Just nu i M3-nätverket
Jump to content

XF86Config

Miyo1

Recommended Posts

Jag testade att lägga in Debian (senaste distributionen, Woody och Debian 2.1) men ingen av distributionerna klarade av att köra X. då lade jag in en gammal Mandrake istället, version 7. X drog igång utan knussel. Kan till och med köra 1024x768 på den gamla 15-tumsskärmen, vilket var mer än jag hoppats på. Nu är jag dock inte så intresserad av att köra Mandrake, utan vill kunna använda Debian, och då med både textbaserat och grafiskt gränssnitt. Min fråga är: kan jag helt kallt kopiera XF86Config-filen från Mandrake till Debian, eller kommer det att ställa till enorma bekymmer? Kommer det att fungera? Under installationen av Mandrake behövde jag aldrig ange vad det var för grafikkort (Matrox G200) och ej heller de horisontella och vertikala synkvärdena för skärmen. Det bara fungerade. Finns det några tips, några funderingar?

OK, det är bara att testa, det kan ju knappast bli sämre. Eller ska jag bara kopiera de delarna som rör skärmen och grafikkortet?

Den senaste Debian kallas för Woody. Jag testade den, och när inte det fungerade provade jag med en äldre distribution, nämligen Debian GNU/Linux 2.1.

Som sagt, hoppas att det inte ställer till med några bekymmer att bara kopiera över konfigurationsfilen.

Det bör det inte göra, men möjligen kan det vara klokt att göra en distupgrade till unstable, och uppgradera X till senaste versionen 4.2.x . Mandrake använder förmodligen en rätt ny version av X.

Nje, jag är ganska säker på att Debian woodys X är nyare än mdk 7's. Om jag inte minns helt fel anv sig woody av 4.0.3, medans mdk 7 kör 3.X.X (minnet sviker, dags att gå och sova snart).

Nåväl, kan hända att jag svamlar med tanke på min grad av medvetande vid denna tidpunkt, isåfall får jag väl ändra på inlägget när jag vaknar imorgon (om jag alls kommer ihåg att jag skrev det:P)

[inlägget ändrat 2003-03-05 12:25:52 av a5300]

[inlägget ändrat 2003-03-05 12:26:28 av a5300]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...