Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle ni kunna vara snälla att läsa igenom denna


[eric]

Rekommendera Poster

Satt och skrev en liten sak i Word, men jag och grammatik är ingen vidare kombination, så är det någon som skulle vara snäll att kunna läsa igenom texten så vore jag väldigt tacksam. Tänkte skicka in den till SVD, eller någon tidning.

 

Tack på förhand!

---

 

Den nya tidens ungdom - drogerna!

 

Om någon hade sagt till mig när jag var tolv år att när jag var arton, så skulle jag dra i mig Amfetamin och andra slags droger, så skulle jag säkerligen börjat skratta. Det var otänkbart! Men ändå så sitter jag på ett behandlingshem för missbrukspersoner, och är arton år, och även jag kommer från normala hemförhållanden. Det finns fortfarande flertalet ungdomar som inte tar droger när dem är ute och festar, synen på Amfetamin samt Rohypnol med mera, har förändrats radikalt. Synen på droger har förändrats, det har blivit betydligt mer accepterat, om inte säga helt okej, i det flesta umgängeskretsar. I dagsläget kan så gott som vem som helst få tag på några Rohypnol för några tior, och det är inte det minsta svårt att få tag på langare (försäljare), om man bor i en någorlunda stor stad, annars finns ju annars alltid internet. Har man stoppat i sig några Rohypnol och blanadat det med alkohol, så har man helt plötsligt en helt annan personlighet, en människa med väldigt få spärrar. Med denna text vill jag inte skrämma upp föräldrar, utan snarare göra dem vaksama, och se på ungdomen när den kommer hem om ungdomen har samma sätt som den brukar ha. Det är viktigt att upptäcka ett sånt här missbruk i tid.

 

En helt f.d "vanlig" kille, 18 år

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 22:26:43 av [eric]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Så här skulle jag ha skrivit det:

 

---8<---

 

Om någon hade sagt till mig när jag var tolv år att när jag var arton, så skulle jag dra i mig Amfetamin och andra slags droger, så skulle jag säkerligen börjat skratta. Det vore otänkbart! Men ändå sitter jag på ett behandlingshem för missbrukspersoner, och är arton år, och även jag kommer från normala hemförhållanden. Det finns fortfarande flertalet ungdomar som inte tar droger när dem är ute och festar, men synen på Amfetamin samt Rohypnol, med flera, har förändrats radikalt. Droger har blivit betydligt mer accepterat, för att inte säga helt okej, i det flesta umgängeskretsar. I dagsläget kan så gott som vem som helst få tag på några Rohypnol för några tior, och det är inte det minsta svårt att få tag på langare (försäljare) om man bor i en någorlunda stor stad. Annars finns alltid internet. Har man stoppat i sig några Rohypnol och blanadat det med alkohol, så har man helt plötsligt en helt annan personlighet. Man blir en människa med väldigt få spärrar. Med denna text vill jag inte skrämma upp föräldrar, utan snarare göra dem vaksama, och se på ungdomarna när de kommer hem om de har samma sätt som de brukar ha. Det är viktigt att upptäcka ett sånt här missbruk i tid.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-02 22:45:10 av Thomas Tydal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är innehållet mycket mer väsentligt än formen. Det duger rent språkligt.

Då jag finner budskapet angeläget hoppas jag du skickar det genast. Sen håller jag tummarna för att du också får det infört i tidningen.

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Blivande svensklärare som man är, vill jag göra lite ytterligare kommentarer här...

 

Om någon hade sagt till mig när jag var tolv år att när jag är arton kommer jag att dra i mig Amfetamin och andra slags droger, så skulle jag säkerligen börjat skratta. Det vore otänkbart! Ändå sitter jag på ett behandlingshem för missbrukspersoner arton år gammal och kommer från normala hemförhållanden. Det är fortfarande flertalet ungdomar som inte tar droger när de är ute och festar men synen på Amfetamin samt Rohypnol och liknande har förändrats radikalt. Droger har blivit betydligt mer accepterat, för att inte säga helt okej, i det flesta umgängeskretsar. I dagsläget kan så gott som vem som helst få tag på några Rohypnol för några tior, och det är inte det minsta svårt att få tag på langare (försäljare) om man bor i en någorlunda stor stad. Annars finns alltid internet. Har man stoppat i sig några Rohypnol och blandat det med alkohol blir man helt plötsligt en helt annan personlighet, man blir en människa med väldigt få spärrar. Med denna text vill jag inte skrämma upp föräldrar, utan snarare göra dem vaksamma. Se på ungdomarna när de kommer hem om de är på samma sätt som de brukar vara. Det viktigaste är att upptäcka ett sånt här missbruk i tid.

 

 

Vissa saker är elementära, som stavfel, vissa är rena diskussionstekniker. Du tar till dig det du vill.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Einex, dessutom finns det ju alltid en risk att trovärdigheten minskar vid en redigering.

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 13:33:40 av K Arne S]

[inlägget ändrat 2003-03-03 13:34:51 av K Arne S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Alla tidningar kommer att språkredigera. Vissa tar inte ens emot manus som är språkligt inkorrekta. Om han vill att tidningarna ska ta hans text på allvar, bör han skriva den korrekt, eller få någon att korrläsa från början.

 

Visst är innehållet det enda som betyder något, men med stavfel, grammatikfel och logiska kullerbyttor är det ingen som kommer att ta det på allvar, allra minst de som kan göra att texten kommer till allmän kännedom, nämligen tidningsredaktörerna.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...