Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamic Drive Overlay går ej att ta bort?


Clas Ericson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag blir inte klok på det här... Jag har flyttat över en IBM-disk (120GXP 80GB) till min nya dator (Celeron 2GHz, Asus P4S533-MX med stöd för ATA-133). Eftersom gamla datorn inte tog så stora diskar så var jag tvungen att installera "Dynamic Drive Overlay".

 

Nu tänkte jag ta bort det eftersom moderkortet stödjer disken, men även fast Disk Manager säger att den tagit bort det så anger BIOS att max LBA kapacitet bara är 33820 MB. Både Fdisk och WinXP säger samma sak. Det spelar heller ingen roll om jag specar disken manuellt i BIOS.

 

Är det någon som har en idé? Oerhört tacksam för hjälp!

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

Hämta Drive Fitness Test

Skapa disketten

Boota från disketten

Markera din problem-HD

Välj menyalternativet "Erase Disk" som finns någonstans där (tror det är under Utilities eller något sådant" - du får ursäkta att jag inte orkar boota om och kolla, men jag lovar att det finns där.

Nu görs en s.k. lågnivåformatering av din HD - inget farligt, men du blir av med allt som ligger på den - inklusive DDO. Sedan är det bara att starta om datorn, och inifrån XP skapa en ny partition och formatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälpte inte lågnivå-formateringen. Fortfarande rapporteras disken med en storlek på 33 GB. Några andra förslag eller tips?

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ställt in med "jumprarna"(alltså de där små kortslutningsplastbitarna på baksidan av hårddisken) att den skall låtsas vara just 32GB? Det brukar vara bland det första som Disk Manager säger åt dig att göra får att det skall fungera på äldre burkar.

Har du uppdaterat ditt BIOS på sistone? Det finns en biosversion 1004 som kom den 25/2-2003 på http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4S533-X

Har du testat att stänga av detekteringen i BIOS - helt enkelt att säga till BIOS att det inte finns någon HD? Win2K, WinXP, Linux m.fl. hittar din HD ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nu löst, gudskelov! Man var tvungen att ställa in LBA-kapaciteten manuellt i Disk Manager efter lågnivå-formateringen. Det var ju inte helt intuitivt, iaf inte för mig.

 

Tack för hjälpen!

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en "DiskManagerhottad" IBM-disk på 60Gb (Primär) som suttit i min gamla dator.

Nu avser jag montera den (åter som primär)på min nya dator.

 

Bör jag göra några inställningar? Eller ignorerar mitt nya moderkort det som Diskmanager "ställt till med"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ericson

Jag skulle nog rekommendera att ta bort DDO från disken oavsett om det fungerar eller inte i nya datorn. Detta gör ju dock att du måste ta backup på nödvändiga data som finns på disken, men du bör ju ändå installera om operativsystemet iom nya moderkortet/processorn(?).

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är partionerad i 4 delar. "Nollas" alla dessa eller töms bara C:/?

 

Jag ringde supporten för IBM/Hitachi de sade att jag skulle gå in i DiskManager- Advanced options och där välja Remove DDO. Sen skulle allt fungera som vanligt.

Skall jag våga tro på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...