Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byta namn går inte!


€inri

Rekommendera Poster

Hej

Gör ett nytt försök att få rätsida på detta med en

mapp som datorleverantören namngett till

 

"Ägare av datorn"

exempelvis ser en fils sökväg ut så här:

 

C:\Documents and Settings\Ägare av datorn\Mina dokument\eforum.rtf

 

Jag vill ändra detta. Den första mappen har ju engelsk text och det kan jag finna mig i ifall det är en nödvändig standard. Dess undermapp är däremot svensktalande och jag misstänker att den namngetts av någon dåre hos datorleverantören.

Jag vill i stället kalla mappen Erik.

Den kan inte namnändras, för det är en systemmapp, svarar systemet.

Antingen går det att åtgärda eller inte.

Är övertygad om att någon av mina vänner här på eforum vet hur man gör. Om det nu går?

(om någon undrar varför jag inte gillar mappnamnet?

Tänk på kronofogden!)

 

 

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen heter "Ägare av datorn" eftersom användaren du är inloggad som heter så. Ett enkelt sätt att fixa det är väl att skapa en ny användare som heter något mer lämpligt, och sedan ta bort den gamla. (Kom ihåg att kopiera alla filer från din gamla användare till den nya innan du tar bort den)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att fixa det är väl att skapa en ny användare som heter något mer lämpligt

Ja, hur man skapar nya och många användare, det kan jag lära mig av de tjocka böcker jag har köpt om xp home.

Tyvärr var det inte en bra lösning!

 

Kom ihåg att kopiera alla filer

 

Alla filer antar jag betyder de 147.872 filer som jag har i datorn. Det förefaller mig alltför djärvt och riskabelt att gå in på detta tillvägagångssätt. T.ex vilken tidsvinst skulle göras i jämförelse med en total ominstallation av xp home? (som jag uppskattar till omkring 5 arbetsdagar med alla program som ska nyinstalleras och sen uppgraderas och uppdateras)!

 

Vore uppgradering till xp professional något som kunde lösa mitt problem?

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte särskilt svårt att skapa en användare, gå in i kontrollpanelen och välj "User Accounts" eller "Användar konton" eller vad det nu står i svenska XP.

 

Enda filerna du behöver kopiera är ju dem som du har sparat under "C:\Documents and Settings\Ägare av datorn\" beroende på vart du har för vana att spara filer så är det kanske inte alls så mycket.

 

Du behöver ju för den delen inte ta bort den gamla användaren, du kan ju låta den och de gamla filerna ligga kvar där de är nu och använda dem därifrån.

 

Uppgradering till XP Pro. hjälper dej knappast i detta fall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack för dina bemödanden!

 

inte särskilt svårt att skapa en användare

Jag har redan en extra användare. Denne kallas Gäst

och i Kontrollpanelen visas under kontonamnet:

Gäståtkomst är inaktiverat.

Mitt kontonamn är Einar Ekström i detta sammanhang och därunder står det

Datoradministratör . . .

Allt från Kontrollpanelen.

Enda filerna du behöver kopiera är ju dem som du har sparat under "C:\Documents and Settings\Ägare av datorn\" beroende på vart du har för vana att spara filer så är det kanske inte alls så mycket.

Bra, då är det bara ett fåtal filer som berörs. Men,

var/hur ändrar jag foldernamnet Ägare av datorn ?

Här är det lätt att bli missförstådd och jag undrar om det verkligen är en hållbar lösning att ge gästen rollen som datoradministratör. F.ö. har jag inga gäster här (inget datorfik) utan det är min bostad. Med lås.

Gäster här brukar inte låna min dator (undantag är barnbarnet - hon spelar Sims hur länge som helst)

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts, det är lätt att bli missförstådd när man enbar thar text att kommunicera med. Hoppas att jag nedan inte uppepar alltför mycket som redan sagts:

 

Foldernamnet "Ägare av dator" är direkt kopplat till kontot med namnet "Ägare av dator". Så länge kontot finns kommer foldern heta så. Inget att göra åt saken.

