Just nu i M3-nätverket
Jump to content

wlan

dune

Recommended Posts

Någonstans på forumet vill jag minnas att någon påstod att det går att köra Ad-hoc på trådlöst nätverk med fler än två kort. Stämmer det eller är det bluff och båg?

Funderar nämligen på att bygga ut nätverkets tre bärbara datorer med wlan och att spara in en tusenlapp på en accesspunkt i så fall. Annars är det väl inte så mycket att göra, men fråga kan man ju. :)

En fråga till när jag ändå är i farten då. Hur ser det ut med olika tillverkare, hur stor är komapbiliteten? Är det så att man måste köpa allt av en tillverkare för att det skall fungera tillfredställande eller håller sig alla till uppgjord standard?

Finns det några företag vars produkter man bör undvika?

Någon som vet hur långt det går i specifikationen för nästa genrations wlan, 54 mpbs. Skall man vänta in det och slå till där eller ligger det så pass långt in i tiden?

.dune.

---------------

Tempus fugit

AdHoc är inte begränsat till bara två kort.

Men en AP får du för tusenlappen.

IEEE 802.11b är en standard så olika tillverkares produkter lirar bra ihop. Vissa har iofs egna tillämpningar t ex D-links 22mbs.

[inlägget ändrat 2003-03-01 14:36:23 av PPC]

AdHoc är inte begränsat till bara två kort.

Vilka är fördelarna/nackdelarna att köra Ad-Hoc?

.dune.

---------------

Tempus fugit

någon påstod att det går att köra Ad-hoc på trådlöst nätverk med fler än två kort

Det var jag och Weyland som dryftade detta för några veckor sedan.

Jag har aldrig gjort det själv, men ad-hoc medger fler än två kort, ja.

Hur ser det ut med olika tillverkare, hur stor är komapbiliteten?

Det är lite si och så med den.. Det finns en WiFi-standard och det SKALL fungera, men det är inte alldeles säkert att det gör det tyvärr. Om man köper av två olika fabrikat och det visar sig att det inte fungerar kan man ge sig tusan på att supporten bara kommer att säga "våra prylar fungerar, du får kontakta det andra företaget istället".

Finns det några företag vars produkter man bör undvika?

Jag har hört att D-Links grejer har en hel del sämre räckvidd än andras. Om det bara är AP eller om det gäller korten vet jag inte.

Annars spelar det nog ingen jättestor roll vilket fabrikat du väljer. 3Com eller Netgear kanske?

Kom bara ihåg att om du utelämnar accesspunkten och endast kör ad-hoc så kan du ju inte nå några resurser i kopparnätet alls. Bredbandsdelare, printerserver, polarnas ditsläpade partyburkar osv..

\\Anp

Vilka är fördelarna/nackdelarna att köra Ad-Hoc?

AdHoc får väl ses som en tillfällig lösning.

Med en AP får du ju tillgång till tjänster som t ex DHCP och annat beroende på vilken det är.

Och som "anp" säger: du får tillgång till resten av nätverket, även skrivare.

Med en AP får du ju tillgång till tjänster som t ex DHCP och annat beroende på vilken det är.

DHCP osv har jag ju ingen större användning av så det är pass på det.

Däremot så vill jag ju komma åt mina andra datorer i nätverket, borde jag inte kunna komma åt dem ändå om jag bryggar en anslutning via en av mina stationära datorer?

.dune.

---------------

Tempus fugit

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...