Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För Linux nybörjare


Bengt Skyllkvist

Rekommendera Poster

Bengt Skyllkvist

I vissa fall är det helt obegripligt.

 

Jag har 20 års erfarenhet av BSD, Sun Solaris 1 & 2, IRIX mfl och började med Linux i förrgår.

 

Tendensen ser ut som i mitten av 80-talet, en hop glada amatörer med obegränsat med tid, våldsamt hurrande över sej själva varje gång något fungerar.

 

Jag förstår er som tycker det är krångligt.

Tankade hem Mandrake, Suse, debian och Red Hat.

Det enda enkla var att bränna CD-skivorna med CDroast på ett RedHat 8 system.

 

Krav 1 borde vara att det går att boota från CD:n, fungerade med RedHat 6.2 och Suse. För Mandrake och debian vart det att tanka hem images, driverfil och tftpboot-program. Lägga in det här på en Solaris 9 maskin och boota över nätet.

Svagt när man påstår sej supporta UltraSparc maskiner,

just det, kör på 7 SunBlades, 2 Ultra 1 och en Sparc 5

 

Suse ställer knappast några frågor alls, installerar kanonbra, svenska tecken !!! och ett snyggt gränssnitt.

Hänger dock hela maskinen helt omotiverat ibland ( tex vid skapandet av en xauth fil). Windows-start nödvändig, man får röda utslag .....

 

RedHat 6.2 bootar på Ultra, installerar bra men att lägga till KDE i efterhand inbegriper att hitta bibliotek på en norsk site.

Mycket stabil dock, inga problem alls.

 

Debian, suck. Kommer med frågor om framebuffers, mus etc. som inte ens finns kvar längre. Väljer intuitiv och hela tangentbordet försvinner om man försöker konfigurera det.

Vidare musen ( sunmouse ) fungerar inte, dvs Xwindows startar inte.

Stjäl Suse:s XF86config, och se det fungerar. Men svenska går inte att få som språk.Tangentbordet har sina döda zoner. yvärr försvann den snygga debian desktopen till förmån för Gnome efter omstart, synd.

En sak imponerade, apt. En applikation som läser in på vilken CD ( av 6 ) alla paket finns, mkt bra.

 

Mandrake, inte så mycket att orda om, ganska likt RedHat.

 

Slutsats, Linux har syggare detaljer i grafiken, fler spel, minst två program som gör samma sak, image viewers, editors, control panels osv.

Nu är det väl inte det man vill ha i första hand, personligen skulle jag prioritera, ett bra installationsprogram ( PGI för debian ? ), skilda menyer för systempgm och övrigt lulllull, stabilitet, manual sidor som stämmer med verkligheten och ett system som fungerar.

 

Men Solaris, Free, Open, NetBSD är i en helt annan division när det gäller kvalite.

Dessa är också "gratis" med undantag för Solaris för Intel som kostar USD 20 att ladda ner.

 

 

Men här kommer ett färdigt system upp, allt fungerar och när man lärt sej kan man börja ändra till Gnome eller Kde osv.

 

Hoppas nån kan ha lite hjälp av det här, men att läsa igen installationsmanualen innan skadar aldrig. Speciellt om du vill ha flera OS på burken. Det är innga problem, kräver bara planering.

 

 

/Bengt

 

---- ofcourse it works, it's UNIX ----

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tendensen ser ut som i mitten av 80-talet, en hop glada amatörer med obegränsat med tid, våldsamt hurrande över sej själva varje gång något fungerar.

 

Ack ja, det var tider det, när nördar var nördar och kvinnor var kvinnor, och aldrig skola dom mötas :D;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag vanligtvis förespråkar FreeBSD, så måste jag ändå till Linux försvar säga att det är en sned jämförelse du gör. Linux må vara portat till många plattformar, men det är för x86 som det ursprungligen skapades. Det är alltså att inte orimligt att vänta sig vissa svårigheter på en Sparc-baserad maskin (poängen med Linux var ju just att skapa ett gratis unixsystem för x86). Och du, apt-get kan mer än att bara läsa in program från rätt cd.

