Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byta fläkt i nätagg.. kabelstrul

DeXtah

Recommended Posts

Tjo har ett Chieftec nätaggregat, tänkte byta 80mm fläkten i den till en papst, kruxet är att i den nu sitter fläkt med 4 sladdar, röd, svart, gul och gulsvart.

På den nya är det 3 sladdar, 2 för ström o en rpm antar jag.. kan kag klippa av kablarna från den gamla fläkten o koppla in den nya med den röda o svarta sladden? eller behövs den gula o gulsvarta på nåt vänster?

hmm.. ideér någon ??

/DeXtah\ "Im Dreaming Of A Sileeeent Compuuuuutaah"

Fyra sladdar? Udda...

Ser du vart sladdarna går? Åt båda hållen asså?

Du kan ju testa å klippa, men risken är ju att nätagget känner att det inte längre finns nån kylfläkt och stänger av sig självt. :/

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

Hallo igen.. jag klippte av de 4 kablarna o drog ut de 3 sladdarna till moderkortet, men sladdarna var för korta för att räcka !!! Men jag bände så jag kunde höra hur fläkten lät, o det lät alldeles för högt, fast det bara är en papst 80mm 19dB. Men tänkte att jag kunde koppla den på lägre volt, det är ju en blå, röd o vit sladd, hur ska man koppla dom för lägre volt?

Sådär, jorrå 19dB går att höra, beroende på hur mycket bös det är i vägen framför den, o i ett nätagg är det TAJT !! , men jag tror nåt ligger o skaver lite oxå kanske det låter lite lite tjoff tjoff typ..

Jag modda om den till 7volt oxå, funkar finfint, låter betydligt mindre, ska nog modda om min chassi papst fläkt 80mm 19dB till 7V oxå.. bara å klippa o klistra lite :) länken funka bra, men jag hitta bättre förklarat på www.nordichardware.com, det var bara att flytta 2 kablar till andra på molex kontakten, o så blev det ännu tystare !

Nu slipper jag beställa såna där RPM ändrare från GTEK o slipper dyra frakten för några såna, men jag borde nog skaffa lite sockelbitar istället för eltejp, känns lite halvfarligt o kalle anka lösning !

Nån som vet nån länk till schysta 7v moddar och bilder på det är välkomna att "tråda" vidare här :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...