Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart/vit i InDesign?


Jakob Nanneson

Rekommendera Poster

Jakob Nanneson

Hur slår jag bort alla färger i InDesign så att allt blir svart/vit? Trycket ska nämligen vara utan färg, och då känns det ju koko att behöva ändra på alla orginalbilder. Något förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och då känns det ju koko att behöva ändra på alla orginalbilder.

 

Tycker det snarare låter klokt att 'ändra på bilderna' - en färgbild tryckt i svartvitt brukar juh inte vara någon höjdare, om man inte justerar bilden så den fungerar bra i svartvitt/gråskala? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Om man på något vis i InDesign kunde ändra till svart/vit så att man istället skickar detta till tryck, så borde kvalitén bli bättre - än man om man skickar allt i färg.

 

Kanske får man lov att gå igenom alla bilder med nåt batch-uppdrag. Men det fina vore om det var färg så långt som möjligt. Ifall det skulle bli aktuellt med ett färgtryck på vissa eller alla sidor framöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett makro i photoshop som ändrar alla bilder till gråskala, det sista du ska göra är att skicka fyrfärgsbilder till ett svartvitt tryck.

 

Det bästa scenariot är att bilderna "bara" ser dåliga ut, det värsta är att tryckeriets rippar får fnatt när dom ska göra en plåt av bilder som innehåller 4 färgkanaler. Då kan t.o.m bilder försvinna.

 

Ifall det skulle bli aktuellt med ett färgtryck på vissa eller alla sidor framöver.

Gör en kopia på bilderna och dokumentet som du kan ha om du ska trycka i färg.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju välja en PPD som endast stöder svartvit och då är det ju löst eller om jag inte missminenr mig så kaln du klicka i rutan skriv ut som svartvit precis som i quark eller pagemaker.

 

MEN svartvit repro är ju aldrig samma sak som färgrepro så jag rekommenderar dig att läsa in dina bilder i t.ex photoshop och göra en gråskalekonvertering och gör det inte med en batch utan gör det jysst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

EPS verkar ha ett val som gör att det går att exportera i svart/vitt, men annars har jag inte sett alternativet. Inte om pdf i alla fall.

 

Vad tror du om att jag konverterar till svar/vit på alla bilder automatiskt och att jag sedan går igenom och ställer in balansen (level) och kontrast så att bilderna ser snygga ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill nog inte spara som svart/vit om det inte är ritningar/streckgubbar... Du skall konvertera till gråskala.

Det går jättebra att konvertera alla bilderna till gråskala först, sedan ta de en och en och fixa balansen.

Om nu bilderna skall gå i tryck, tänk då på att det du ser på skärmen inte ser likadant ut efter tryckning. Kolla med tryckeriet hur de vill att nivåerna skall ligga - de flesta tryckerier jag har haft att göra med har velat ha gråskalebilder mellan 3%-97% svart, alltså inget område som är absolut vitt, och inget som är absolut svart - det blir faktiskt snyggast så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jakob Nanneson

När det gäller gråskalebalansen ska det vara 3%

i vit punkt, 96% i svart punkt och så kan du dra ner 10% i mellantonerna.

 

Går detta att göra på ngt smidigt vis i Photoshop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bra resultat skall du göra det i två steg:

1) Image->Adjustments->Levels

1.1) Klicka på Auto

1.2) I fälten "Output Levels" skriver du 8 till vänster och 245 till höger (3*2.55=7.65, 96*2.55=244.8)

1.3) Tryck OK

2) Image->Adjustments->Curves

2.1) Ta tag mitt på den diagonala linjen, dra neråt tills du har värdena (Input: 50%, Output: 40%)

2.2) Tryck OK

 

Färdigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...