Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Källhänsvisning


-Patrik Johansson-

Rekommendera Poster

-Patrik Johansson-

Hejsan

Håller på med en rapport och har kommit till delen där källorna skall anges.

När det gäller vanliga böcker och webbsidor är det inga problem men jag har använt en del böcker via books24x7.com det vill säga böcker i elektroniskt format. Dessa böcer finns ju dock i "vanligt" pappersformat och jag har även ISBNnummer och liknande info.

 

Min fråga är hur skall jag ange denna typ källa?

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på med en rapport och har kommit till delen där källorna skall anges.

När det gäller vanliga böcker och webbsidor är det inga problem men jag har använt en del böcker via books24x7.com det vill säga böcker i elektroniskt format. Dessa böcer finns ju dock i "vanligt" pappersformat och jag har även ISBNnummer och liknande info.

 

Min fråga är hur skall jag ange denna typ källa?

 

Det borde ju räcka med ISBN-nummret till pappersvarianten. Eller är inte ebooken identisk med "originalet"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje som Pentti H. Tex när det gäller rixlex (lagarna på nätet) så är det alltid den tryckta versionen som är "originalet". Varför inte ange både och?

 

 

.dune.

---------------

Tempus fugit

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Så alltså kan jag ange den som en källhänvisning precis som det var en vanlig bok dvs med författare, förlag mm?

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 11:03:09 av Patrik J Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alltså kan jag ange den som en källhänvisning precis som det var en vanlig bok dvs med författare, förlag mm?

 

Ja det tycker jag, det skadar väl inte att lägga till att fakta är tagen ur elektronikversionen, som dune föreslår, det ökar trovärdigheten och den som vill kan källkolla på den om han eller hon vill eftersom det antagligen är enklare så.

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 11:24:43 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Tackar!!!

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vassago. En annan som älskar att kolla källor, för att antingen vederlägga eller styrka argument, vill helst ha det så enkelt som möjligt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alltså kan jag ange den som en källhänvisning precis som det var en vanlig bok dvs med författare, förlag mm?

 

När det gäller elektroniska källor ska/bör man även ange datum för åtkomst, eftersom källorna lätt kan redigeras.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo precis, det får bli en blandningen mellan vanlig litteraturhänvisning och elektoronisk källhänvisning då detta är vanliga böcker som råkar finnas som e-böcker som hålls av tjänsten books24x7.com.

 

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Jo men man måste ha ett konto för att komma åt dessa e-böcker dvs en länk räcker inte.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...