Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Telia support

Spock

Recommended Posts

HUR SMARTA ÄR TELIAS SUPPORT???

MIN FRÅGA

Hej

Jag har skaffat en router D-link 704p nu blir jag frånkopplad om jag lämnar datorn en stund. Det är mycket irriterande speciellt om jag håller på att ladda hem något och får börja om från början.Felet ligger inte hos D-link utan hos Telia enl deras support. Jag blev rekomenderad att installera ett program som heter Connection Keeper är det verkligen rätt sätt?

FELIAS SVAR

Hej xxxxxx,

tack för din förfrågan.

Blir det samma problem även när du inte har routern inkopplad? Om så är fallet får jag be dig kontakta supporten på 020-222100, val 2 för ytterligare felsökning. Om problemet bara uppstår när du har routern inkopplad kan felet bero på att det är nån inställning som inte stämmer.

Med vänlig hälsning

Telia Sverige AB

xxxxx xxxxxxx

Kan väl vara bra att testa om det är routern som strular.

De får nog inte säga att du ska installera connection keeper eftersom det är ett program som kringår deras inloggning.

3l33t

Det är mycket irriterande speciellt om jag håller på att ladda hem något

Är inte riktigt säker men jag tror inte Connection Keeper e.dy. program hjälper i detta fall. Är det inte bara till för inloggning och att skicka några "noop" med jämna mellanrum för att inte man ska loggas ut?

"Connection Keeper" behöver man knappast om man håller på att ladda hem saker.. då är det aktivitet i linan i högsta grad..

Jag har skaffat en router D-link 704p nu blir jag frånkopplad om jag lämnar datorn en stund.

Det tolkar jag som att problemet uppstod isamband med routern.

Har du provat att köra en stund (dag) utan router för att se om du kopplas ner då?

Bara för att du kommer ut på nätet med router behöver inte betyda att den inte "strular".

[inlägget ändrat 2003-03-03 22:23:54 av theWheel]

Vad anser ni om detta ??

Har också telia, har aldrig märkt av detta problem då jag laddat hem någon stor fil. Kör windows/98 och IE.6

Då jag med jämna mellanrum läst på olika forum om detta problem så kom jag på en sak som kanske funkar. Själv kan jag ju inte kolla det eftersom min uppkoppling funkar felfritt och aldrig bryts.

Man gör en enkel hemsida med koden enl. nedan.

Denna sida hålls aktiv även om man lämnar datorn en längre tid, d.v.s den uppdaterar sig själv var 60:e sekund via raden

<META HTTP-EQUIV="Refresh" Content="60">

Den tiden kan ju ändras till vad man vill.

Denna sida öppnar man lokalt på datorn när en nerladdning har påbörjats

<HTML>

<head>

<META HTTP-EQUIV="Refresh" Content="60">

</head>

<BODY BGCOLOR=GREEN >

Min testsida för uppkopplingen

</BODY>

</HTML>

Som sagt, jag vet inte om det räcker för att hålla en uppkoppling vid liv eller blir det bara sidan som hålls aktiv tro.

Skulle vara intressant att höra vad andra anser.

[inlägget ändrat 2003-03-03 22:49:41 av BoEriksson]

Martin Karlsson

På maratonmannens länk står det att Telia tagit bort den här urloggningen sedan sommaren 2002. Stämmer detta? Jag har av vana kört iclogin hela tiden så jag vet inte hur det ligger till nu.

Jag kan nämna att i alla fall tidigare kunde man bli utloggad även om man hade outlook 2000 öppen och kollade sin e-post var 10:e minut. Tydligen var det inte tillräcklig trafik!

Denna sida öppnar man lokalt på datorn när en nerladdning har påbörjats

Det spelar ingen roll för uppkopplingen om du laddar om något lokalt. Trafik måste gå genom Telias GW för att förbindelsen skall hållas uppe.

Ett enklare sätt är väl isf att skriva ett litet script som pingar en eller flera siter med jämna mellanrum, vilket jag utan att ha sett koden gissar är en metod som används av de flesta 'keep-alive' program.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Det IC login och liknande program gör är ju att fysiskt logga in på 10.0.0.6. Det måste ju duga för att hålla anslutningen aktiv. Själv så har jag ett par burkar plus en NT4 server som domänkontrollant som står och snurrar, behöver aldrig logga in mig.

Undrar hur en HTML fil som körs lokalt på burken kan hålla uppkopplingen vid liv ?

Jag har provat utan router och då blir jag inte frånkopplad

Någon ide om vad jag kan ändra för inställning?

Svar till Coleburn

Ok! Då skriver jag väl ett sådant då!

Vad är det för tid som gäller för inaktivitet ?

5 min, 15 min eller vad?

Eller om man har ett hemsidesutrymme så kan man ju lägga ut den på webben och automaiskt ladda om sig slälv där, Då borde det funka.

Eller kanske ställa in att outlook ska söka efter nya mail var 5:e eller var 10:e minut.

[inlägget ändrat 2003-03-03 23:43:24 av BoEriksson]

Jag kör med en billig NAT router och det är ju precis bara det den skall göra, NAT-a. Sedan så är det Telias DNS. Du har ingen konflikt i inställningarna mellan modemet och routern ? Petat i "default gateway" på klienten ?

Hej!

"Inressant" dilemma faktiskt!

TELIA verkar ha olika policy om man är företag, eller möjligtvis bor på någon "krånglig" ort eller inte.

Har Telia ADSL hemma och på jobbet,(ligger 5mil från varandra.) Hemma bryts uppkopplingen efter ca.10 min, på jobbet kan den stå på hela dagarna utan att bryta ner. Jag har lika modem (ALCATEL), samt lika brandväggar, (SMC Barricade).

Vid kontakt med TELIAS support säger dom att dom kan bryta ner pga. platsbrist i telestationen, då uppkopplingen förefaller vara inaktiv för att ge andra plats.

Har efter något tidigare tips på Eforum ställt Outlooken att kolla efter ny e-mail var 8:e minut, och det funkar för mig faktiskt, (tack för tipset vem som nu gav det?!)

Men att detta skall behövas är under all kritik "kära" TELIA !

Har efter något tidigare tips på Eforum ställt Outlooken att kolla efter ny e-mail var 8:e minut, och det funkar för mig faktiskt

Tack för tipset

Eller om man har ett hemsidesutrymme så kan man ju lägga ut den på webben och automaiskt ladda om sig slälv där, Då borde det funka.

Yep, det borde funka, även om ett litet ping-script blir betydligt mindre resurskrävande än att dra igång en browser.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

[inlägget ändrat 2003-03-04 14:36:32 av Coleburn]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...