Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För Linux nybörjare


Bengt Skyllkvist

Rekommendera Poster

Bengt Skyllkvist

Eftersom jag också är ny här hamnar svaren på lite olika nivåer, det fanns ingen speciell anledning till det.( Hoppas nu den här hamnar på en "godkänd" nivå )

 

Lustigheter över telnet:

Att använda ssh mellan två hopkopplade datorer på skrivbordet utan anslutning utåt verkar lite löjligt. Telnet finns och fungerar utmärkt från en Win-Me maskin ( ett av få program som fungerar 100%igt på PC:n. Kan det bero på att MS faktiskt följt en RFC till punkt och pricka för en gångs skull ? )

 

Och du ödlan, det var ett konsultskämt ( det är vad *L* betyder ), om man sen läser inlägg med titel "För nybörjare" vad ska man tro ? Sorry.

 

Trots att jag inte heller bett om nån stavningshjälp , lektion i X osv. har samtliga nästan brutit ryggen av sej för att hitta alla fel utom det som är problemet.

 

Nu frågade jag inte om hjälp men när vi nu har så många Linuxexperter här:

 

Varför klarar inte SILO att ladda upp en image när man använder en "stable release" från debian/mandrake ?

(Det finns inga lösningar hos resp. leverantör)

 

Läser SILO upp i löpande minne eller mappas imagen till en speciell adress ?

Kan det vara så att man genererat CD fel och lagt dit imagen efter SILO ?

Nån som har läst/sett källkoden som kan svara ?

LILO borde väl fungera på samma sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel, men är inte telnet.exe ursprungligen BSD-kod som Microsoft har lånat?

 

Fördelen med SSH (förutom krypteringen) är bla komprimerig och X-forwarding. För eller senare vill man väl ändå koppla sig mot resten av världen, så det är väl lika bra att köra SSH. Eller har telnet någon fördel, förutom att man kan koppla sig mot stenåldersmaskiner?

 

För Windows finns PuTTY, som alltid funkat klockrent för mig när jag tvingats använda det.

 

Svjv sitter de flest här på x86 (och Linux eller någon fri BSD). Frågor som gäller andra plattformar är det nog bättre att ställa på (nysgruppen) se.dator.sys.unix.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska för tydlighetens skull påpeka att XFree86 inte är tänkt att tillhandahålla en komplett grafisk miljö, de gör bara själva X-servern. Fönsterhanterare, paneler, ikoner, menyer, bakgrundsbilder, typsnitt och annat får man skaffa från någon annan. (Okejrå, XFree86 har twm och lite andra grejer, men det är knappast tänkt att alla ska köra twm).

 

Vad som är och inte är äkta UNIX kan alltid diskuteras. UNIX är ett varumärke som ägs av The Open Group, alltså bestämmer de vad som får och inte får kallas UNIX. Varken Linux, {Free|Net|Open}BSD eller MacOS X är certifierade. Rent genetiskt är iofs BSD:erna mindre oäkta UNIX än GNU/Linux, pga den ärvda BSD-koden. Å andra sidan kan man ju hitta slamsor av BSD-kod i Linux (och Windows osv). Hursomhelst är det en totalt meningslös debatt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Det här gäller inte alla, jag gissar att ni känner på

er vem som avses.

 

En jämförelse:

 

Om man i forum på andra sidan atlanten lägger in det

här med "20 års erfarenhet ..." tolkar man det så här:

Jaha, sladden sitter i,inget grundläggande tjafs utan här finns ett problem och inte bara nån som inte orkar läsa en manual.

 

och resulatet blir: ja, här finns några fler problem jag har sett ....., men har du provat ... osv.

 

 

I Sverige blir reaktionen:

 

Ja, jag har faktiskt ett/två/tre års erfarenhet, du ska inte tro att är nåt här, och förresten har du stavat fel här ....., Unix-trace på webben .., inlägget har hamnat fel i listan ..

(Jantelagens tjänare är i högform, märker ord och

ger sig i vissa fall in på områden man inte har en om)

och vi är förresten också experter...

 

Ja kanske det men

som brukligt med självutnämnda experter, när man

ställer några konkreta frågor om problem.

då är alla "experter" tysta, borta, osynliga.

Vad märkligt.

 

Nu kan jag ju dela med mej lösningen till ett problem, det verkar finnas en bugg i hanterandet av MIT-COOKIES

mellan Solaris 8 och RH 8:s implementation av X, som gör att den normala användandet av xhost inte fungerar på RH:s Xserver, andra hållet fungerar det dock.