 

Som sagts, kopiera över alla filer du vill spara till ditt nya konto och radera sedan kontot "Ägare av dator" och problemt är ur världen. Du kan vi raderingen av kontot välja att spara användarens filer, undrar dock om verligen alla filer sparas. Har inte testat och tänker inte testa...

 

 

Men vi kanske inte rikitgt pratar om samma sak:

Vad vill du göra med foldern "Ägare av datorn". Varför vill du byta namn på den? Har aldrig stött på något problem med ÅÄÖ i foldernamn om det är det du fruktar. Om du nu tycker att det är ett dumt användarnammn, då kan du via kontrollpanelen ändra kontots namn. Inte för att det ändrar folderns namn...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ett klargörande svar

 

Det är många som tipsat om hur man byter användarnamn.

Det är ju barnsligt enkelt att göra. Men nu har jag fått reda på att användarnamn och foldernamn är helt olika saker.

Jag älskar de svenska bokstäverna å, ä och ö men svenskan i uttrycket Ägare av datorn

är väl inte den mest fulländade....

T.v. har jag gett upp tankarna på att byta foldernamn.

Men när det här inte går att ändra utan gäller för evigt undrar man ju ändå om det inte borde förvarnas om detta när man beställer en ny dator med installerat operativsystem.

Nu kom jag att tänka på föräldrar som ger sina barn fåniga namn. Ett förhållande som barnen faktiskt (numera) kan ändras på (om namnet är upplevt som fånigt, torde räcka).

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fånigt att du upplever detta som ett problem, du menar alltså på fullt allvar att när du köper en dator ska säljaren upplysa om att det finns en mapp med användarnamnet på datorn ??

 

Det låter ju rätt märkligt att detta skulle vara ett problem.

 

Mappen har användarnamnet, det är väl ganska naturligt då det är ett fleranvändarsystem, jag har svårt att se det som ett problem.

 

Vill du ändra så är enda sättet att skapa en annan användare med ett isåfall mer kryptiskt namn och sedan ta bort denna mapp, det enda du bör göra backup på först är eventuella email i outlook express samt eventuella dokument i mina dokument.

 

Du kan med fördel använda "Guiden Överför filer och inställningar" för att göra en backup både på dina dokument och emails samt andra inställningar först.

 

Alla filer antar jag betyder de 147.872 filer som jag har i datorn.

 

Nej, varför då ? Eller har du 147.872 filer i Mina Dokument mappen ?

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 09:54:59 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fånigt att du upplever detta som ett problem ... osv ...

Mappen har användarnamnet

 

Av vad jag förstått är Användarnamn och Foldernamn helt olika företeelser. Jämför med svaret nyss!

Det första kan man byta hur ofta som helst, det senare (namnet på systemmappar) aldrig (i praktiken)

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 19:03:28 av Einex ëgo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag förstått är Användarnamn och Foldernamn helt olika företeelser. Jämför med svaret nyss!

Det första kan man byta hur ofta som helst, det senare (namnet på systemmappar) aldrig (i praktiken)

 

Jag pratar inte om att ändra ditt existerade konto utan att skapa ett NYTT och RADERA ditt gamla.

 

Det stämmer att det gamla katalognamnet sparas även om du endast byter namnet på samma konto.

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 19:16:02 av qwerty99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klargör här en enkel anledning till varför det är enkelt att ändra användarnamnet men ej foldernamnet för i användrfilernas sökväg.

 

Användarnanet berör enbart användaren, då framförallt vid inloggningen. Inget annat påverkas direkt.

 

Foldernamnet däremot, det finns säkerligen lagrat på flera platser i systemet där en specifik sökväg behövs. Mao många ställen att ändra på om man ska ändra folderns namn, och hur kan man vara säker på att ha hittat alla? Att det inte går att ändra folderns namn ser jag inte som ett problem utan en nödvändighet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som upplysning eftersom ingen nämnt det:

Med PowerToys-XP kan man till viss del styra om en del mappar som standard hamnar under kontomappen (ex.vis Mina dokument, Favoriter, Min musik, Mina bilder m.fl.)