 

Och vad menar du med att Linux har snyggare detaljer i grafiken? Linux har ingen grafik alls. Det du ser under XFree86 + KDE eller Gnome har inget med Linux att göra. Återkom om 20 år..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

En del av problemet är den här typen av kommentarer:

Linux har ingen grafik, det ligger i KDE, Gnome ..."

 

Linux är nämligen endast en kärna som används av ca 169 olika leverantörer idag ( och för din info, det är inget UNIX-operativsystem )

(Men för att det är mest juniorer som sysslar med Linux så är allt nytt, även för journalister uppenbarligen.

Ta exemplet med LSB, hurra,hurra en standard för Linux.

 

För den nyfikne, skapade Sun och AT&T 1984 SVID där The Open Group certifierat UNIX-OS. Men 19 år senare är sånt här unikt för Linux, enligt Computer Sweden, suck.)

 

Så långt är det rätt MEN debian, RedHat, Suse mfl har tagit ett Freex86 paket och skapat sina egna små bilder, menyer, frontpaneler osv. annars hade alla GUI sett likadana ut.

CDE må vara tråkigt, trögt och svårprogrammerat men det har identiskt utseende oavsett plattform.

 

Att Linux är utvecklad för intel-typen av processorer är rätt men att påstå att man supportar en arkitektur och släppa något som inte ens går att boota, där tycker jag gränsen går.

 

F.ö. har BSD Unix fungerat på PDP, VAX, Motorola, Sparc och andra risc-processorer samt på alla Intel-varianter.

Så problemet är långt från olösligt men det ligger nog på en lite högre nivå än PC-hack.

 

 

/Bengt

 

---- ofcourse it works, it's UNIX ----

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bengt;

 

Du är registrerad idag, du känner uppenbarligen inte till att *nix kompetensen på det här forumet är ganska hög, att komma med historiska anekdoter och samtidigt presentera sig själv som "Unix guru" imponerar inte...

 

Fö var Linux "entusiast" period i början/mitten av 90-talet, det har hänt ett och annat sedan dess.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du behöver tala om för oss att Linux endast är en kärna...

 

--

 

Oh ... I forgot:

I am afraid UNIX is just a registered Trademark of the OpenGroup. If you have enough money to pay them, you may call your coffee machine a UNIX-system.

Open software projects like FreeBSD of course don't pay.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara lite trolling på gång...

 

Vidare musen ( sunmouse ) fungerar inte, dvs Xwindows startar inte.

 

Vad är XWindows för nåt? Mig veterligen finns det inte något sådant. Däremot X Window (med blanktecken och utan s) vilket en expert som du borde känna till.

 

\\Leprechaun

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt är det rätt MEN debian, RedHat, Suse mfl har tagit ett Freex86 paket och skapat sina egna små bilder, menyer, frontpaneler osv. annars hade alla GUI sett likadana ut.

 

Jag tror jag ska skriva ut detta och rama in det på väggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, lite snälla kan ni väl vara :)

 

Jag förstår Bengt lite, han känner sig nog lite vilsen i Linux-världen... precis som jag känner mig lite vilsen framför en Solaris-burk :) (Tur att skolan börjat gå från Solaris till fördel för Linux :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, lite snälla kan ni väl vara :)

 

Nä nä, här är vi skoningslösa ;)

 

Bengt skriver:

 

Jag har 20 års erfarenhet av BSD, Sun Solaris 1 & 2, IRIX mfl och började med Linux i förrgår.

 

Hela tre dagars erfarenhet av Linux? Om jag vore i Bengts situation skulle jag nog vänta några dagar till innan jag kläckte ur mig den här typen av inlägg på ett forum på nätet.

 

\\Leprechaun

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Kul kommentarer, påminner mej om när mina grabbar var i sex-årsåldern ..

