Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nordea -> Postväxel -> Forex


TicoRoman

Rekommendera Poster

Var idag inne på Nordeas kontor och skulle fixa en postväxel. Beställde utländsk valute på Forex och postväxeln skulle alltså gå till Forex.

 

Jag var inne på Nordeas kontor i fredags och kontrollerade om det gick att överföra pengar på detta sätt till Forex. Det handlade ändå om ett ganska stort - sexsiffrigt - belopp. "Visst, det är bara att komma på måndag och fixa det", sa de.

 

Idag säger tanten plötsligt: "Nej tyvärr, vi skriver inte ut postväxel till Forex. Jag kan inte hjälpa dig". Alltså bara inte till Forex.

 

Jag ska resa iväg imorgon och behöver pengarna idag. Sjävklart ger jag inte upp och "bråkar" (jag behöver ju pengarna idag, och blev lovad att det skulle gå). Chefen blev inblandad och till slut fick jag min postväxel. Jag är en sån där ger-inte-upp-tills-jag-fått-vad-jag-vill-ha.

 

Vad tusan är anledningen till att de först inte ville skriva ut en postväxel till Forex? Jag fick aldrig något riktigt svar, utan ett otrevligt kortfattat "det går inte, sådana är reglerna".

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 21:23:08 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Sexsiffrigt belopp? =) Tänk om jag skulle ha nått sånt, alltså utan att jag räknar med femtiöringarna =)

 

Bankerna är lite konstiga, ska bara betala en massa avgifter hela tiden men nån service ska man fasiken inte ha.

 

Vart ska du resa?

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag skulle ha nått sånt, alltså utan att jag räknar med femtiöringarna
Iofs var det inte bara mina pengar, utan ett gemensamt "familjekonto" så att säga.

 

Vart ska du resa?
Ska ner till Sarajevo och tänkte passa på o shoppa lite. ;) (läs: lägenhet)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ett stort belopp SEK till jugoslaviska dinarer. Blir väl flera ton, antagligen.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Almir,

 

Bankväsendet är en värld för sig tycker jag. Som kund känns det oftast som att jag stör bankkontoret varje gång jag besöker dem...

 

Postväxel till Forex med ett stort belopp indikerar på en större valutatransaktion och är kanske förklaringen till deras vägran MEN när du kommer hem igen så ta kontakt och få saken utredd så vet du bättre till nästa gång :-)

 

Lycka till med både din resa och "shoppandet" ;-)

 

//Dennis

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Det är inte lätt...

De brukar oftast lova något och sedan inte hålla det... fattar inte vad de tänker med :? Men man ska inte ge sig. Är oxå stenhård i det jag kommer i kontakt med!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort belopp SEK till jugoslaviska dinarer. Blir väl flera ton, antagligen.
Nä då, nu är det inte dinarer jag skulle ha (används inte i Bosnien sedan sjävständigheten). Valutan där heter KM, konvertibel mark, och följde den tyska markens kurs. (hur det nu är möjligt) Fortfarande är värdet detsamma fast värderas nog mot euron tror jag.

 

Valutan jag skulle ha var dock euro.

 

Postväxel till Forex med ett stort belopp indikerar på en större valutatransaktion och är kanske förklaringen till deras vägran
Jo men om det är mina pengar, får inte jag göra vad jag vill med dem?

 

när du kommer hem igen så ta kontakt och få saken utredd så vet du bättre till nästa gång :-)
Ska kolla upp det om jag orkar. :)

 

Lycka till med både din resa och "shoppandet" ;-)
Tack tack. Ta hand om eForum åt mig. ;)

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ner till Sarajevo och tänkte passa på o shoppa lite. ;) (läs: lägenhet)

 

Almir...lite OT kanske, men börjar din hemresa (4 ever) närma sej, lr?

 

Dessutom så undrar jag ungefär vilka belopp det rör sej om på en fin lägenhet i "centrala" Sarajevo...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Almir...lite OT kanske, men börjar din hemresa (4 ever) närma sej, lr?
Nää då, jag blir kvar i Sverige länge till. ;) Lägenheten ska vara till för när man åker ner dit under sommaren och annan ledig tid.

 

Dessutom så undrar jag ungefär vilka belopp det rör sej om på en fin lägenhet i "centrala" Sarajevo...?
Jag har ingen koll på priserna i centrum. På Ilidza är priserna 1200+ KM per kvm (kvadratmeter). Ilidza är om jag inte minns helt fel ca 10-15 km från centrum (ganska långt med andra ord). Priserna i centrum borde då vara ett par tusen KM / kvm. I guess. Sedan beror det också på i vilket skick huset resp. lägenheten är. I de flesta får man räkna med renoveringsarbete, tex byta ut vattenrör, avlopp och kanske även el, beroende på hur gammal byggnaden är.

 

1 KM = ca 0,5 euro

 

 

_________

TicoRoman - The One And Only

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom blev väl sura för att du inte köpte valutan av dom :-p

Vore dock intressant att få en förklaring.

Jag ser postväxeln som en rättighet, åtminstone så länge mottagaren inte är nånting olagligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man kan köpa postväxlar "in blanco" också. Det brukar jag göra.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Med du vet iallafall att Forex accepterar postväxlar. Jag har varit med om ett växlingskontor som inte accepterade det. visst, de borde och SKA göra det. Kräv en förklaring av tanten. De kan inte bara säge nej för att det är Forex (bryter art. 80 i EG-direktivet om konkurrensrätt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...