Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac billig !!!! Ha vilket skämt!!


Magnus Gladh

Rekommendera Poster

Eftersom jag har läst här på forumet att mac inte skulle var speciellt dyr, bestämde jag mig för att se vad jag fick för mina pengar, följnade är vad jag får:

 

 

MAC:

Processor 450MHz G4 1MB L2

Minne 256MB SDRAM

Hårdisk 27GB Ultra ATA

Zip drive

DVD-RAM/DVD Video

grafikort RAGE 128 Pro

nätverkskort 10/100BASE-T

 

31.995,00 utan moms

 

PC

AOpen HX08 Fulltower 300W exkl nätsladd, ATX AOHX08X 863.20

ASUS P2B-D, DUAL SLOT1, ATX P2BD 2 394,40

Intel Pentium III 733EB 256Kb/133MHz 0.18, SLOT1 P3733EB_256 6 238,40

Intel Pentium III 733EB 256Kb/133MHz 0.18, SLOT1 P3733EB_256 6 238,40

128Mb SDRAM 168-pin PC100 128SD8 1 418.40

128Mb SDRAM 168-pin PC100 128SD8 1 418.40

128Mb SDRAM 168-pin PC100 128SD8 1 418.40

128Mb SDRAM 168-pin PC100 128SD8 1 418.40

Seagate Barracuda 28.5Gb 7200rpm UDMA66, IDE SG285 2 076,00

Creative GeForce256 Pro 32Mb DDR, AGP CREGF32AP 2 210,40

Creative Labs Encore DXR3 6xDVD/24xCD + mpeg2-kort ENCORE 1 352,00

Creative SoundBlaster Live Platinum, Retail, PCI SBPLAT 1 916,80

Creative 4-point Surround System 2000 Digital CREFPS2K 1 652,00

3Com 3C905 Etherlink III 10/100Mbit TP, bulk, PCI 3C905 422,40

Iomega/NEC ZIP-drive 100Mb, intern IDE, bulk ZIPIDE 532.00

 

31 572,00 utan moms

 

Som vi ser så är det ungefär samma pris, det enda som man skulle kunna kommenter är att G4 har 1mb chache medans PIII har 256kb men efter som G4 är en L2 chache och PIII ligger i processoer så väger det upp lite. Sen får jag 2 PIII 733 som jobbar i 133mhz och jag får 512mb ram istället, samt att jag får ett grafikkort så piskar skiten ur ragekortet, och kan bara tänka mig att ljudkortet i Pc är bättre än det förinstallerade i Mac:en om det finns något...

 

Gissa vem som är girig och pengahungrig NU, kom igen victor köp en MAC.

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hallå Magnus!!

 

Det är ingen idé att skicka in uppgifter om skillnad i pris som den du beskriver ovan. Håller med dig till fullo att PC maskinen innehåller dubbelprocessor, bästa grafikkort samt bland de bästa ljudkort på marknaden. De glada Macägarna förstår till att börja med inte termerna och Viktor kommer ju självklart påpeka att en G4 piskar skiten ur PC'n du beskriver. KLagomålen hamnar nedanför detta streck. Gissar att Viktor lär bli en av dem.

 

==================================================

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara påpeka några saker: kör Linux på PC:n. Med Windows blir den vansinnigt långsam (Linux hanterar multiprocessor bättre än NT, Unix är allmänt bättre). Dessutom måste man inte köpa en Apple Mac, det går bra med Silicon Fruits kommande G4-datorer (snart ute). De kommer att bli betydligt snabbare än Apples enkelprocessor-G4. PC:n som beskrivs skulle jag köpa för Linux-bruk, men ska jag köra "vanliga program" tar jag en Mac.

