Just nu i M3-nätverket
Jump to content

temperatur...

mros

Recommended Posts

Äh, håll lite koll på lådan bara. När du ser att färgen på chassit börjar smälta och krulla sig kanske du ska stoppa i en chassifläkt eller två. ;)

53-55°C låter helt normalt! Klättrar den över 70°C bör du se över din kylning.

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

[inlägget ändrat 2003-02-28 12:57:49 av NoiseKiller]

Om processorn ligger på 55 grader idle, dvs helt obelastad, så når den upp till strax över 60 grader, kanske tom till 65 när du belastar den. En varm sommardag när luften är fuktig klättrar den lätt över 70 grader.

Som sagt, jag har byggt många datorer med Athlon-processorer jag har bara sett temperaturer över 55 grader en gång innan och det var när jag glömde kylpastan ;-)

- niklas

- http://www.datorguide.com

Som sagt, jag har byggt många datorer med Athlon-processorer jag har bara sett temperaturer över 55 grader en gång innan och det var när jag glömde kylpastan ;-)
Då har vi två helt olika erfarenheter. Jag har då aldrig sett en AMD XP/Tb under 50°C utan kylning som väsnas kraftigt (eller extrem på annat vis).

Ta en Taisol (Copperbase), byt ut kladdet under mot riktig kylpasta, köp eller bygg en 60->80mm fläktadapter och sätt dit en 80mm-fläkt. Klart! ;-)
Oj va enkelt det kan vara!

Men du... En liten hake. Om jag skulle montera den där snurran i mitt chassi hemma hade det varit ca 2 cm ifrån chassiväggen till insuget på 80mm-fläkten. Och hur bra kyler det?

Så länge vi snackar om standardkylare (som de flesta med frågor om höga tempar har), så ligger samtliga över 55°C. Och eftersom prollarna fixar upp till 90°C är det väl ingen idé å börja lipa såvida man inte vill tysta ner åbäket..? :)

Med min Taisol orginal med deltafläkt har jag under 40 grader. Det är inget magiskt.

En AMD klarar visserligen 90 grader, men hur länge då?

Med min Taisol orginal med deltafläkt har jag under 40 grader

utan kylning som väsnas kraftigt

Har delta börjat göra tysta fläktar? -nyfiken-

Vad har du för rumstemperatur förresten?

CJ Björkdahl

55-60 grader har även de som tror att de har 40 grader. Beroende på att deras tempgivare visar fel. ASUS-moderkorten har oftast en korrigerad tempgivare, som visar "verklig temp". Dvs. inte 40 grader utan närmare 60. Något som brukar stå nämnt i ASUS-manualerna.

MVH

pedagogen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...