Just nu i M3-nätverket
Jump to content

En amatör här :) som inte får delade filer fungera

kisumisu

Recommended Posts

Jag har en dator som har 2 nätverks kort på en dator som har windows xp pro....en går till internet och den andra går med korsat kabel till en annan dator med windows 98.

Internetdelning o allt funkar...men problemet är det att jag kommer inte åt filerna jag har delat på xp datorn med windows 98 datorn, den säger att jag inte har några rättigheter.

Till 98 datorns delade filer kommer jag åt helt utan problem från xp datorn.

Vad e lösningen att 98 datorn ska få rättigheter för de delade filerna på xp datorn...står ingenstans om det. Finns massor med inställningar på xp, men jag har ställt in så att alla ska ha rättigheter ändå kommer jag inte in med andra datorn :(

Skapa ett konto på XP:n med samma användarnamn som på Win98:an

Eller en användare med samma namn och lösen på Win98:an som redan finns på XP:n.

/TN

-

ok...tackar...jag ska testa!

Är det en säkerhetsgrej i xp när de måste vara så? visserligen gör de ju inget om de bara e skapa samma namn på 98:an...

Hej

om det kan vara en tröst så har jag samma problem. har adsl samt en dator med xp + en dator med win98.

försökte åtgärda detta för ett halvår sen men gav upp efter flera timmars resultatlöst arbete.

jag är glad att jag kan sköta filöverföringen från xp-datorn och att man kan surfa samtidigt från båda datorerna, om man nu vill det.

den här defekten i nätverket kan jag leva med.

jag tror felet ligger i Win 98.

med eTT svarT TangenT-bord

Jag har en liknande situation. XP-datorn är kopplad till internet över modem och internetanslutnings-delning aktiverat, och intern IP-adress är 192.168.0.1, den inre datorn är en W98. Båda datorerna ligger i samma arbetsgrupp och BÅDA datorerna erhåller automatiskt en IP-adress. I den konfigurationen kommer båda datorerna åt både internet och varandras utdelade mappar.

Peter

I den konfigurationen kommer båda datorerna åt både internet och varandras utdelade mappar.

Där ser man!

Kan jag - i mitt hemmanätverk - bli stoppad av inställningen i ZoneAlarm?

Bara en liten lekmannafundering från min sida (som har problemet olöst)

[inlägget ändrat 2003-03-04 13:15:37 av Einex ëgo]

Jag löste mina nätverks problem...

Följande gäller om man vill att allt ska fungera...

Xp:

ip 192.168.0.1

mask 255.255.255.0

w98:

Ip 192.168.0.2

mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.1

I windows 98 dator loggar du ut...loggar in med samma användarnamn som har administratör rättigheter i windows xp. Går in på nätverk, skriver administratör användarens lösenord när den frågar o väljer spara lösenord. Precis som "Don Tomas" sa tidigare...

Sen kommer de där med brandväggen...jag har zone alarm plus...där ska man se till att nätverks kortet som är till andra datorn ska vara "trusted zone".

På vänster sida finns en flik som heter Firewall...så kommer du in på "Main" och till "Zones".

På zones väljer man trusted eller internet o när de gäller interna nätet väljer du trusted.

På "main" sidan väljer du på trusted zone "Medium" eller "Low" protektion (tror inte de spelar nån roll, allt går väl ändå genom brandväggen när de gäller internet?)...sen finns det en knapp som heter "Advanced" där ska de mesta vara som vanligt men på internet connection sharing ska de vara "This computer is an ICS/NAT gateway och ip adressen 192.168.0.1

En liten tanke bara!! Om du har en fast IP adress på 98an, så visst fungerar nätverket. Men risken är stor för problem när 98an ska ut på internet.

Peter

Tack ditt svar Peter.

en fast IP adress på 98an

Det kan vara att systemet inte trivs med att jag förutom ADSL på xp:n

har känt mig tvungen behålla den gamla (Tele2 uppringda) modemanslutningen på 98an (för att kunna uppdatera vissa hemsidor). . .

Inga som helst problem med internet här :)

Däremot med skrivare nu...men men...

