:\Windows\System32\drivers\etc

- Där finns en fil som heter lmhosts.sam - kopiera denna och döp kopian till lmhosts (inget "efternamn")

- Öppna filen lmhosts med Anteckningar och skriv in följande rader längst ner:

123.123.123.123    dator1
123.123.124.121    dator2

Ange alltså IP-adressen du får från ipconfig (enligt punkt 1) ett par mellanslag/blanksteg och sedan datorns namn.

- Spara

- Se till att den här filen finns på varje dator - på rätt ställe.

Nu skall det fungera att använda Utforskaren som vanligt - men läs min OBS här ovan!

 

Hoppas det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är medvetet skapat av BBB. Det finns en sk ARP proxy som förändrar dina datorers ARP tabell så att all trafik mellan dina datorer kidnappas och går omvägen via deras router (din default gateway). Det är i denna router fildelningen stoppas. Jag antar att anledningen är att stoppa windows fildelning mellan dig och dina grannar, men det påverkar även dina datorer som du kopplar in med en hub/switch. Jag kör på samma sätt och använder mig av statiska MAC adresser för att "låsa" ARP tabellen från förgiftning av ARP proxyn (arp /? i kommandotolken). Tyvärr ingen smidig lösning pga. DHCP. Någon som läser detta kanske vet något sätt att filtrera ARP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...