Apples nuvarande G4:or är alldeles för begränsade i jämförelse med många andra datorer. Jag tycker dock inte att "Intel-PC" är bättre än datorer med PowerPC-processorer (som nämnda Silicon Fruit, IBM RS/6000 och andra). PowerPC är nämligen ingen Mac-processor utan precis lika öpppen som Intels produkter. Processorn är mycket snabb och bra, men som sagt: installerar man den ihop med mediokra komponenter får man inte ut full prestanda.

Nej, för ordentlig snabbhet, vänta tills Silicon Fruit kommer, tillsammans med Apples MP-G4, eller köp en dator med Alpha-processor. Intels kommande Itanium lär också bli bra (med Linux).

 

PS. Priset är inte det viktigaste när man jämför dator(plattformar). Om jag vill ha en rejält billig dator köper jag något avlagt från 80-talet (IBM PCG kan man nog hämta gratis).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Där kom första felsägningen!

 

"Med Windows blir den vansinnigt långsam (Linux hanterar multiprocessor bättre än NT, Unix är allmänt bättre). "

 

Varför uttrycka sig så fel, vansinnigt långsam hmm. Nej självfallet blir skillnaderna inte så oerhörda. Men det är nog sant Linux skulle nog gå snabbare antagligen, dock inte då det gäller nätverk där NT piskar skiten ur Linux. Vad beträffar vilket operativ som man skall ha installerat är det väl upp till individ. Själv skulle jag rekomendera två operativ för den som vill "leka" med Linux....

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, vad är det för företag som inte ens bjuder på nätsladden?

 

Så kommer frågan, är det 256Kb i Level 2 cache? Då spelar det ju ingen roll att du har dubbla processorer, de är ändå långsammare än Macens singelprocessor med 1 Mb Level 2 cache.

 

Det räcker liksom inte att bara titta på siffror, visst låter det mycket med 733 MHz processor, men har den bara 256 Kb i Level2 cache motsvarar den inte ens en PowerMac G3 med 350 Mhz.

 

Och, jag det finns alltid installerat ljudkort i Macen, den klarar 44MHz in och ut. Oftast har de nya PowerMacarna också video in och ut för videoredigering... som standard! Ljudkortet som standard är dessutom bättre än det Soundblaster du nämnde... till och med Virtual PC, som är en PC emulator emulerar detta och då brukar ju kvalitén på emulatorerna vara sämre än den verkliga hårdvaran.

 

Jag saknar också FireWire-kortet, vart har du den?

 

Sist och slutligen när du räknar ihop så blir skillnaden klart mycket mindre... om inte till och med till Macens fördel.

 

Dessutom ingår MacOS förinstallerat på hårddisken och det följer alltid med en full version på CD, med diverse gosaker som Speech Recognition, Text-to-speech, Fleranvändarstöd, röstinloggning, internet och hårddisksökning (Sherlock 2) med mera, med mera... standard med OS:et!

 

Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus det tråkiga för dig & andra PC användare är att ni jämför APPLE's topp modeller med PC's , som är noname byggen som man själv får sätta ihop med åtföljande inkompabilitetsstrul & trilskande drivrutiner. Ditt hembygge blir ju slaget av Apple's mellanmodeller när det gäller reallife applikationer du verkar inte känna till ALTIVEC eller att även APPLE har intern Cache.Och att APPLE's RISC processorer är betydligt effektivare än INTELS proc.

Sedan är detta med dubbla processorer i Windows system inte så lyckat eftersom det sällan ger dubbelt så hög prestanda.Däremot så slipper man ju ha extra element på vintern.

 

Om du ska jämföra jämför med DELL, IBM el. COMPAQ

maskiner med viss kvalite & namn ,inte med meccanobyggen.

 

Dessutom största kostnaden för en dator är support & downtime kostnaden. Och där är APPLE's Mac'ar otroligt kostnadseffektiva.Eftersom de aldrig går sönder.

