Just nu i M3-nätverket
Jump to content

hjälp med hemmantverk

älgen_sover

Recommended Posts

älgen_sover

jag har i åtanke att koppla min dator med en annan ett par meter bort, och använda min dator som server för o dela en internetuppkoppling som bara är ansluten till min dator via usb. går det o isåfall hur gör jag?

Hade jag vart dig så hade jag köpta en hubb så du kan koppla in bägge datorerna i.

Annars så måste du ha 2 nätverkskort i den dator som du vill ha som server...

jag har i åtanke att koppla min dator med en annan ett par meter bort, och använda min dator som server för o dela en internetuppkoppling som bara är ansluten till min dator via usb. går det o isåfall hur gör jag?

Hade jag vart dig så hade jag köpta en hubb så du kan koppla in bägge datorerna i.

Annars så måste du ha 2 nätverkskort i den dator som du vill ha som server...

Är du uppkopplad via modem, kabel, adsl eller lan eller kanske nåt helt annat? Vilket/vilka operativsystem använder du?

Det är väldigt enkelt att dela en internetanslutning i windows xp (och ME?), men det kräver att du har två nätverkskort i den första datorn.

Att köpa en hubb/switch och koppla in datorerna via den kräver att du får flera IP-nummer från din leverantör, något som inte är så vanligt. I stället kan man köpa en router (kallas ibland bredbandsdelare) som gör samma sak fast "delar upp" anslutningen så du bara behöver ett IP mot omvärlden, och kan få (så gott som) så många privata du vill på ditt eget interna nätverk.

Metoden med två nätverkskort är något billigare, men den kräver dels att den första datorn är igång om du ska komma åt nätet från den andra och dels att du mekar lite med datorerna. Metoden med router är lite dyrare, och kan även vara något krångligare även om det beror på vad man vill göra och vad man tycker är svårt, men å andra sidan så är den nog smidigare om du inte har planerat att ha dator nr 1 igång jämt.

Återkom så får du mer/bättre hjälp.

//jonasn

Hade jag vart dig så hade jag köpta en hubb

I stället kan man köpa en router

Hej jag fick mycket bra hjälp här på eforum med att koppla ihop 2

datorer. Men någon router eller hubb behövs icke för nätverk med bara två datorer. Däremot rätt typ av kabel mm.

med eTT svarT TangenT-bord

Är det bara ett par meter bort så prova köra ICS

och stoppa in ett till nätverkkort i den du kallar server kör med en korsad kabel till klientdatorn

du fixar säkert igång detta,annar finns ju hjälp här

/Matte

Hmm.. jag redigerade detta inlägg igår, men eforum vägrade som vanligt att fungera (eftersom det var helg..), så det gick inte.

Vad jag tänkte lägga till var nåt i stil med:

Jag är inte helt säker på att jag förstod riktigt hur du har det nu. Är internetuppkopplingen via usb? Är uppkopplingen modem, kabel, adsl eller lan eller kanske nåt helt annat? Vilket/vilka operativsystem använder du?

Det ska nog inte vara några större problem. Ge oss lite mer info så får du hjälp.

.....

Metoden med två nätverkskort är något billigare, men den kräver dels att den första datorn är igång om du ska komma åt nätet från den andra och dels att du mekar lite med datorerna. Metoden med router är lite dyrare, och kan även vara något krångligare även om det beror på vad man vill göra och vad man tycker är svårt, men å andra sidan så är den nog smidigare om du inte har planerat att ha dator nr 1 igång jämt.

Om du är uppkopplad via ett USB-modem är det nog enklare att använda den ena datorn som router, och då behöver du ju bara ett nätverkskort per dator.

Återkom med mer info om din uppkoppling och usb-lösning så får du mer/bättre hjälp.

//jonasn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...