 

 

Jag har följt listan ett tag och att påstå att *nix kompetensen är hög, ja ja när kommentarerna börjar gälla stavning och blankslag tror jag vissas kompetens är högre i handarbete än datakunskap.

( och standarden heter f.ö. X11R6 efter som X Windows är protokollet om man nu ska märka ord )

 

och att Linux "kommit långt", ja ja om 10 år bootar det säkert också.

 

och jag har troligtvis glömt mer om UNIX än många kommer att lära sej men visst är jag lite vilsen i Linux, skala bort leksakerna i bild och färg så finns det ett OS under skalet. Tyvärr helt okänt för er uppvuxna med Win 3.11 och framåt.

 

Kanske borde nämnt att jag tittar på det för statens OpenSource projekt och prioriteten här är inte hur många spel det finns, att bränna CD-skivor, hitta en DC-klient osv. Man vill ha något som fungerar, konstigt eller hur med tanke på att man bootat om flera gånger om dan i åratal ?

 

 

 

Tycker nog att nivån här är relativt låg, därför ett litet inlägg till newbisen och det är väl dem ni tillhör eftersom ni läste det.

 

Om någon har problem kan man få experthjälp på experts-exchange.com, DÄR är kompetensen högre.

 

 

och nu ska jag lösa ett roligare problem, men det vet väl ni svaret på ?

Varför måste man generera en ny MIT-COOKIE med xauth varje gång X-klientprogrammet direkt ska kunna använda X-servern i RedHat 8.0

 

Skicka gärna svaret !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kul kommentarer, påminner mej om när mina grabbar var i sex-årsåldern ..

 

Och den där typen av attidtyd från din sida hjälper inte heller, i din personalia står det att du är 51 år gammal, det märks tyvärr inte....eller är det kanske just det som märks?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tre dagars erfarenhet av Linux? Om jag vore i Bengts situation skulle jag nog vänta några dagar till innan jag kläckte ur mig den här typen av inlägg på ett forum på nätet.

 

Nu kanske inte jag är den störste experten (17 år är nästan längre än min existens), men jag kan hålla med om att tre dagars användande är lite för kort tid för att uttala sig om saken. Håll på ett tag, testa och dona, jag förstår att Linux inte är lika anpassat som Solaris när det kommer till en av Suns maskiner, men man ska inte ge upp för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och att Linux "kommit långt", ja ja om 10 år bootar det säkert också.

 

Ja. Precis som nu. Såna där kommentarer är bara fåniga.

 

och jag har troligtvis glömt mer om UNIX än många kommer att lära sej men visst är jag lite vilsen i Linux

 

"OK"

då vet vi...

 

skala bort leksakerna i bild och färg så finns det ett OS under skalet.

 

Uhm... nog för att vissa solarisburkar har svartvit skärm, men bara för att det finns "bild och färg" så betyder det inte att det inte är ett fullvärdigt OS.

 

Tyvärr helt okänt för er uppvuxna med Win 3.11 och framåt.

 

Jag är uppvuxen med AOS...

 

Kanske borde nämnt att jag tittar på det för statens OpenSource projekt och prioriteten här är inte hur många spel det finns, att bränna CD-skivor, hitta en DC-klient osv. Man vill ha något som fungerar, konstigt eller hur med tanke på att man bootat om flera gånger om dan i åratal

 

Dom flesta på eforum kör Linux som server-OS.

 

Om någon har problem kan man få experthjälp på experts-exchange.com, DÄR är kompetensen högre.

 

 

och nu ska jag lösa ett roligare problem, men det vet väl ni svaret på ?

Varför måste man generera en ny MIT-COOKIE med xauth varje gång X-klientprogrammet direkt ska kunna använda X-servern i RedHat 8.

 

Fråga där då.

 

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 22:37:08 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Aha, nu förstår jag.