 

 

P.S Magnus Givetvis är jag MAC försedd (G3 , iMAC & Q 800 +PB , plus att mitt företag har ett trettiotal MAC'ar till.Så jag vet nog mer än dig vad de kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extra element, jag vet inte om det va ett för tidigt aprilskämt men i nån PC-tidning jag bläddrade i testade de en ny super-PC, den startade dock inte om inte processorn först var nedkyld till minus 30 el 40,50 grader nånting!

Tänk vad de kan hitta på. Å inte var den så snabb ändå.

Medans vi kan få helt utan kylare el fläktar! Där ser man vem som har snyggaste lösningarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämt är det inte! Apple tar bra betalt för de sista Mhz. Om man istället tittar på 50 Mhz lägre så blir kalkylen lite annorlunda. Väljer man bort DVD-RAM och ytterligare 50 Mhz är vi nere på 13.000 SEK+moms. Sammantagen jämförelse mellan PC och samtliga Macmodeller skulle nog visa att det visst går att få en PC lite billigare. Skillnaderna är dock inte så stora att, åtminstone jag, skulle välja bort ett Op, bara för några hundralappar. Det finns mycket skit ute på PC-marknaden oxo. Billiga priser på PC, innebär inte att det alltid är bra grejjor, även om pris-prestanda inte alltid behöver hänga ihop. Jag antar dock att det var bra moderkort du räknade upp. Resten känner man ju igen. Jag håller med både Victor och Petra. I företagssammanhang räknas aldrig hårdvarupriset. Det är istället underhållskostnader, utbildning och ekonomisk livslängd. Där tror jag att macen vinner.

 

För hemanvändaren kan jag tycka följande: Det är ett mycket dåligt råd att endast ha en faktor i beslutsunderlaget (inköpspris). Om man tittar lite seriöst på det så tror jag att PC och internet-tåget som många klev på i samband med personalköpen (mest PC) var en black om foten för många användare. Windows kräver faktiskt mer av användaren än vad MacOS gör. Är det inte så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara storleken som räknas :)

 

Eftersom motorola har en annan uppbyggnad av processorn än vad intel har så är deras behov av cache-minne förmodligen annorlunda.

 

Sen så har tydligen motorola problem med att skaffa fram snabba minnen. Deras level 2 cache klarar bara av att köras i 225MHz. Detta kan jämföras med intels minne som går i samma hastighet som processorn dvs. 733MHz.

 

Som du kan se så är det ganska stor skillnad i hastighet, och det är den skillnaden som gör att intel kan nöja sig med att sätta dit 256KB cache minne.

(värden är hämtade från respektive processors datablad)

 

Så när allt kommer till allt så är nog siffror ganska bra om man ska mäta hastighet.

 

/David den halvstore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ni jämför APPLE's topp modeller med PC's, som är noname byggen som man själv får sätta ihop med åtföljande inkompabilitetsstrul & trilskande drivrutiner"

 

Jag har en byggt ihop min dator själv at produkter jag själv valt ut, och jag har inte haft några problem med inkompabilitet eller drivrutiner. Sånt beror inte på om du väljer produkterna själv utan vad du väljer för produkter.

Viktor tror du att om t.ex. Compaq och jag bygger ihop en likadan dator så blir Compaq's dator bättre?

 

"Dessutom största kostnaden för en dator är support & downtime kostnaden. Och där är APPLE's Mac'ar otroligt kostnadseffektiva. Eftersom de aldrig går sönder."

 

Hmm..största kostnaden support kostnad. Jag kan inte komma på att jag har lagt ner en krona på support.

Men men du kör ju Mac...nämen vänta nu du sa ju att Mac aldrig gick sönder, då kan ju inte kostnaden för support bli så stor heller....det här var ju konstigt.

 

Jonas/Shai'tan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du förmodligen läste om var en Athlon som var uppklockad till 1 GHz. Och eftersom Athlonen egentligen bara var 700 MHz (eller 750 minns inte) så behövde man kyla ner den för att det skulle funka.

