Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

X problem i Debian


Miyo1

Rekommendera Poster

Jag har installerat senaste Debiandisten på en dator med ett Matrox G200 grafikkort och nu får jag inte igång X-windows. Surprise. Felmeddelandet lyder (på slutet):

 

(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.

 

Fatal server error:

no screens found

 

När jag startar om datorn så får jag ett felmeddelande om att det inte går att starta gdm fast det går att starta något slags grafiskt konfigurationsprogram. Jag kan även från kommandoprompten starta enklare spel och så (typ luxman) men X startar inte. Jag trodde att det kanske var något fel på skärmen, så jag testade med en annan. Samma fel. Jag har de exakta inställningarna för scanning frequency, men inte heller det verkar vara felet. Varför ska det vara så förbannat svårt att få Linux att funka? Jag funderar på att ge upp och köra Mandrake istället, men det känns som att ge upp. Jag har en äldre distribution av Debian, kanske skulle det gå bättre med den? Är det någon som haft problem med Matrox grafikkort, och i så fall, hur löstes problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet skulle kunna bestå i att du har angett för få alternativa upplösningar/färgkombinationer för de frekvenser monitorn klarar av. Jag kan tänka mig att X hittat upplösnings/färgkombinationer som grafikkortet klarar, men inte skärmen (enligt dina inställningar).

 

Om Mandrake klarar att automatiskt confa X åt dig så kan du ju i princip göra så och sedan flytta över XF86Config-filen till Debian, även om det är en krånglig omväg. Andra tips är att titta i logfilerna som X genererar (hamnar troligen under /var/log/), de kanske kan ge lite fler ledtrådar till varför det går snett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som en vettig anledning, men jag kan ju inte ange mer än tre alternativ, horisontell synk, vertikal synk och färgdjup. Hur ska jag kunna ange fler alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är kanske att det är för små intervall angivna för horisontell och vertikal synk, för de Modes som är angivna under Section "screen".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har inte gett upp riktigt än, så jag ska testa det också. Jag antar att du menar att jag ska ändra direkt i XF86Config?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tre olika program för att hantera grafiska inloggningar. Vilket man väljer har inte så stor betydelse.. Xdm är väl det enklaste och minsta av de tre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att installera om hela rasket, vilket i och för sig inte är så mycket... Jag valde kdm men inte heller den här gången fungerade det. Jag testade att ändra i XF86Config-4 (eftersom det inte fanns någon XF86Config) och ändrade så att DefaultDepth var 8 (det var väl ungefär det du syftade på?). Inte heller detta hjälpte. Jag kan inte hitta något direkt i loggen, mer än att den varnar för att den inte hittar module mga_hal, men den säger att den använder "builtin mode setup instead". Kan man använda någon annan driver än Matrox egna, tro? Kan man alltid få igång X? Vad ska man göra som sista utväg? Finns det något säkert trick, typ att använda någon slags standardinställning, och i sådana fall, vilken?

 

Jag kan köra xf86cfg, alltså det grafiska konfigurationsverktyget (naturligtvis funkar inte musen heller...) men det gör ingen nytta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

 

Kör xf86config för att konfigurera X. Var noga med att välja exakt rätt grafikkort, och välj typ VGA skärm och så vidare. Det brukar gå att få igång X genom att köra xf86config upprepade gånger och prova olika varianter av uppdateringsfrekvenser, skärmtyper med mera. Prova oxå att ange musen som /dev/psaux istället för /dev/mouse.

 

Fast först ska man ju testa X autokonfigurering, den är rätt duktig. Körs med kommandot

XFree86 -configure

[inlägget ändrat 2003-02-28 13:04:59 av Patrik Hermansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då uppstod genast lite nya bekymmer. Jag körde XFree86 -configure. Gick inte.

 

"XFree86 is not able to detect your mouse.

Edit the file and correct the Device."

 

Jag struntar i det och kör "XFree86 -xf86config /root/XF86Config.new" för att testa servern. Går inte.

 

"(WW) No core pointer registered

No core pointer

 

Fatal server error:

failed to initialize core devices"

 

Vad handlar det här om, månne?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler frågor... Jag undrar vilken av XF86Config-filerna det är som används, den som ligger i /root eller den i /etc/X11? Visserligen fungerar inget än så länge, men det kan ju vara bra att veta. Jag har kopierat XF86Config från Mandrakeinstallationen jag gjorde tidigare idag (där X fungerade direkt) men inte heller detta fungerar. Om det är något som inte blivit installerat (failed to initialize core devices), hur vet jag vad det är och hur installerar jag om det? Ska jag ta bort hela x-window-system och prova att installera det på nytt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ominstallation är något man tar till för krånglande windowssystem, i Linux/Unix löser man problemen en gång för alla :)

 

Det core-device som inte kommer igång är kanske musen, som du hade problem med. Vad är det för typ av mus? ps2 eller usb?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag rätt nära att ge upp, kan jag säga. Jag har suttit tolv (12!) timmar igår och hela dagen idag, utan någon som helst framgång med Debian. Problemet nummer ett just nu, förutom att inte X går igång då, förstås, är att musen inte går att få att fungera. Det är en helt vanlig 50-spänns PS/2 mus från Kjell o Co, fungerade utmärkt med Mandrake. Jag har också testat med en 2-knappars mus från HP men den fungerade såklart inte heller.