Generera med xauth, kopiera till RH maskin och lägg in den.

 

Bootproblemet på SunBlade kvarstår dock olöst, tftp gäller som en workaround.

och till er PC-freaks, det börjar finnas en hel del Sun-maskiner hos privatpersoner och en del kanske vill prova Linux även om Solaris för Sparc är gratis.

 

Det här delen av forumet vart en tråkig upplevelse på sandlådenivå,

och tänk att ni ska vara Sveriges framtid i branschen.

Tips: försvara inte det som inte fungerar,

eller sök jobb hos MS.

 

(En lättnad, Statskontoret förordar Free/OpenBSD som serverplattform och Linux på skrivbordet.)

 

Ha det, experter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

|, när man ställer några konkreta frågor om problem.

|då är alla "experter" tysta, borta, osynliga.

|Vad märkligt.

 

Det är nog många som inte orkar läsa den här tråden längre, därför har du inte fått några svar på frågor du ställt här. Tror jag..

 

|En lättnad, Statskontoret förordar Free/OpenBSD som serverplattform och Linux| på skrivbordet.)

 

Så trevligt. OpenBSD är min favorit.

 

3l33t

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

JA, problemen fanns ju redan i första inlägget ..

 

 

Jag tycker nog att Unix, BSD eller AT&T baserat är betydligt mer moget än Linux.

 

Det är för mycket tjafs med grafiken där "systemprogram" har sina egna cachar och filer

och inte dynamiskt uppdaterar de "riktiga" filerna.

 

Kikat lite på MacOS X, bra, men har gjort en egen hantering av användare i en egen skum databas. Alla äpplen i samma korg, ingen bra ide påminner om Exchange tidigare där en användare kunna ta ner hela mailsystemet.

 

 

Ha det

 

/Bengt

 

---- ofcourse it works, it's UNIX ----

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga: Vem är det egentligen här som är den självutnämnde experten? Vem är det som kommer hit och börjar klappa folk på huvudet?

 

En annan reflektion: Vill man fråga folk med spetskometens inom open source-världen, så finns det två medier som tycks ha gått dig förbi: Usenet och mailinglistor. Webforum greppar oftast efter alltför mycket (man kan inte vara bäst på allt), och blir därför väldigt allmänna, "grunda" forum. Djupet hittar man på mailinglistorna och i vissa nyhetsgrupper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Du Bengt. Ta av dig kavajen och lätta lite på slipsen. Ta ett djupt andetag och varva ner.

 

Vidare så kan du inte klanka ner på medlemmar på forumet som är självutnämnda experter. Du börjar ju faktiskt med att tala om att just du är expert. Det ser inte bra ut om du förstår vad jag menar.

 

Det jag undrar mest över är att du/ni på eran webbsida går ut med att ni är experter på alla linux-distar och kör utbildningar blablabla.

 

Fakta från mig också:

Debian installationsskivan var bootbar senast jag provade. Vet om att debian fungerar alldeles utmärkt på en sun sparc-station.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här delen av forumet vart en tråkig upplevelse på sandlådenivå,

och tänk att ni ska vara Sveriges framtid i branschen.

 

Vilket lågvattenmärke!

Alla här på forumet är inte i yngre tonåren som du tycks tro. Jag förstår heller inte varför du lägger så mycket tid här när det uppenbarligen inte ger dig något?

 

Du låter som en bitter stofil, som helst hade varit utan både GUI och högerklick... Ryck upp dig, vet jag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en trevlig läsupplevelse jag fick av att läsa denna tråd. Dock känner jag mig fortfarande lite vilsen när de flesta drar upp en massa olika system, vem har skapat dessa, opensource projekt ect. Egentligen, vem bryr sig vem som skall handha licenser? Kanske inom vissa grenar så gör men detta men jag som är noob inom *nix linux fattar fortfarande inget =P

 

*historia*

Fick min första dator, en sx486-25 vid 12 år ålder där jag installerade OS/2 men bytte snabbt till MSDOS 5.0 tror jag det var. Och sedan löpte linan ut till WinXP, Adv Server. Känner mig inte direkt som någon guru eller expert på just datorer utan kan relativt mycket om det jag brukar arbeta med.