 

Jonas/Shai'tan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Forsman

Mac World gjorde väl något liknande under klonernas tid, dvs satte ihopp en Mac med "bulk prylar" priset blev ju klart lägre än en färdigbyggd Mac med samma/motsv. hårdvara från Apple. Likaså blir ju din "Bulk PC" billigar än om du skulle köpa en PC med motsv. hårdvara från tex Compaq, Dell eller varför inte IBM ;-).

 

 

/ANders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett användbart citat:

 

"(1) This is where my biggest pet peeve is, people that don't think and always recommend what they think is cool, instead of what the user needs (and is likely to need for the forseeable future). Instead many advocates (PC ones especially) just pick bigger and faster, and think that is better. This is like trying to use a sledge-hammer to tap in finishing nails! You need the right tool for the job -- not just the biggest and fastest."

 

Det säger mycket om vilka faktorer man bör använda i sina beslutsunderlag, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas , givetvis blir Compaqs dator bättre vad det gäller funktion design garanti störningsfrihet kompabilitet & support m.m. men det kanske inte spelar någon större roll för dig vid datorköp ?

 

Dessutom hur kan du veta vilka PC komponenter är kompatibla när tillverkarna inte ens vet det själva ?

 

Sedan så menade jag att största kostnaden för ett dataintensivt företag är support & downtime & eftersom Macar nästan aldrig går sönder eller står stilla så kan ju vem som helst räkna ut att det blir låga supportkostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs en gång till petra...

 

Och jag har svårt att tänka mig att det medföljande ljudkortet är bättre än soundblaster live....

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så lite man vet...

PC's så kallade NONAME byggen vill du veta vad det består av, av kända komponenter som man själv väljer, alltså jag väljer det bästa från varje del, alltså det snabbaste från varje del....

 

och sen för den delen sa jag aldrig att jag skulle köra windows på burken....

 

Och om vi nu skall gnälla så klara iallafall windows av det, vilket mac börjar göra nu med MOX, snacka om att leda utvecklingen.. har ni lämnat 66mhz bussen än?

 

- magnus

 

Victor lilla om du inte har någon fakta att komma med så kan du bara vara tyst eftersom ingen ändå lyssnar på dig, och jag inte kommer svara på några patetiska inlägg från dig som saknar fakta mer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl Enström

HAHA HAHA

 

Försök dra igång den PCn utan nätsladd.Plus att du måste sätta ihop

åbäket. När det är klart är vi som valde det rätta valet snart färdiga med en

3 gig stor nerladdning.

 

HAHA HAHA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Har provat märkesdatorer (inte bara Compaq) har provat "Noname" hemmabyggen...

 

MÄRKEN SUGER JÄTTEMYCKET!!!!

 

Det är Compaq och dylikt man får kompatibilitetsproblem etc. med INTE no name. Dessa brukar rulla på snabbt som blixten.

 

Ett ex: Dells' pentium och Pentium MMX klarar inte alla IDE hårddiskar (tex. seagate). Mitt gamla Compaq 200 Mhz pro) klarade inte ett Matrox Mystique grafikkort utan att trilskas en MASSA.

 

Så länge man köper s.k. "no name" delar så brukar dessa vara 200% kompatibla med varandra, det är märkestillverkarna som bygger in kompatibiltetsproblem för att anpassa datorn till egna delar. Oftast funkar en märkesdator bra i orginal, men skall du sätta in extrakort då får du köpa märkets egna för 3x priset annars kanske det inte funkar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Det var en sjysst PC du slängt ihop, synd bara att du inte gjorde en riktigt rättvis jämförelse, om det bara är priset du vill jämföra.

