Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pdf en dålig standard


€inri

Rekommendera Poster

Hej

Det finns de som gillar fdf-formatet.

Jag menar att det är dåligt anpassat till det

kontinentala europeiska området med A4-papper som standard.

I varje fall jag kan aldrig få ut de korrekta sidorna ur t.ex. en Prop. om 267 sidor. Om sidorna 135 - 144 är av relevans och jag begär utprint av dessa så kommer det ut fel sidor. Alltid. Dessutom är inte det här en utbredd, öppen standard. Ett pdf-producerande program är dyrt - mycket dyrt för en privatperson.

 

För myndigheter är ju priset (ansett som) försumbart eftersom det är skatter som betalar.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det har ju gett en standard vid tryck. Vet inte om det är en bra standard, men det är i alla fall en standard.

 

På webben så finns det alltid folk som vill anser att layouten är viktigare än innehållet. Jag föredrar att de lägger ut PDF filer istället för att dom gör oanvändbara HTML-sidor... Dessutom ger PDF en bra möjlighet att låsa dokument, det uppskattas av många.

 

Du har en massa kompisar bland synskadade webbsurfare. En hel del hatar PDF intensivt. Dokumentskapare verkar rutinmässigt låsa möjligheten att kopiera text ur ett dokument. Det gör att det inte går att läsa PDF'er med skärmläsare (syntetiskt tal). Visserligen finns det lösningar**, men det är en hel massa stul bara för att kunna läsa en instruktionsbok...

/m

 

 

**(OCR-program, ett accessability hack för AR4 som går runt kopieringsskyddet. Acrobate5 tillåter att skärmläsaren får hämta text, samtidigt som dokumentet är kopieringsskyddat. Men då blir dokumentet oläsbart med AR4...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inga problem att få ut rätt sidor när jag skriver ut, däremot kan det ju vara lite missvisande om dokumentet har sidangivelse som inte räknar med ev. innehållsförteckning m.m.

 

pdf producerande program må vara dyra i de flesta fall (har dock för mig att det finns billigare/shareware/freeware varianter - men de är säkerligen inte lika bra som adobes egna men men...).

 

men själva formatet har jag inget emot..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det finns de som gillar fdf-formatet.

 

Låt mig gissa att du menar pdf och inte fdf?

 

>Jag menar att det är dåligt anpassat till det

>kontinentala europeiska området med A4-papper som >standard.

 

På vilket sätt är PDF dåligt anpassad för A4? Vad saknas?

 

>I varje fall jag kan aldrig få ut de korrekta sidorna >ur t.ex. en Prop. om 267 sidor. Om sidorna 135 - 144 >är av relevans och jag begär utprint av dessa så >kommer det ut fel sidor. Alltid.

 

Ok låt mig gissa, du ser att det står sidan 12 på en sida i dokumentet och när du väljer att printa sid 12 så kom det en annan? Då är det ju så här att man i en trycksak tex prop/bok/folder eller vad du vill inte räknar med omslag, smutstitel, osv som sidor så sidan 1 (den du ser numrerad) är sidan 1 i boken och inte i pdf-dokumentet. Jag kan förstå att det är förvirrande om man inte tänker efter men använd sidhänsviningen i acrobat (du ser den längst ner i acrobatfönstret)så komemr du att greppa hur det funkar. PDF är dessutom så vackert gjort att det låter pdf-skpaparen efiniera om sidnumreringen så att det går att kringå det problem du beskriver om bara pdf-skaparen gör sitt jobb rätt.

 

>Dessutom är inte det här en utbredd, öppen standard. >Ett pdf-producerande program är dyrt - mycket dyrt >för en privatperson.

 

Nähä!? Det är inte en utbredd standard? Hur menar du då? Vad är en utbredd standard enligt dig? Vad vill du påstå är en öppen standard när det gäller att låsa en layout med bibehållen tryckkvalitet? EPS?

 

Och visst finns det dyra program som du kan tillverka PDF-filer med men det finns också billiga, du kanske skulle ta en titt på ghostscript som är gratis?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...