Ser på webb-tracen att gänget är från högskolan,

vänta tills ni kommer ut i verkligheten,

och var inte ledsna, ni växer också till er,

kunskaperna ökar och ni vågar underteckna inlägg med namn.

 

På ett företags datavdelningen finns ingen tid för att "hålla på och pula ett tag", är man däremot inhyrd konsult från Sveriges ledande(?) dataföretag kan det vara lönsamt. *L*

 

Men nu vet alla nybörjare att man bör ha mycket tid, lång erfarenhet och hjälp för att kunna skriva

"boot cdrom" och förvänta sej att det också händer.

 

Men det är kanske det här med "gratis". Man får vad man betalar för. Fick en MAC i min hand för första gången. Tog 10 minuter att få in den på nätet,starta telnetd och koppla upp sej mot den.

Men som sagt, det är UNIX och inte gratis.

 

Nej, 160 spänn kostar det att få något som fungerar både först och femtionde gången eller gå med någon BSD-release.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt!

 

Det märks att du inte är särskilt van vid att posta inlägg på nätet. Jag är själv ny på eforum och skulle aldrig någonsin få för mig att posta inlägg liknande dina. Risken för att göra bort sig är total.

 

Tycker nog att nivån här är relativt låg, därför ett litet inlägg till newbisen och det är väl dem ni tillhör eftersom ni läste det.

 

Vi är många här och vi är flera som har minst lika gedigen erfarenhet inom området som du. Genom att inkompetensförklara oss gör du dig bara löjlig.

 

För övrigt är det ingen här som bett om din "hjälp".

 

( och standarden heter f.ö. X11R6 efter som X Windows är protokollet om man nu ska märka ord )

 

Jag märker inte ord. Jag påpekar bara att det heter "X Window" utan avslutande "s".

 

Företaget du representerar lär inte vinna några PR-poäng på dina inlägg. Snarare tvärtom.

 

\\Leprechaun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, nu förstår jag.

Ser på webb-tracen att gänget är från högskolan,

vänta tills ni kommer ut i verkligheten,

och var inte ledsna, ni växer också till er,

kunskaperna ökar och ni vågar underteckna inlägg med namn.

 

"Gänget?"

 

Men det är kanske det här med "gratis". Man får vad man betalar för. Fick en MAC i min hand för första gången. Tog 10 minuter att få in den på nätet,starta telnetd och koppla upp sej mot den.

Men som sagt, det är UNIX och inte gratis.

 

Telnetd..? Du skämtar va?

 

 

/brorsan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är många här och vi är flera som har minst lika gedigen erfarenhet inom området som du

 

Efterssom han bara använt Linux ett par dagar skulle jag gissa att han har mindre erfarenhet om det än 90% av Eforumarna i "Linux & Unix"-forumet ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ser på webb-tracen att gänget är från högskolan

 

Ah din mystiska trace-Unix som ser alla IP som våra datorer skickar ut...

 

Nä Bengt, man vet att du är en klassisk lamer när du börjar med att tala om för alla hur mycket du vet och sedan skriver på en nybörjares nivå, sorry, du har gjort bort dig och det vet du, det kan man lätt utläsa av dina svar.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det faktum att han använder telnet tar bort honom från "seriös"-listan... Nåt borde han lärt sig under 20 år...

 

 

"Krypterat? Nä, det är bara skit som tar upp bandbredd!"

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - med reservation för att ha gått för långt efter 35 timmars "uptime" ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, nu förstår jag.

Ser på webb-tracen att gänget är från högskolan,

vänta tills ni kommer ut i verkligheten,

och var inte ledsna, ni växer också till er,

kunskaperna ökar och ni vågar underteckna inlägg med namn.

 

Jag ser det inte som någon nackdel att jag råkar studera på högskola i detta sammanhang. Det kanske kan ses som en trevlig sak att du skriver ut ditt namn, men det ger inte samma genomslagskraft här som när du skriver en insändare till en tidning. Vill någon veta vad jag heter så talar jag gärna om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kunskaperna ökar och ni vågar underteckna inlägg med namn.

