Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig skärpa med tv-out från ATI


Martin

Rekommendera Poster

Tjo!

 

Så har man äntligen löst problemet med svartvit bild på tvn från datorn. Tog bara ett halvår... =)

 

 

Jag har ett radeon 9700 pro som jag kopplar till min tv m.h.a en s-vhskabel till en adapter som gör om s-vhs till komposit, från adaptern går en RCA-kabel till tvns scart.

Men, skärpan är skitkass! Är det många som har samma problem med tv-out med ATIs chip? Eller är det min inte-så-jätte-bra tv som spökar?

 

Jag undrar även om det finns nått smidigt sätt att ställa om upplösningen på tvn så att hela bilden får plats (gärna utan svart rand i kanterna) utan att ställa om skrivbordsupplösningen?

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 17:45:01 av Martin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klickar i "Theater Mode" i fliken Overlay i de avanserade inställningarna så kommer man att ha filmen i "fullscreen" på tvn oavsett hur stort fönstret är på datorskärmen. Man kan alltså använda datorn medans man kollar på film!

 

 

Har tyvärr fortfarande en svart list runt bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr fortfarande en svart list runt bilden.

Den svarta ramen runt bilden beror på signalen körs i "under scan"-läge. Detta brukar gå att justera mha ex programmet TVTool eller kanske rentav i inställningarna till ditt grafikkort(?).

 

Anledningen till att du inte får detta med vanliga TV-sändningar är de körs i ett annat scan-läge.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...