Just nu i M3-nätverket
Jump to content

fler serverfunktioner på en å samma sida

sdgdg

Recommended Posts

Hej!

Sitter här och kliar mig i skallen eftersom jag inte vet något sätt att kunna lägga in flera serverfunktioner på en och samma sida. Min första tanke var att dela in huvudsidan i två ramar där den övre ramen länkas till sökfunktion, infoga poster och uppdatera poster i databasen. Nästa steg skulle varit att skapa en "Navigation Bar Tabs" där jag skulle kunnat växla mellan de olika funktionerna i övre ramen.

Dessa funktioner skulle sedan länkas till Datastödrastret i den nedre ramen där samtliga databasposter visas.

När jag försökte få till detta säger dreamweaver ifrån eftersom den inte gillar serverfunktioner i ramar. Jag använder ASP.NET förövrigt.

Vet något designproffs hur man löser detta på ett smart och smidigt sätt?

Tack på förhand!

//rk

skit i dreamweaver och hårdkoda själv i stället...

föresten ligger funktionerna i själva frameset dokumentet? eller i de olika sidorna?

// Carl

he he...ja det var faktiskt inte ett så tokigt förslag! Jag är i och för sig väldigt grön på området så tanken slog mig aldrig.

Jag hade tänkt lägga datastödrastret i nedre framsetrutan och sedan koppla till sökformuläret i övre frameset. Tanken är sedan att jag skall kunna navigera till de övriga serverfunktionerna infoga post samt uppdatera post i ett och samma fönster (övre frameset)via en horisontell tabmeny. Sökformuläret (tabb 1) skall vara aktiv vid laddning av sidan. Tabb 2 och 3 är inaktiva men länkas via separata sidor till övriga funktioner och vid aktivering skall respektive funktion visas i övre frameset samt samtidigt vara kopplade till datastödrastret i nedre frameset (så att jag kan se vad som händer vid uppdatering samt infogning av poster).

Få nu se om det är görbart.

//RK

hmm...

det låter svårare än var det är...

scriptet för att navigera i de olika framesen är,

läggs i undre framen:

<script language="JavaScript" type="text/javascript">

<!--

function navi(url) {

parent.frames['huvudramen'].location.href = url;

// byt ut huvudramen mot namnet på det övre framesetet fnuttarna (') måste vara kvar

}

//-->

</script>

du kallar på scriptet med:

<a href="javascript:navi('sidan.htm');">Sidan</a>

eller om du vill använda knappar:

<input type="button" onclick="navi('sidan.htm')" value="Sidan">

sedan designar du det som du skrev...

men sätt lite färg på tillvaron =)

// Carl

Åhå...man tackar ödmjukast för detta. Mycket matnyttigt inför helgens övningar i den ädla konsten att knacka webbsida.

Tack och bock :-)

//Rikard

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...