Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig ? DHCP-server


Danne

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Kort beskrivning:

server med 2 NIC. Nic1 får ip från comhem, nic2 har fast ip för det interna nätet. Nic2 agerar dessutom dhcp-server för det interna nätet.

Mitt problem:

Då och då dyker event id 1020 upp i loggen. Detta betyder att dhcp-serverns address lease snart är full och inte kan dela ut fler ip-adresser. Problemet är att det är SERVERN som stjäl ip-adresser (av sig själv). Det låter säkert lite luddigt men jag hoppas att ni förstår.

Jag har sökt i de flesta forum, inklusive eventid.net och MS Technet utan att hitta någon lösning.

Tacksam för svar!

// Danne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det går att göra sådär. Nic1 är väl instääld på dhcp som den får ifrån comhem? Då kommer den nog ta det ip som den får först när den ropar efter en dhcp-server, dvs localhost.

 

iofs borde det inte gå att surfa om nic 1 tar ett ip lokalt :)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist
Frågan är om det går att göra sådär. Nic1 är väl instääld på dhcp som den får ifrån comhem? Då kommer den nog ta det ip som den får först när den ropar efter en dhcp-server, dvs localhost.

 

Borde inte vara några problem att göra så.

Varför inte välja internet delning i datorn som kör DHCP idag?

Då är Nic1=Inställd på DHCP från internet leverantören.

Nic2=DCHP server för lokalt nätverk. Dock så får den en fast IP (192.168.0.1), men den delar även ut IP addresser i nätverket?! Borde fungera för dig.

 

// Magnus

 

 

 

--Hard work pays off in the future. Laziness pays off now.--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...