Men de med tele2 Adsl vet jag inte...själv har jag även där fast ip adress, alltså på internet. Tror Tele2 är som telia o de flesta andra dvs dynamisk ip adressering ip:n byts? Men de borde ju också funka...delat ut internet rätt...har internet abonemangens DNS (om du har fått sånt) på din andra dator också?.

hej

Tror Tele2 är som telia o de flesta andra dvs dynamisk ip adressering

Jag tror det blir problem med nätverket, om båda datorerna är igång, och den ena maskinen (xp) är uppkopplad till Telia ADSL och den andra (win98)

samtidigt kopplas upp mot Swipnet (telefoniskt modem - icke adsl).

Genom att alltid komma ihåg att stänga av xp-datorn innan jag ringer upp modempoolen från win98 slipper jag problem efteråt.

Tror jag, men lite lekmannasynpunkter är det ju......

Varför ska du överhuvudtaget ringa upp med modem...uppringt internet blir ju dyrt i längden...om jag var du så skulle jag köra bara adsl eftersom du redan har adsl :)? De måste ju gå...för nu vet jag en som har telia Adsl och har kopplat ihop 2 datorer...visserligen han kör genom en router...men funkar väl likadant om man drar från andra datorn...

hej

!

De måste ju gå

jag tycker själv det verkar snurrigt med telefonuppringt modem. (när man har bredband)

men det är så att

jag har en del etablerade hemsidor, bl.a. bokförsäljningslistor,

som ligger kvar på Swipnet. Det är Tele2 och dessa hemsidor kan icke uppdateras via bredband. Det har Stenbeck spärrat. Jag antar de vill/måste tvinga kvar kunderna på ett eller annat sätt. Jag har ringt dem ett par gånger och undrat om de övervägt ändra policy men det tänker de inte göra.

Javisst kunde jag flytta hela bunten hemsidor till ny värd, men har inte kommit på någon prisvärd och samtidigt pålitlig. Men en vacker dag flyttar jag dem

. . .

Ja tele2 har gjort så en del andra också...de är därför att de skulle vara mindre risk att nån hackade in....men de där stämmer ju inte, dom som kan hacka kommer väl ändå in om dom vill de. Helt klart har dom gjort de för egna intressen...alltså att ingen skulle uploada stora filer på jobbet eller skolan, utan att tvingas göra de hemma med sina slöa dyr modem.?

Men byt hemsidan nån annanstans....med ditt adsl abonemang kom de väl med en hemsideplats?

o säg upp moneyhungry tele2...:) Gjorde jag redan längesen innan bredbandet för dom var inte alls billigare än telia o andra bolag och fungerade dåligt.

Dom mest prisvärda e ju

uppringt: Netlink

Bredband: Bostream och Bredbands bolaget....

Dom vanligaste sen finns ju andra mindre bolag som är ännu bättre men som man inte får överallt :)

Hemsido platser finns det massor...du kan kolla www.freewebspace.net där kan man söka gratis och betal hostar och jämföra med hundratals andra o därmed hitta den som e bäst o mest prisvärd.

Men byt hemsidan nån annanstans....med ditt adsl abonemang kom de väl med en hemsideplats?

Hej och tack för dina tips. Jag har redan en del "gratisvärdar" förutom de som man "får" av Telia.

Allt som allt 10 hemsidesvärdar. De syns på

http://w1.861.telia.com/~u86113746/30DEC2002.html

Ett problem i detta sammanhang är att Spray och Yahoo-GeoCities inte är pålitliga. Rätt vad det är lägger de plötsligt ner eller begär in pengar. Ex.vis had jag för några år sen något som hette theglobe.com eller liknande. De la ner med mycket kort varsel. Disappeared helt sonika!

- men just nu funkar alla tio...

De e sant...har jag med varit med om...jag har också haft diverse gratis grejer...den som fortfarande är uppe är fortunecity och sunpoint (en finsk)...har min sida där...men jag har också funderat byta från fortunecity så mycket reklam där. Men jag har ju inte ens orkat uppdatera min hemsida. Men som sagt jag hade en svensk webcom som la ner flera år sen...en amerikansk tonsofstuff hette den o den la också ner utan att ens informera *grrr*...

En sak har jag gjort o de är att skaffa en domän från www.domain.tk

Du kan göra det...de är gratis och om man vill så kan man ta betal versionen den kostar bara några hundra /år och då blir man garanterat det där namnet. Därmed kan du ju byta host så mycket du vill utan att förändra adressen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...