 

Mailen kan man styra på annat ställe direkt från programmet (Outlook Express i alla fall).

 

Vissa grejor kommer dock att fortsätta att läggas i kontomappen.

 

Om det bara är Mina dokument man vill ha på ett annat ställe kan man högerklicka på ikonen och byta mapp.

 

Tillägg: Man måste även med dessa metoder kopiera sina filer till den nya platsen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-03-03 22:33:10 av Ante]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ante skrev:

Bara som upplysning eftersom ingen nämnt det

 

Hej alla!

Om jag själv får välja så lägger jag aldrig dokument, bilder eller musik i Mina dokument. Jag lägger överhuvud taget inte dessa saker, på partition C: som jag reserverat för programvara.

För egna filer har jag hårddiskens D: och E: och en underbar ordning på allting.

Men och åter men:

Det är spionprogram och cookies etc som hamnar på det där stället på C: T.v. får jag väl ha stilla överseende med detta.

Merarbete blir det att periodvis radera bort onödigt skit. En fördel är att jag inte behöver vara särskilt försiktig när jag raderar i Mina dokument. Det mesta är utifrånkommande skräp.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

Anledningen till att du vill byta mappnamn verkar vara att du inte gillar namnet samt att du vill ha den på d: eller e:, eller har jag helt fel? Dessutom tycker du att det hamnar en massa skräp i mappen (spionprogram och allt möjligt).

 

Om du nu lyckas styra om (flytta) mappen så kommer antagligen dessa "problem" att flytta till den nya mappen. En användares "mina dokument" mapp har ett alias i systemet, jag tror det är %userhome% eller nått liknande. Detta gör att alla program som infiltrerade din "Ägare av datorn"-mapp kommer att infiltrera din nya mapp.

 

Summan av kardemumman:

Byter du namn på mappen -> problemen kvarstår

"Flyttar" du mappen -> problemen kvarstår

 

Jag har alla mappar som standard och får faktiskt inte en massa spionprogram och dylikt installerat i min mapp. Det kanske är konstigt men faktum är att inga v datorerna som jag brukar se (typ 250 stycken) får några sådana program i denna mapp.

 

Vad det gäller Cookies så kan du stänga av det i webläsaren om du inte vill ha dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Anledningen till att du vill byta mappnamn verkar vara att du inte gillar namnet

En olägenhet är att filnamn inkl sökvägen blir onödigt lång. Filer som jag regelbundet måste radera, på rekommendation av Lavasofts Ad-Aware, har en fillängd som sträcker sig över hela min 19" skärm. Det här %userhome% återkommer mer än en gång i vissa sökvägar. Det har jag sett i registret!

Jag tycker EE eller erik kunde duga som foldernamn men har förstått att detta inte riskfritt låter sig ändras i efterhand.

Att %userhome% blivit %Ägare av datorn% vid installation hos leverantören för ett år sen är irriterande mest därför att det är en bestående defekt. Jag arbetar så mycket vid datorn (fast jag har inte 250 som du har) att jag vill kunna skräddarsy den efter mina behov och vanor - så långt detta låter sig göras.

 

 

Det kunde allt vara värre ! !

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gör ett nytt försök att få rätsida på detta med en mapp som datorleverantören namngett till "Ägare av datorn"

Är namnändringen genomförd?

 

Titta annars i följande Microsoft-artikel om den kan vara till hjälp:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;310441

 

Med ledning av den artikeln kan man ändra det namn då man installerar XP och anger ett namn för licensen.

 

PS. Har inte läst igenom hela tråden, så detta kanske du redan kan.

 

[inlägget ändrat 2003-04-16 17:26:57 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns "Ägaren av datorn" med under användare (Kontrollpanelen)

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...