 

Ska du jämföra en Mac MÅSTE du jämföra den med en IBM eller en COMPAQ de dessa är märkesdatorer som har samma typ av distributionskanaler som Apple. Att jämföra med ett hopplock av löst köpta komponenter är inte rättvist, var är dessutom din utgiftpost för arbetskostnad (ihopsättning) garanti på ihopsättningen, vinstmarginal, marknadsföringskostnad etc, det pris du fått fram på din PC är ju nämligen det pris du får betala som PC byggare, inte vad slutkonsumenten skulle få betala i butik. Ok, komponenterna är väl kanske inte riktigt nere i de priserna som en PC byggare med stora volymer skulle kunna få, men du skriver ju ut att flera komponenter är köpta "bulk", dvs utan kartong, manual och drivisar.

 

Vill du göra en rättvis kostnadsjämförelse, jämför med de dyra märkesdatorerna.

Sen lämnar jag dessa frågor till annan debattering:

 

1. Är märkesdatorer bättre än "hopplock"?

 

Mitt svar: Inte nödvändigtvis, det beror på vad "hopplocket" består av.

Fördelarna med märkesmaskiner är ju att man som kund bara ska behöva vända sig till ETT företag om man får problem, samt att dessa ofta har bättre serviceavtal och support på produkterna.

Det är ju mycket det man betalar för som märkeskund.

Är man beredd på att leta drivrutiner själv, bygga datorn mer eller mindre själv, själv kontakta representanter för komponenttillverkare så kan man ju klart spara pengar på att köpa delar.

 

2. Mac och "hopplock"

Som bekant kan man ju inte bygga sig en mac genom att köpa delar på samma sätt som för PC, så att direkt jämföra är orättvist. Det närmaste man kommer är ju att byta hårddiskar och minnen, men efter som dessa komponenter numera är lika de för PC så är prisjämförelser löjliga (en 16GB HD kostar som en 16GB HD, varken mer eller mindre.. typ)

 

Är det bra eller dåligt att man inte kan bygga sin egen mac?

Tja, man kan ju inte bygga sig en egen IBM heller, och Apple har ju som grundfilosofi att Mac ska vara lättanvänt, sladden i väggen och kör.. så det vore ju inte riktigt förenligt med deras filosofi att man först måste skruva ihop den etc..

Vad som egentligen behövs för "hemmaproduktion" av macar är ju ett mac-moderkort, allt annat är ju PC std mer eller mindre. Ialla fall tillgängligt "löst".

 

mvh

Erik G

 

(Som köpte en "hopplockad" CapTech PC PIII 500/128/13,6GB/17"/Riva TNT2/HP CDRW 8200 för 13000:- ex moms)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh.... en processor som går i 733Mhz går att jämföra i hastighet med en Motorolaprocessor som går i halva farten... betyder det att Motorolas processorer behöver mer L2 cache and Intel, eller är det så att just L2 cachen gör att processorerna går fortare utan att larva på med höga siffror (som inte ens gör nån praktisk skillnad enligt diverse tester gjorda).

 

Siffror är bra när man gör tester ja, men du måste genomföra tester som gör samma funktioner (att köra databassökningar eller vissa filter i Photoshop är bra tester därför att du utnyttjar flera delar av datorn). Att stirra sig blind på siffror hjälper inte då... nu glömde jag bort namnet på det vanligaste testet som alla skryter med, men de testerna är helt utdaterade och bör göras i praktiken, som jag nämnde i parentesen.

 

Sen måste jag hålla med Victor (fast det gör ont) men det är faktiskt så att du får otroligt hög kvalité på Macdatorer "out of the box" jämfört med de paket som säljs på PC-marknaden. Alla höll ju med om att Compaq och andra är urusla.

 

Jag skulle vilja säga att för en dator som du garanterat vet att du har full kompabilitet mellan de olika korten, till exempel, sparar både tid och pengar. Jag har hört så många historier från kompisar med PC som köpt nåt nytt nätverkskort eller dylikt och måste plocka ur till exempel ljudkortet eller grafikkortet för att de inte är kompatibla! Jamen, herre jösses säger jag bara... hur bra är då nonames datorerna om du inte kan vara säker på att du har komponenter i din dator som är kompatibla med de andra datorerna?