 

Självklart vågar vid det. Men vi ser ingen anledning till att exponera oss för alla tokstollar på nätet. Vi kan föra en lugn och sansad diskussion utan att behöva avlsöja namn, adress, telefonnummer osv.

 

På ett företags datavdelningen finns ingen tid för att "hålla på och pula ett tag", är man däremot inhyrd konsult från Sveriges ledande(?) dataföretag kan det vara lönsamt. *L*

 

Jag förstår att det är mig du syftar på. Jag jobbar inte som "inhyrd konsult". Jag sitter på samma stol varje dag på WM-data och ägnar mig för närvarande åt kvalificerad programutveckling för vår egen räkning. Under min tid inom branschen har jag sedan 1985 arbetat med installation, konfiguration, optimering etc i DGUX, Xenix, Windows i alla varianter, Solaris, HPUX, AIX och GNU/Linux när det gäller operativsystem.

 

Jag ogillar starkt att bli kallad "newbie" av dig.

 

\\Leprechaun

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Hm, skrev ett inlägg för nybörjare om vilka problem man kan stöta på och eventuella alternativ att överväga.

 

Att det fanns så många nybörjare här som reagerar på stavning, ålder och att jag inte 100% pro Linux kunde

jag inte drömma om. När man lämnar fakta och börjar märka ord brukar vara ett tecken på att är ute på tunn is ( kompetensmässigt )

 

Men uppenbarligen har det engagerat många, underligt är att av de 23 som kollat upp min website körde INGEN Linux. (Märkligt tycker jag efter alla inlägg)

 

Men till ämnet,

faktum kvarstår att men bör nog läsa de här 20 sidornas installationsmanual trots att någon tyckte det var jobbigt, innan men ger sig på någon Linux.

 

Det kan ju uppstå en del problem även om man som jag tycker att jag kan en hel del om Unix, tänk då vad mycket längre bort en Windowsanvändare kommer att vara.

 

Speciellt om han/hon aldrig jobbat på en kommandorad,

då är det nog en fördel om systemet kommer igång och man kan börja hacka på ett fungerande system.

 

Man efterlyste ju " lika lätt som installera XP " men fördelen med *nix är att när det väl är på plats så fungerar det.

 

Ha det,

 

/Bengt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, skrev ett inlägg för nybörjare om vilka problem man kan stöta på och eventuella alternativ att överväga.

 

Är man nybörjare och bara vill ha ett "fungerande" Linux kan man kolla på Lycoris. Det är enklare att installera än XP.

 

 

Men uppenbarligen har det engagerat många, underligt är att av de 23 som kollat upp min website körde INGEN Linux. (Märkligt tycker jag efter alla inlägg)

 

Linux är ett server-OS först och främst. Själv kör jag XP som desktop-OS då det är överlägset någon *NIX-dito.

 

 

Men till ämnet,

faktum kvarstår att men bör nog läsa de här 20 sidornas installationsmanual trots att någon tyckte det var jobbigt, innan men ger sig på någon Linux.

 

Beror på förkunskaperna. Själv har jag aldrig läst "installations-manualen". Dock är 'man' ett väldigt bra kommando...

 

Det kan ju uppstå en del problem även om man som jag tycker att jag kan en hel del om Unix, tänk då vad mycket längre bort en Windowsanvändare kommer att vara.

 

Köp en bra bok!

 

 

Speciellt om han/hon aldrig jobbat på en kommandorad,

då är det nog en fördel om systemet kommer igång och man kan börja hacka på ett fungerande system.

 

Det finns ju distar som är "speciellt avsedda" för windows-användare (dom flesta)...

 

Man efterlyste ju " lika lätt som installera XP " men fördelen med *nix är att när det väl är på plats så fungerar det.

 

Lycoris

 

 

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2003-03-01 00:45:38 av brorsan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...