 

Tänkte för någon månad tillbaka, testa och vidareutveckla mig en del. Började då läsa och luska i vilket system som var bäst lämpat för att jag skall få använda min dator på det sätt jag vill använda den till. Det vill säga, allt. Detta är nu väldigt svårt att svara på, det vet jag men jag hörde mycket gott om Freebsd så jag laddade hem första imagen och brände ned den, installerade och testade, testade och åter testade. Nu efter en månad är jag faktiskt helnöjd. Samt att jag faktiskt har kommit en lång väg som jag först inte trodde var möjligt. Gamla unix-epokrar för mig existerar inte, utan jag ser bara framåt. FreeBSD 5.0 stabile på en Dell dator är för mig framtid. Många talar för att det är så himla bra med SUN, men för mig säger det inte mycket. Det jag hört att det är hur dåligt som helst eftersom SUN komponenter inte kan komplimenteras med någon annat än förstnämnda. Detta tolkar jag som att Sun inte skall användas. Visst, nu kommer nog någon och påstår att i servermiljöer är det hur bra som helst eller liknande. Men vad är det då för fel på en vanliga x86 dator med exempelvis *BSD? De mesta av det jag gjorde på min före detta winxp fungerar på min fbsd nu. Jag blir så himla trött på raskriget mellan alla operativsystem, visst håller jag med om att man inte skall låta Microsoft ta över marknaden eftersom det går ut på att rikast får mest och det gillar jag inte alls. Mitt tips: testa flera, bytt och lär dig och ta sedan små delar av olika system och koda ditt eget operativsystem om du inte är nöjd.

 

 

Och Bengt behöver inte vara orolig inför framtiden, jag skall berika mig så mycket jag kan då jag läser till civilingenjör inom data. Jag anser att datorer är framtiden och jag lär mig saker var dag som kommer, jag är intresserad och har lätt att lära mig. Det jag kan nu ger mig grunden till att fördjupa mig.

 

Slutligen tycker jag inte någon skall kivas om vem som är expert och inte. Jag vet att detta eforum är källan till mycket av min nutida vetskap om unix och vet att den kommer att även i framtiden delge mig avancerade svar. Det finns bland annat en här på forumet som verkar kunna i stort sett allt och jag att han framstår som en expert för mig. Det är många om jag i detta forum, därav många enkla svar men bakom enkla svar finns många gånger personer med enorm information. Dock är ännu inte jag den personen med tanke på unix/linux.

Bengt, man skall inte generalisera nivån på ett eforum bara för att man själv kanske inte får de svar man förväntar sig. För att få svar krävs rätt fråga till rätt person.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå gärna tillbaks och läs ditt första inlägg (och resten av dem).

 

Om man vill ha svar på en fråga underlättar det om man inte börjar med att raljera över hur allting suger, och sedan varva sina frågor med ännu mer raljerande och missuppfattningar. Det hjäper också om man inte kallar dem man ställer sina frågor till för idioter. Om du nu måste avreagera dig finns det andra fora för detta. Separera gärna ditt trollande från frågorna, så blir det inte så tröttsamt att försöka hjälpa dig.

 

Att ha 20 års erfarenhet behöver inte betyda nåt. Det finns säkert sekreterare/liknande som har 20 år erfarenhet av att använda Unix, men ändå knappt vet nåt om hur systemet funkar. Ett bättre sätt än att häva ur sig hur många års erfarenhet man har är att ge en bra beskrivning av de problem och visa att man har en viss insikt i hur saker fungerar.

 

Och vem här (förutom du) har beskrivit sig själv som expert?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leprechaun

Bengt!

 

Jag tror inte att någon här ifrågasätter din kompetens. Det jag och kanske andra reagerade på var ditt sätt att uttrycka dig på. Det fungerar inte med att dissa GNU/Linux med utsagor som...

 

Tendensen ser ut som i mitten av 80-talet, en hop glada amatörer med obegränsat med tid, våldsamt hurrande över sej själva varje gång något fungerar.

 

Så problemet är långt från olösligt men det ligger nog på en lite högre nivå än PC-hack.

 

Men för att det är mest juniorer som sysslar med Linux så är allt nytt

 

...bara för att man själv råkat ut för problem. Det finns mängder av affärskritiska system som idag körs under GNU/Linux och det är definitivt inga "glada amatörer" eller juniorer som står bakom dessa.

 

Det fungerar inte heller att kalla eforum-medlemmarna för "newbies". Vi känner inte dig och du känner inte oss och därför tycker jag det är lämpligast att utelämna sådana värderingar i inläggen.

 

Som någon tidigare skrivit i tråden är det nog så att de flesta här kör GNU/Linux på x86-plattformen och därför inte har några erfarenheter den hårdvaruplattform du använder.

 

Detta var mina sista ord i denna tråd.

 

\\Leprechaun

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...