Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PAL/NTSC?!


Stene

Rekommendera Poster

Jag behöver kunna se på dvd-filmer inspelade i NTSC. Givetvis är det en regionfri spelare som gäller då men hur är det med kraven på TVn som ska visa filmerna? Olika hemel. säljare ger olika besked när man frågar om TVn måste stödja NTSC signaler. På vissa hemsidor anger man i spelarnas tekniska specifikationer att de har PAL/NTSC omvandlare/konverterare. Hur ska man tolka detta? Alltså klarar jag mig med min PAL TV om jag köper en sådan spelare eller måste jag köpa en TV som kan visa NTSC bild. Någon som vet?

Jag tackar den som vet med säkerhet!/Stene

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har rätt men det räcker med att din utrustning uppfyller ett krav.

Antingen har du en DVD-spelare som klarar att läsa och återge både NTSC och PAL samtidigt som den skickar ut PAL-signal (NTSC/PAL-konverterare i DVD-spelaren) eller så har du en DVD-spelare som skickar ut den signal (PAL eller NTSC) som skivan är inspelad med och sedan sker omvandlingen i TVn (NTSC/PAL-konvertering i TVn).

Någon av dina komponenter måste alltså kunna konvertera från NTSC till PAL och detta brukar framgå av bruksanvisningen.

Om du inte har PAL/NTSC-konvertering i varken DVDn eller TVn kan det finnas skäl att titta närmare på videobandspelaren. På videosidan var man nämnligen lite tidigare ute med "flerformatspelare" och då kan du ju koppla DVDn till videons ingån och sedan titta på filmen via videon.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man har en tv som klarar av NTSC, varför ska man då konvertera den till PAL?

Blir det inte en massa små ryck i filmen då?

 

//M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir en massa ryck, så att konvertera signalen till PAL i spelaren är inte den bästa vägen att gå.

 

Dock stöder i princip alla TV-apparater i Europa se'n 5-10 år tillbaka ett läge som kallas för PAL60, detta är i princip NTSC rent frekvensmässigt fast med PAL-kodning - och det är en smal sak för spelaren att skicka ut en NTSC-signal som PAL60. Detta är att föredra...

 

(tror alla DVD-spelare som klarar PAL klarar att skicka ut NTSC som PAL60 vad jag har hört?)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kör man RGB-ut så behöver man inte bry sig om standarden. Villkoret är dock att tv:n kan synka 60Hz.

 

Visar 100Hz-tv 120Hz i NTSC förresten?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar 100Hz-tv 120Hz i NTSC förresten?

 

Neh, 100Hz i 100Hz-TV har väl inte så mycket med vilken signaltyp som TVn tar in... därför som det uppstår så mycket digitala artefakter i 100Hz-apparater, pga alla digitala filter som används för att komma runt detta problem.

 

Med RGB slipper man hursomhelst att bry sig om färgkodningsskillnader...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag tänkte närmast på att 100 Hz= 2x50.

2x60 borde bli 120Hz..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare efterforskningar avslöjar det jag befarade - jag har inte en susning om hur det ligger till :)

 

Först kan man väl anta att eftersom man kör med 60Hzi i USA så flimrar det inte lika mycket som en 50Hzi-bild gör - så behovet av "100Hz-lösningar" kanske är mindre?

 

Vidare noterar jag att en del shoppingsajter skriver ut 60/120Hz som specifikationer på amerikanska marknaden - men den tar jag som att HDTV-apparater har en ganska lös frekvensspecifikation eftersom de ofta kan ta in vga-signaler och liknande?

 

--

Jag tänkte närmast på att 100 Hz= 2x50.

2x60 borde bli 120Hz..

 

Jo det antar jag. Iaf en NTSC-native 120Hz-TV (oftast HDTV anar jag)... vet inte om en PAL 100Hz-TV synkar upp till 120Hz vid PAL60/NTSC dock?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 19:50:42 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...