 

Sen verkar prisexemplet du gav otroligt högt på PC-sidan. Min fästman som är datatekniker och bygger PC på jobbet fnyser, han säger att han kan sänka priset och komma upp i samma prestanda som en PowerMac G4/400 MHz. Nåja, det är en annan diskussion som ni PC-nissar får hålla er emellan, själv förespråkar jag bara Mac!

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas, du slog verkligen huvudet på spiken!

*tisk tisk*

 

På min IRC-chatkanal säger vi att de som vill ha snabbare (högre nummer) processorer är så kallade "fasturbators" ;)

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"200% procent kompatibla" det låter ju fantastiskt

det betyder ju att man får 100% extra kompabilitet på köpet WOW!

 

Allvarligt dina problem berodde ju inte på Märkesdatorerna utan på PC's dåliga installations

rutiner plus att du antagligen försökte uppgradera dom till nivåer de inte klarade , något som är mycket vanligt på PC sidan , men ovanligare på MAC sidan eftersom APPLE alltid har levererat moderkort som varit övedespeccade . Därför kan du stoppa in en G4 processor i en 6 år gammal powermac & verkligen kunna dra nytta av den ökade prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor läs vad jag skrev!

Jag skrev: "Om Compaq och jag bygger ihop en likadan dator" dvs med samma komponenter.

Compaqs dator skulle INTE bli bättre vad det gäller funktion, störningsfrihet och kompabilitet. De skulle funka precis lika bra.

Om du med funktion menar att de flesta paket-datorer har special anpassade tangentbord med massa funktioner så finns ju såna att köpa.

 

Vad gäller support så kanske Compaq datorn skulle vinna Compaq men jag är inte övertygad. Telefonsupport och frågor om hur man kopplar upp sig på internet och sånt vinner ju självklart paket-datorerna över noname. Men sen om nåt händer med hårdvaran så är jag inte övertygad. Som exempel kan jag ta en kompis till mig som köpte en Compaq (vilken modell vet jag inte). Han var inte van vid ATX utan hade haft en gammal dator tidigare. Och när han skulle ändra volten bak på kraftaggregatet så glömde han stänga av med powerknappen på baksidan. Han brände då sitt moderkort. Vad hände då? Jo Compaq tog in datorn och han fick vänta några veckor innan han fick tillbaks den med ett nytt moderkort. (Jag är inte säker på om han förstörde nåt mer, möjligt.) Vi tänker oss samma scenario fast han hade köpt en noname. Då hade han kunnat startat datorn dagen efter. Hade bara varit att åka in till stan och skaffa ett nytt moderkort

Men som sagt support bryr jag mig inte om när jag köper dator. Har hittills inte behövt nån support. Och om det skulle behövas så erbjuder affärerna en tillräckligt bra.

Design tycker jag är upp till var och en att bedöma. Finns inget rätt eller fel där. (Personligen så gillar jag iaf inte Compaqs lådor)

En sak som är negativ med att köpa ett färdigt paket är att oftast så brukar företagen ha nån lite sämre del i datorn. Det kan vara en bra processor, mycket minne, stor hårddisk men tex ett moderkort med inbyggda grafikkretsar eller nåt sånt värdelöst (bara ett exempel, tänker inte på nån speciell dator).

Och sen så får man ju massa förinstallerade saker också som man kanske inte allt vill ha!

 

Jonas/Shai'tan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shai jag tvivlar på att du skulle kunna bygga ihop en likadan dator som em Compaq , även om du har samma komponenter , hört talas om CE provning t.ex ? För något år sedan så gjordes ett stort test av ihopsatta datorer från olika "proffs"leverantörer.

Det roliga var att den enda tillverkaren som fick 100%-igt godkänt vad det gällde strålning,störningar , elsäkerhet & kvalite var MAC Data som tillverkade den enda MAC-klonen i testet !

Det är alltså inte bara att skruva ihop komponenterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...