Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rippa DVD ?


PoH

Rekommendera Poster

Tja !

Jag har ett par frågor om filmer på PC !

1. Om jag rippar en DVD vilket är det optimala formatet att konvertera den till ? På vilket sätt får jag bäst kvalite/MB om ni förstår vad jag menar ?

2. Vad förlorar/vinner jag på om jag konverterar en fil från Divx 3.* till Divx4 lr 5 ?

 

 

/PoH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Det går inte att svara enkelt på det. Det finns inget format som ger bäst kvalitet/MB färdig data - då skulle alla ha använt det redan. Resultatet beror på:

* Vad det är för typ av film - tecknad, animerad, drama, action... Eller mer korrekt - hur mycket rörelse och förändringar det är i bilderna, och vad för typ av rörelser det är. Exempelvis kan en bra MPG2-kodad film få mycket bättre resultat på horisontella panoreringar än en hyfsat bra kodad DivX3 (det här är väldigt generellt beskrivet - jag undanber mig påhopp, jag bara försöker påvisa grunderna)

* Och du komemr aldrig ifrån att ju mer MB i slutändan - desto bättre resultat...

 

Om du tittar på http://www.dvdrhelp.com/comparison kan du exempelvis se lite jämförelser mellan olika MPG1- och MPG2-codecs. Sök runt på nätet och leta jämförelser, och inte minst, testa själv och se vad du kan åstadkomma.

 

Generellt kan man väl våga sig på att säga att de flesta som rippar DVD idag antingen gör hela rippar, trycker ihop till MPG2 (2-3CD), använder XviD, DivX5 och DivX3 - prioriterat ungefär i den ordningen.

XviD är en väldigt bra CoDec, men innan du använder den bör du läsa på om hur den används, och vad de olika inställningarna åstadkommer.

 

2) Vad som händer är ungefär samma som om du tar en mp3-fil och trycker ihop den på nytt med en mp3-codec... Du blir av med ännu mer information. Vad som händer vid användning av DivX, XviD, MPG m.fl. är ju inte en förlustfri komprimering (som ZIP, Lempel-Ziv, Huffman, RAR, ACE...) utan en kombination av två saker:

* Först analyseras vad i bilderna som är för små förändringar för att ögat skall kunna uppfatta - detta tas bort (det här är vad man vill åstadkomma, men med för hård komprimering inställd så försvinner ju större och större områden - det blir stora fyrkanter, blockighet)

* Sedan används en väldigt duktig förlustfri komprimering för att trycka ihop lite till.

Det du aldirg kan återskapa är informationen som togs bort i steg 1 - däremot försöker alla algoritmer lura ögat att se något liknande - så vad som händer om du tar en DivX3 och försöker trycka ihop den på nytt med DivX5 är alltså att:

* filmen packas upp från DivX3

* DivX5 analyserar det som blev uppackat, tar bort lite mer info och trycker ihop en ny version

Så du blir av med ännu mer...

 

Sök runt lite på nätet (använd Google, eller börja läsa på http://www.vcdhelp.com - där finns en Newbie-avdelning) och testa dig fram.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om jag rippar en DVD vilket är det optimala formatet att konvertera den till ? På vilket sätt får jag bäst kvalite/MB om ni förstår vad jag menar ?

Det optimala formatet, svår fråga, enligt min mening är det DivX5 med hög s.k. bitrate.

 

2. Vad förlorar/vinner jag på om jag konverterar en fil från Divx 3.* till Divx4 lr 5 ?

Så länge du inte gör formatet större (bildstorleken) eller sänker filmens bitrate, förlorar du inget i bildkvalité.

Här har du en bra hemsida som förklarar kvalitéer :

http://nickyguides.digital-digest.com/quality.htm

 

Lycka Till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte gör formatet större (bildstorleken) eller sänker filmens bitrate, förlorar du inget i bildkvalité.

 

Mjo, eftersom du gör en ny komprimering av en degraderad (lossy) kopia kommer du att tappa i bildkvalitet.

 

.wey

[inlägget ändrat 2003-03-05 08:30:00 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar !

På detta forum får man alltid hjälp.

Snabba svar av kunnigt folk, poäng till Poohbear !

 

//PoH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...