Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dreamweaver MX käkar minne


/ j

Rekommendera Poster

mitt dreamweaver MX käkar grymt med minne ?

Nästan helt omöjligt att samtidigt jobba med photoshop och en ftp client ?

 

windows klarar lixom inte att rita om skärmen när man blädrar mellan programmen ? hadde aldrig detta problem med dreamwaver 4 ?

 

jag kör på en P4 1,7 med 512 arbetsminne, w98, det känns som om det borde räcka va ?

 

/ janne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows klarar lixom inte att rita om skärmen när man blädrar mellan programmen ? hadde aldrig detta problem med dreamwaver 4 ?

 

4:an var mkt snabbare, och 3:an ännu snabbare, alla nya funktioner kräver sin tribut. Men det finns minst en uppdatering till Dreamweaver MX på Macromedias site, kan tänka mig att den bla snabbar upp programmet. Hos mig flyter det fint, däremot var betan när jag testade den ohyggligt slö och åt minne som en tok. Men du har väl det färdiga programmet ?

 

jag kör på en P4 1,7 med 512 arbetsminne, w98, det känns som om det borde räcka va ?

 

Mjao, beror lite på vad det är för moderkort och typ av minnen, men hw:n ska räcka. Däremot är inte Win98 någon mästare på att skyffla stora minnesmängder, att byta till Win2k eller XP lär göra underverk för dom program du har som är extremt minneskrävande. Dessutom mkt stabilare plattformar. Men börja du med att testa uppdateringen ...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i 512MB till när du byter till NT/XP så ska det nog ordna sig :)

 

Själv sprang jag rätt ofta 'in i väggen' som du beskriver med 'bara' 512MB minne under XP - främst för bild- och filmbehandling simultant då...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win98 kan iofs hantera 512MB minne, men inte bra. Vad som bland annat händer när man passerar 256MB är att Vcache-processen kommer att börja få hicka (det är processen som styr växlingsfilens storlek) - riktigt roligt är det om man skulle lägga på mer än 768MB RAM, då brukar man få många "Out of Memory"-fel.

 

En sak som Win98 är ruskigt dålig på (som man har ändrat uppbyggnaden på i senare Windows) är hanteringen av systemresurser (ikoner, typsnitt m.m.). När du startar ett program som Word, Photoshop, Dreamweaver m.fl. så laddar de in alla typsnitt som finns tillgängliga (och lite grovt räknat tar var 64e typsnitt 1% av de från början tillgängliga resurserna) och med lite typsnit installerade och mer än ett av dessa program igång samtidigt så måste Windows börja växla runt mellan resurserna i minnet eftersom alla inte får plats samtidigt (i en opatchad Win98 får man istället ett felmeddelande och programmet brukar krascha). Eftersom den här hanteringen inte var planerad - och det inte var något stort problem innan WinMe och Win2K kom (det var ju inte förrän då som folk började använda så här mycket minne hemma) så är detta inte den mest välskrivna koden som MS har åstadkommit - den är helt enkelt superdålig.

 

Byt OS till Win2K eller WinXP och du kommer att uppleva det som om din dator har fått nytt liv - det kanske tar lite längre tid att starta upp datorn (ett par sekunder eller så) men när den väl är igång så hanterar den dina program så mycket bättre.

Glöm inte att uppdatera BIOS och drivrutiner - hämta senaste drivrutinerna från tillverkarnas hemsidor, inte bara från Windows Update - så kommer ditt system att må ännu bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar !

 

ska testa o patcha min dMX via macromedia,

kör XP på min burk hemma (på en bärbar) men har inte hård testat systemet så mycket ., får göra det och sen blir det väll gnälla till chefen att arbets datorn jag fick för nått halvår inte håller längre ...

 

/ j

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gnälla till chefen att arbets datorn jag fick för nått halvår inte håller längre.

Är det fler än jag som börjar undra hur fet dator man behöver för att knacka kod som i grunden är vanlig text? :)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fick en arbetsdator med 512MB RAM och Win98(!) som kombination - då tycker jag du skall be din chef sparka någon inköpare/datoravdelning hårt i baken.

Men en rimlig CPU i arbetsdatorn (om den nu är ett halvår gammal, så räknar jag med att det är en PIII-1GHz eller bättre) så behöver du ju bara byta OS så är allt klart - det är ju inte hela datorn du skall byta ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några som helst problem med minnet och DWMX, däremot är det ruskigt långsamt, så jag använder 1stpage2000 istället, som är gratis, och en alldeles utmärkt html/asp/jsp/php-editor.

(Kommer tyvärr inte ihåg adressen eller vad företaget heter, men det finns på download.com vet jag)

 

Annars är faktiskt MS Visual InterDev ett fruktansvärt bra program för kodning/programmering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag använder 1stpage2000 istället, som är gratis, och en alldeles utmärkt html/asp/jsp/php-editor

 

Du är medveten om att det programmet innehåller ett virus "by default" ? Iofs lätt att plocka bort, men det kan vara intressant att känna till om man inte redan visste den saken ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...