Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför NT 4.0?


Tobbe14

Rekommendera Poster

En sak jag undrar över är varför Windows NT fortfarande är såpass mycket i ropet som det är. Det är fortfarande mycket vanligt att företag efterfrågar NT 4.0 kunskaper osv. Är det inte tänkt att Win 2000 ska ersätta NT helt och hållet? Beror det på att företagen inte vill/har råd att uppgradera hårdvaran? Jag menar, det är inte många hemanvändare som fortfarande kör Win 95 som härstammar från samma tidsperiod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa företag är steget ganska stort från NT4-domän till AD, och i många fall onödigt i dagsläget.

Det finns helt enkelt ingen anledning att lägga ner pengar på nya licenser.

 

Dessutom finns det många gamla applikationer i drift där leverantören inte garanterar funktion på nyare plattformar.

 

På klientsidan kan det just vara så att man vill pressa ur några år extra ur pc-parken genom att strunta i uppgraderingar.

 

Däremot tror jag att många kommer att fasa ut NT4 under 2003, eftersom MS snart stryper supporten.

 

 

C:\>Seb_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom finns det många gamla applikationer i drift där leverantören inte garanterar funktion på nyare plattformar.

Håller med. Jag brukar extraknäcka på ett litet företag och där har de ett grupp-program som fungerar mycket bra påWinNT4. Men då leverantören av det programmet inte garanterar att programmet fungerar lika bra på senare OS så sitter den fortfarande och körs på NT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intern certifiering spelar naturligtvis roll. Inom försvaret så gäller NT4.0. Inga senare OS är certade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För våran del räcker en NT4 kärra långt. Vi kör affärsprogrammet via citrix mot ett annat kontor, så det NT4:an gör är:

 

- Domänkontrollant

- DHCP-server

- Skrivarserver

- Filserver

 

Finns ju ingen ide att slänga ut 10 papp för att få W2K i det läget för ett 20-tal användare.

 

Många företag sitter nog med avdelningservrar o dyl. med NT4 på, och klarar sig bra med detta även i fortsättningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att NT-kunskaper antyder att man varit med ett tag, och kan det från grunden.

Grunderna är ju faktiskt allmängiltiga, t ex NTFS och dylikt.

 

Att ha gedigna NT-kunskaper och sedan ha byggt på med 2000 måste vara det optimala.

 

Angående uppgraderingar: "If it´s not broken, don´t fix it"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...