Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

utelåst


älgen_sover

Rekommendera Poster

älgen_sover

jag har just skaffat en dator som har win2k installerat, saken är den att jag inte har något lösen för o logga in o jag vet inte säkert hur jag ska göra för o ta bort spärren heller eftersom jag inte kommer åt något annat än lösenordsskärmen i windows. hur gör jag om jag vill komma åt dos sen är en annan sak jag undrar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

Byt namn på SAM filen i c:\winnt\system32\config efter det så kan du logga in som admin och utan passord och då skapas också en ny SAM-fil. Om det inte skulle funka för dig kan du ju alltid byta tillbaka namnet på SAM-filen så är du tillbaka där du började. Om du har FAT så är det bara att ta en startdiskett från t ex windows 98 för att utföra namnbytet. Om du kör NTFS krävs att du tar hem ett NTFSDOS program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kanske en dum fråga, men ungefär HUR byter han namn på filen om han inte kommer in i systemet....?

 

Är det FAT på datorn är det visserligen enkelt, men om det är NTFS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åke Karlsson

För FAT är det ju som du säger en vanlig bootdiskett, för NTFS finns NTFSDOS som man kan hämta på nätet, kommer inte riktigt ihåg var jag hittade det, men om jag minns rätt så finns det i två versioner, en fri där man bara kan läsa och en som också tillåter skrivning..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En annan sak, som faktiskt också fungerar...

 

Kör ghost på disken till Image-fil (GHO-fil).

Öppna gho-filen med Ghost explorer (på annan dator).

Ta bort önskade filer, eller tom ändra i önskade filer.

Kör tillbaka gho-filen till hårddisken.

 

Hepp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första håller jag med Mr Andersson, den som sålde den till dig vet väl?

 

Annars kan du använda en Linux bootdiskett. Sök på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå föredra att göra en formatering och en nyinstallation.. om man nu inte har en fallenhet att vilja undersöka vad den tidigare ägaren sysslat med i sin installation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna gho-filen med Ghost explorer (på annan dator).

Ta bort önskade filer, eller tom ändra i önskade filer.

 

Hmm, vilken version av Ghost kan man ändra i NTFS-images? För isf ska jag omedelbart uppgradera till den :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
vilken version av Ghost kan man ändra i NTFS-images?

 

Är det jag som fått ett basebollträ i skallen?

Ska undersöka lite senare idag, om jag är yr eller ej... men jag har för mig att jag gjort detta för något år sedan... (ändrat i NTFS-images alltså)...

Men jag kan naturligtvis ha fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det jag som fått ett basebollträ i skallen?

Ska undersöka lite senare idag, om jag är yr eller ej... men jag har för mig att jag gjort detta för något år sedan... (ändrat i NTFS-images alltså)...

Men jag kan naturligtvis ha fel.

 

Nu ska vi först klargöra att jag hoppas du har rätt :)

 

Sedan att det var ett år sedan jag orkade hänga med i Ghost, sitter på 7.5 Ent.Ed och minns mycket väl hur irriterad jag blev när jag kunde läsa från men inte skriva till NTFS-images... det sabbade en del prepareringsmöjligheter tyckte jag.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kunde läsa från men inte skriva till NTFS-images... det sabbade en del prepareringsmöjligheter tyckte jag

Åååhh!! Säg till när ni kommer på hur man gör!

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åååhh!! Säg till när ni kommer på hur man gör!

 

Såg att Symantec sökte betatestare för nästa enterpriseversion - kasta iväg ett mail vetja :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har fortfarande inte hunnit testa ... Kanske dyker det upp en ledig stund i morgon EM...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Säg till när ni kommer på hur man gör!

 

Självklart. Så fort jag vet att jag inte yrar, kommer jag att skriva här igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...