Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WAMP-server 2 domäner


bjbe

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill ha tips på hur jag går till väga när jag länkat 2 domännamn till mitt ip-nummer och sedan vill visa de sidor de innehåller utan att skicka vidare folk till en annan plats? Tar exemplet rakt upp och ner så förstår ni problemet...

 

Idag:

Lägger min index.php i mappen htdocs under apache. Om jag vill ha andra hemsidor på min server, nu kommer man åt min adress på www.adress1.nu. Om jag vill ha fler siter så får jag lägga dom i undermappar (det är det enda sättet jag vet...). Deras adress blir då www.adress1.nu/undersida/, men antar att det går lika bra att skriva www.adress2.nu/undersida/ om adress2 är kopplad till mitt ip-nummer.

 

Vad jag vill göra är att peka på vilken mapp som helst i min dator och säga: Om någon söker adress1 gå till C:\wwwAdress1\ och om någon söker adress2 gå till...

 

Går detta att göra om jag kör windows 2000 professional? Jag är ganska väl insatt i hur webbservrar och hemsidor fungerar, men har adrig kört flera domäner på Apache. Kan någon ge mig en spark i rätt riktning?

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i docen efter VirtualHost, i princip ska din konfiguration se ut så här:

 

NameVirtualHost *
<VirtualHost *:80>
ServerName www.adress1.nu
ServerAlias *.adress1.nu
DocumentRoot c:/wwwAdress1
DirectoryIndex index.html
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
ServerName www.adress2.nu
ServerAlias *.adress2.nu
DocumentRoot c:/wwwAdress2
DirectoryIndex index.html
</VirtualHost>

 

Därutöver vill du antagligen speca olika logfiler och sånt men det gör du precis som vanligt (fast innanför "VirtualHost-taggarna"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonsnabbt svarat!

Hade redan hittat ett annat inlägg som besvarade till största delen (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=313179 svaret från Bj0rN), men du svarade även på en fråga som jag inte ens ställt! Det var det med ServerAlias. När jag skrev www före så hoppade man till andra domänens namn (men med rätt sida i webbläsaren), kan ha att göra med no-ip's inställningar? Antecknat mej för att man skall kunna skriva www eller xyz före mitt domännamn och ändå komma fram...

 

Du fick en poäng! Ska leta upp BjOrN och ge honom ett p i efterhand, hans inlägg var för gammalt...

 

Det är enkelt om man kan det./Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev www före så hoppade man till andra domänens namn

 

Det där borde kunna bero på att du har "UseCanonicalName On"... så här står det i kommentarerna i filen (jag tycker det låter som om det är det du drabbas av):

# UseCanonicalName: (new for 1.3) With this setting turned on, whenever

# Apache needs to construct a self-referencing URL (a URL that refers back

# to the server the response is coming from) it will use ServerName and

# Port to form a "canonical" name. With this setting off, Apache will

# use the hostname:port that the client supplied, when possible. This

# also affects SERVER_NAME and SERVER_PORT in CGI scripts.

 

Den i kombination med en "global" ServerName (nästan överst i httpd.conf) har jag för mig är en rätt dålig kombination tillsammans med virtual hosts.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...