Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HiNote Ultra II


Mad Man

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

I och med att min firma skall flytta så kunde jag lägga vantarna på en gammal bärbar dator, digital HiNote Ultra II. Eftersom jag aldrig har pillat med datorer på detta viset innan så behöver jag lite hjälp.

 

Fakta om reliken:

Pentium 150 MHz

RAM 32 MB

HD 1.3 GB

Ingen CD-enhet.

Fick dock tag på ett PCMCIA kort med nätverksansluten, vet dock inte om den funkar.

 

När jag startar datorn så får jag ett en varning "CMOS failure". Kanske inte något stort problem, eftersom det bara är att gå in i BIOS:en och gå ut därifrån, starta om datorn så försvinner den varningen.

 

Men sedan så stannar den med en blinkande markör. Jag gissar att det inte finns något OS installerat. Hur skall jag göra för att få liv i reliken?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du får CMOS failure ofta så kan det bero på att batteriet e trött (inte det "stora" batteriet) - det går säkert att byta ut, men datorn fungerar utan det även om inställningarna i bios kan försvinna lite då och då.

 

på en Pentium 150 MHz så tror jag, om du vill hålla dig till windows, att windows 95 (möjligen 98) är det lämpligaste valet.

 

Antingen om du kan få tag på en windows installation på disketter eller om det finns någon bra startdiskett som kan installera windows via ett nätverk.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Det verkar som om jag har två alternativ:

 

1)Hitta en CD-spelare som jag kan plugga in med PCMCIA kortet. Men eftersom jag inte vet om datorn är i toppskick så vill jag inte köpa en ny. Var kan man hitta en begagnad sådan?

 

2)Installera via nätverk inkopplat till mina stationära dator. Ja, kan någon förklara hur det går till? Har minimalt med erfarenhet av nätverk.

 

Funderar på antingen W98 eller Linux. Vilket passar bäst/lättast att få och fungera med ovanstående dator?

 

(Jag vill inte ha några svar på den vanliga Windows-Linux pajkastningsnivån...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...