Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Routing??

kankonkan

Recommended Posts

Vet inte riktigt vart detta hör hemma, så jag chansar här.

Skall nu i dagarna bli ansluten på kommunens fibernät, med fiber och mediakonverter ända in till huset. Problemet jag har, eller det jag funderar över är:

Vad jag har hitills fått reda på tekniskt är att vi privatpersoner som blir anslutna kommer att sitta bakom en gate med DHCP, betydande att jag kommer att få en fake-ip. Om jag vet IP-adressen till gaten, finns det något som helst sätt att komma runt problemet med att min dator inte kommer att kunna användas för exempelvis:

Spelserver

FTP-server

WEB-server

Och detta utan att köra NAT i gaten??

mvh//Henrik

edit: Kan man kalla det för routingproblem??

[inlägget ändrat 2003-03-03 11:43:02 av kankonkan]

Om jag vet IP-adressen till gaten, finns det något som helst sätt att komma runt problemet med att min dator inte kommer att kunna användas för exempelvis:

Spelserver

FTP-server

WEB-server

Och detta utan att köra NAT i gaten??

Jadå, lösningen hittar du (bl a) här:

http://www.dyndns.org

Jag rekommenderar ovanstående av personliga erfarenheter. Tjänsten är dessutom gratis!

[inlägget ändrat 2003-03-03 12:27:58 av Tobbe14]

Vad jag har hitills fått reda på tekniskt är att vi privatpersoner som blir anslutna kommer att sitta bakom en gate med DHCP, betydande att jag kommer att få en fake-ip.

Bara för att du får en dhcp-utdelad adress så behöver den ju inte vara privat(=fake-ip) för det, utan kan lika väl vara en publik adress, vilket isf betyder att du kan använda exakt samma lösningar som tusentals Teliakunder redan använder.

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Jamen, är det inte så att clienten som jag installerar skickar min fake-ip till dyndns.org? Innebärandes att den inte kan routa mig rätt ändå? Känner mig lite vilse i detta.

Har ett konto redan på dydns.org, tog det för ett par månader sedan i förebyggande syfte.

mvh//henrik

Bara det att den info jag fått än så länge så blir det fake-ip:n. Tydligen för att dom inte vill att folk skall sätta upp ftp-servrar, i alla fall försvåra för det.

Håller med coleburn här, om du skulle få ett privat IP så hjälper tyvärr inte dyndns i detta fallet.

Eftersom all trafik då går via gatewayn blir det svårt att dirigera service-portar som web, ftp osv. Detta såvida man inte ändrar det i gatewayn.

.dune.

---------------

Tempus fugit

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...