 

Jag börjar bli lite osäker på var jag ska ändra på saker och ting. Om jag kör XFree86 -configure så skapas ju bara en ny fil i /root, vilket är helt meningslöst eftersom den inte hittar musen. När jag kör det grafisk konfigurationsverktyget xf86cfg så kan jag ändra på skärm, grafikkort osv, men när jag ska konfigurera musen (med hjälp av de numeriska knapparna) så bara hoppar den ut till det fina gråa fönstret, med muspekaren som ett X. Hur f-n ska jag få musen att fungera? Jag har testat att ange /dev/psaux såväl som /dev/mouse, men inget av alternativen fungerar. Jag har testat att konfigurera den som en Microsoft-mus, en PS/2-mus osv, men inte nånting fungerar. Jag vet inte hur många gånger jag kört xf86config, men det börjar snart bli löjligt.

 

Om jag kan köra det grafiska konfigurationsverktyget, varifrån jag också kan starta en webläsare och tanka hem websidor, varför kan jag inte starta x? Kommer jag att få det här att fungera, eller ska jag ge upp? Varför fungerade det inte när jag kopierade XF86Config-filen från Mandrake till Debian?

 

Jag vill verkligen köra Debian, vad kan det vara som strular? Tilläggas ska att jag sökt på nätet efter liknande problem, men hittade inget relevant, som kan hjälpa mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör 'dpkg-reconfigure xserver-xfree86' och svara på alla frågor igen, prova att ändra om den ska köra framebuffer eller inte (prova båda valen), är 99% säker på att du har felet där!

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger man? Humöret kunde knappast bli sämre, dottern och sambon drar och sliter i en från alla håll. "Jag ska bara köra det här som någon 'brorsan'-typ har skrivit, lika bra att testa, så att jag kan bli ännu mer förbannad, när inte heller det funkar." Två minuter senare (när jag svarat nej på frågan om framebuffer istället för ja, som tidigare) så startar x, precis som om ingenting hänt. Du, och alla andra som engagerat sig i fallet, förtjänar pussar, kramar, dyr whiskey och livslång kärlek. Jag är er evigt tacksam.

 

Lenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt Skyllkvist

Det är precis det här som många gillar med Linux, i vissa fall är det lika oförutsägbart som WinTel prylarna.

 

Har just börjat med Linux efter 20 år med UNIX ( som fungerar) och haft 2 kul dagar med debian, SuSe, Mandrake och RedHat.

 

För att komplicera det hela kör jag på SunBlade 100 med 18" flatskärm.

Alla säger dock att UltraSparc är ok men när det bara är redHat som går att boota av CD:n tycker jag nog att man ska gå tillbaka till ritbordet. Alla kan inte sätta upp en tftp-server och boota över nätet.

 

Ja,ja, den enda release jag kan rekommendera är RedHat 6.2 på Sun maskiner. De andra har en bit kvar, 2: är Suse, inga install problem alls med den hänger hela maskinen ibland.

 

 

Har en fråga dock till er debian gurus, åäö ?

Tangentbordslayout fungerar i övrigt, stty visar inget strip av 8:e biten, det blir bara helt tomt.

(locale, LC_* är satt till svenska)

 

Xconfig exakt som Suse där det fungerar.

Kan det vara ett rent font problem ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som folk gillar? Att lösa problem?

 

Angående åäö i Debian, installera localconf och locales (mha apt-get). Det bör lösa saken, har glömt hur jag själv gjorde för att få åäö i Debian (som jag skriver detta från, så bevisligen går det ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komplicera det hela kör jag på SunBlade 100 med 18" flatskärm.

Alla säger dock att UltraSparc är ok men när det bara är redHat som går att boota av CD:n tycker jag nog att man ska gå tillbaka till ritbordet. Alla kan inte sätta upp en tftp-server och boota över nätet.

 

Hehe ;) Du var en lustig en .. om man kör UltraSparc är man med ganska stor sannolikhet en sån som kan installera via ftp, eller ... kanske tom har råd med support för installationen :oP

 

Linux är för övrigt till 99,9% avsett för i386, det säger tom Linus Torvalds, att sen vissa entusiaster/företag portat Linux - ja tom hela distar - till UltraSparc och Alpha innebär inte att man kan vänta sig samma funktionalitet som i i386 verran som juh har multipelt större bas av användare som upptäcker och anmäl buggar som därmed kan fixas relativt snabbt ...

däremot går Linux att porta till allt som stöds av GCC, det är många olika processorarkitekturer det :o)

 

Det är rätt naturligt att Solaris är det som rullar bäst på UltraSparc, det är samma företag för tusan *L*

 

Intressant nog funkar Linux mkt bra på Mac-plattformen som är lika proprietär som UltraSparc, kanske det finns fler som testar av systemen där ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...