Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta sida


joakimj

Rekommendera Poster

Jag funderar på att hämta en hemsidedokument med MSXML och själv välja vilken data som ska visas. Alltså skala av lite av onödig information och visa den på en annan sida.

 

Nu är ju då frågan: Exakt hur lagligt är detta? Det känns som att det kan vara lite känsligt.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att hämta en hemsidedokument med MSXML och själv välja vilken data som ska visas. Alltså skala av lite av onödig information och visa den på en annan sida.

 

Nu är ju då frågan: Exakt hur lagligt är detta? Det känns som att det kan vara lite känsligt.

 

Jag har haft samma tanke. För min del är det dock jag själv som är upphovsman till det jag ska hämta, men jag har inte tillgång till databasen det hämtas från.

 

Jag har sett detta göras med vb-script, finns det nåt enklare sätt? Vad är msxml?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma tanke. För min del är det dock jag själv som är upphovsman till det jag ska hämta, men jag har inte tillgång till databasen det hämtas från.

Så är det inte i mitt fall. Och jag utgår ifrån det värsta scenariot att ägaren inte kan göra ett text/XML-dokument till mig att formatera, utan att jag får ta det direkt från HTML-koden.

 

Jag har sett detta göras med vb-script, finns det nåt enklare sätt?

Det är precis det jag tänkt göra.

 

Vad är msxml?

En komponent man kan använda sig av t.ex med hjälp av ASP. Sök på forumet, det finns en del info om det.

 

Men frågan kvarstår, hur lagligt är det att "låna" delar av information från nån annans sida?

 

Nu är det ju inte så att jag ska ta information och på så sätt få cred för den, utan att jag ska "låna" rubriker för att sedan länka till denna sida.

 

Ungefär som att låna Aftonbladets första tre rubriker för att sedan länka till dom sidorna.

 

Om det inte är olagligt kan jag tänka mig att det kan reta en del, eftersom det blir onödig trafik till deras server. :/

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders (interakt.nu)

Det enklaste är ju att fråga upphovsmannen först. I det flesta fall är man nog positiv till den typen av "lån" som du tänker på, där man länkar till deras webbplats. Det innebär ju fler besökare till upphovsmannens webbplats.

 

 

 

 

Mötesplatsen kring användbarhet

http://www.interakt.nu

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...